För att vara en tråd som handlar om svart tycker jag att det har varit väldigt mycket rött snack...

Tycker att heintz inlägg gav mening, om vad som gav avgör köp av dyrt eller billigt kök. Men när jag läste igenom hela tråden kändes det som att det även är mycket image. Jag har själv bott utomlands (i nordamerika) och det känns som att där har IKEA sjukt mycket sämre image än här hemma. Det är i stort sett bara folk som inte har råd att köpa möbler på andra ställen som köper på ikea, medan här känns det som dom flesta iaf har någon möbel i sitt hem från ikea.

Nu har inte jag köpt eget kök än men när ni nämner det här med upplevd kvalitet...tror ni inte det har mycket med image att göra. Alltså hur ni uppfattas när ni har ett Ikea kök hemma jämfört med om ni har ett marbodalkök?
 
Kul att tråden ändå avrundades med några foton, av moderna kök. Men var går man och kollar på 50-tals kök idag? Kök med dörrar av mazonite, för det var 90% av köken på 50-talet, trälådor som sög upp allt som hamnade utanför. Men visst finns det några som köper ett 50-tals hus, och bevarar det väl använda köket, med bakande och syltning och inläggning av gurka mm, och alla småkryp som bor där, men jag känner ingen som vill bo i de gamla köken, vi kallar dom som vill bo så för Hippies. Ännu tidigare hade diskbänken en korkmatta och var 80 cm högt. Jag tror dom flesta som skall välja nytt kök, får välja bland det som finns i butiken idag, och där finns både vitt och svart. Med mina 50 år inom denna sektor, kan jag inte ha synpunkter på olika val av kök, men visst i de rena sterila köken idag, är det ganska långt till de murriga köken från 60--70 tal. Slutklämmen var då att man tapetserade skåpsdörrar med en blommig tapet, till det blodröda kaklet och de storblommiga väggarna. Här skulle man kanske gå in mer vetenskapligt och se vem som valde vad. De meniga fick måla och tapetsera dörrarna för ombytets skull, medan de som hade det fett, kunde köpa ett kök i teak. Samma är det nog för BMW köparn, att denne har tröttnat på sin utslitna Toyota med fälld lack, för att känna sig som en modern mäniska.

mitt senast bygge, det egna köket
IMG_1208.jpg
 
Redigerat:
stiga skrev:
Kanske är dags att häva klistringen av den här tråden? Den känns lite gammal...vitt är det nya svarta, om nu vitt kan vara nytt, fast då vitt kommer i design så är det nog nytt då vitt förut bara sett billigt ut. Jo, jag klubbar nog vitt som det nya svarta.
Jobbigt att skriva samma sak en gång till. Dags att släppa "klistret" och uppdatera med vad som är det svarta 2012.
 
Ja, det var verkligen dags. Tack för att du sa till!
 
Kökstrend 2012: Trärent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.