De blev en laddare från England med, då dom ville ha 200kr i frakt för den I Sverige.... De är ju inte sant.
Så nu måste jag åka till Clas Olssons eller liknande för att inskaffa mig en omvandlare...
Alt att byta kontakten?
 
Adaptern kostar väl typ 19:- hos classe. Köp en sådan om du inte är förtrogen med el.
 
berne88 skrev:
De borde väl även funka å såga parkett med?
Nja, det är kanske inte optimalt. Som sagt, kolla runt lite, läs på om de olika bladen m.m. så hittar du snart de blad du behöver. Kunskapen kommer du ha nytta av också.

Som ett rent allmänt blad för lite av varje tycker jag att T234X är en höjdare. Men ska man såga fina snitt ska man ha rätt blad för rätt jobb. Köp några olika varianter, eller ett set med olika blad, och prova de olika bladen på lite olika material m.m så ska du se vilken skillnad det faktiskt är.

Tänk på att ställa in pendlingen rätt och pressa inte sågen framåt utan låt den arbeta själv och för den framåt i den takt den sågar. Annars kommer sågsnittet att bli snett.
 
Redigerat:
Makita har ett speciellt blad för laminat. Det sågar uppifrån så det flisar inte uppåt. Har sådana och de sågar mycket fint.

Annars brukar "riktiga" snickare såga underifrån när de kör laminat för att undvika splittring. Det är också därför de älskar stickisar som man håller i motorkroppen, inte D-handtag.
 
Man slipper också eventuella repor när man sågar underifrån, eller att tejpa.

Nu tycker inte jag att just det verkar vara något större problem, av egen erfarenhet, men det verkar i alla fall vara lite av koncensus.
 
berne88 skrev:
De blev en laddare från England med, då dom ville ha 200kr i frakt för den I Sverige.... De är ju inte sant.
Så nu måste jag åka till Clas Olssons eller liknande för att inskaffa mig en omvandlare...
Alt att byta kontakten?
Har du en lödpenna så byt sladden, snyggare. Laddaren sitter ihop med fyra skruvar under gummifötterna.

6680280935_22f1bc07b4_z.jpg

6680284647_1cb022b894_z.jpg

35:- hos Jula och 10 minuter senare ...

6680276853_cce8806186_z.jpg

Dessutom en 3 meters sladd så man får frihet ...
 
tackar för de....klart att jag ska göra så..... d^_^b
 
Najs med bilder på sladd-bytet. :)
Jag byter nog sladden på min som kommer från england också.
Har köpt en BTD134RFE som förhoppningsvis kommer nästa vecka.
 
Jag undrar ifall någon har gjort om laddaren till 10.8(12v max) laddaren från Makita? Är det lika lätt som på den stora laddaren?
 
TrollMann skrev:
Jag undrar ifall någon har gjort om laddaren till 10.8(12v max) laddaren från Makita? Är det lika lätt som på den stora laddaren?
Om det är en 220-240volt 50hz laddare med annan kontakt så är det bara att byta till svensk kontakt. Men det funkar inte så enkelt med t.ex. en 110v laddare från usa.
 
thomasx skrev:
Om det är en 220-240volt 50hz laddare med annan kontakt så är det bara att byta till svensk kontakt. Men det funkar inte så enkelt med t.ex. en 110v laddare från usa.

Det är 110v laddaren, står endast 100v på den och den har en USA kontakt, hittar ingen guide på nätet för hur man gör
 
Ge dig inte in och löd i laddaren om du inte har hyfsad koll på vad du gör.

Köp istället en trafo som konverterar 240v --> 110v från kjell&co t.ex.
 
thomasx skrev:
Ge dig inte in och löd i laddaren om du inte har hyfsad koll på vad du gör.

Köp istället en trafo som konverterar 240v --> 110v från kjell&co t.ex.
Där med är min fråga då, går det att konvertera denna laddare precis som storebror? Löda har jag inga problem med, men skulle ju hjälpa ifall någon har provat innan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.