En del säljare på eBay från usa säljer även 240v versioner, dock lite dyrare än 110v.
 
En skillnad som vissa strängt påpekar om USA maskiner är avsaknaden av CE märkning och därav inte får säljas i Europa, vad jag förstår så skiljer det dock ingenting på maskinerna.. som jag är mkt mkt nöjd med :)

Finns det verkligen bara en importör av Makita i Sverige? Var det ngn som ropade Monopol....=)
 
Det är Makita Sverige som importerar Makita nu mer. Så det är Makita själva som säljer dem i Sverige nu. Essve tappade disten för drygt ett år sedan.
 
Makita Sverige står väl i första hand för varumärke och service. Dom importerar även från Kina samt för in maskiner från Rumänien och UK.
Som konsument eller detaljist så är det fritt fram att köpa in från vilken distributör man vill inom EU.

Vad jag känner till så importeras inga maskiner från US till EU så det finns ingen garanti att US och EU maskiner är lika.
 
Hej

Jag har köpt många maskiner i USA, bl.a. 6-7 st LXT maskiner, ett antal batterier och ett par laddare som jag konverterat till 240v. Maskiner och batterier har passat mot motsvarande svenska maskiner. När det gäller batterimaskinerna tror jag inte det är någon skillnad alls vare sig på batterier eller maskiner, bortsett från att mått-märkning på USA maskiner är i tum i de fall det förekommer, fast jag vill bestämt minnas att måttsättningen på gipsskruvdragarna är i mm, ja det är jag säker på, trots att jag köpt dem i USA. Själva laddaren skiljer eftersom den för USA är anpassad för 110V.

Det enklaste sättet att använda en USA_laddare i sverige är att köpa till en trafo som omvandlar vår spänning till amerikansk. Finns på t.ex. kjell&co. för nån dryg hundring vill jag minnas.
 
På min dragare (BHP451) som är USA-import skiljer sig chuken från de som såldes i Sverige. Rhöm-chuk sitter på svensksålda och en annan typ på USA-sålda.
 
Snailman
Har en bhp452 från usa den har jacobs chuck 500 series

jag oroar mig inte ett dugg för saknad ce märkning, man skulle nog ha hört om amerikaner stämde makita på en massa miljarder.. - skulle hellre ha en amerikansk än en europeisk tom...
 
Snailman skrev:
skulle hellre ha en amerikansk än en europeisk tom...
Ja, så länge den inte är "made in the usa" ;-)
 
Snailman
thomasx skrev:
Ja, så länge den inte är "made in the usa" ;-)
ja det förståss, men det hänger mycket på vilket företag som håller i det..

tex bygger ju toyota bilar i england, det gjorde ju bmw via rover oxå, men det klarade de inte av.. den engelska toyotafabriken var/är ju en av toyotas bästa dessutom...
 
Snailman skrev:
ja det förståss, men det hänger mycket på vilket företag som håller i det..

tex bygger ju toyota bilar i england, det gjorde ju bmw via rover oxå, men det klarade de inte av.. den engelska toyotafabriken var/är ju en av toyotas bästa dessutom...
Ja, jag kör en "äkta" engelsk bil. Den är mycket bättre än vår amerikanska betydligt nyare skrothög, angående vilken förresten en massa amerikaner just nu gått ihop om en class act lawsuit om. Men int f-n hjälper det mig.

Amrisarna kör med tum. Vi kör med mm. Så om nu alltid undrat varför allting vi gör blir 25 gånger bättre än amrisarna, så kan ni sluta fundera nu. ;-)

Jag drog den inne på en verktygsbutik i vegas jag brukar besöka. Men dom skrattade inte :) Så då drog jag den om amerikanskt öl och att älska i en kanot, men dom skrattade inte då heller. Ingen humor har dom heller, där borta. Jo då, så illa är det inte, han hade väl bara en dålig dag bakom disken, stackarn :)
 
Har en kompis som är målare i USA och han kör alltid med måttband och tumstock från Sverige. Det blir lite skillnad i precision när man har 2,5mm/streck på skalan.
 
Robert-san01 skrev:
Har en kompis som är målare i USA och han kör alltid med måttband och tumstock från Sverige. Det blir lite skillnad i precision när man har 2,5mm/streck på skalan.
Så bra är det nog inte. De ägnar sig år otyget att mäta i åttondelar.

Blir lite extra lurigt med måttbandet. 2 1/2" + 3 5/8" blir 6 1/8". Man utgår ju från att "tum" är delad med tio.
 
har beställ lite verktyg från england

blev följande:

sticksåg BJV180
bhp452
BSS611 cirkelsåg
2st 18V batterier


var kan jag köpa en svensk laddare biligaste? eller är de bästa å köpa en omvandlare?
 
England har samma spänning.
Ett par alternativ
Köp reseadapter
Byt stickpropp
Byt sladdställ
 
Klipp sladden, skala den så att man får fram två tåtar och sen skruvar man fast dessa i en ny stickpropp..
Svårare än så är det väl inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.