Vi har köpt kyl och frys från danska Gram. De är verkligen nytänkande till skillnad från de svenska tillverkarna. Du kan i princip få vilket utseende du vill på dina vitvaror, inkl ett tavelmotiv eller foto om du skulle tycka det verkar vara en bra idé:p Men en sak som nämnts ovan: du kan få dem i S0205-Y om du vill, bara en sån sak!
 
Hoppar man på en djärv trend..såsom svart...så får man räkna med att köket med stor sannolikhet är totalt ute...designmässigt...om säg 5 år.
Trender som håller över åren är...vitt, antikvitt och ädelträ såsom ek, valnöt osv.

Sådana luckor kan ( vilket man *suck* gjorde i Äntligen hemma med ekluckor) målas svarta...om man sedan ångrar sig.

Sen så är det väl inte hela världen om man tar svart eftersom luckor kan bytas, målas om eller beläggas med nåt laminattjosan....
 
"Djärv" trend? Är verkligen svart så förbaskat djärvt verkligen?
 
FIXADONA skrev:
Hoppar man på en djärv trend..såsom svart...så får man räkna med att köket med stor sannolikhet är totalt ute...designmässigt...om säg 5 år.
Trender som håller över åren är...vitt, antikvitt och ädelträ såsom ek, valnöt osv.
Man kan ju också se det som så, att väljer man ek, valnöt osv, så är man aldrig inne? ;)
 
Marypytting skrev:
Vi har köpt kyl och frys från danska Gram. De är verkligen nytänkande till skillnad från de svenska tillverkarna. Du kan i princip få vilket utseende du vill på dina vitvaror, inkl ett tavelmotiv eller foto om du skulle tycka det verkar vara en bra idé:p Men en sak som nämnts ovan: du kan få dem i S0205-Y om du vill, bara en sån sak!

Hade Gram kyl och frys för några år sedan med griffeltavla, vet inte om det var varken snyggt, praktiskt eller användbart men det var iallafall lite kul och annorlunda.
 
BobbyEwing skrev:
Tror inte det är så många som tycker ett "äkta" 50-talskök, dvs som är från 50-talet, känns så himla kul idag, även om det är jättefunkis och går i samma stil som huset. Och jag tror definitivt inte att folk 1970 tyckte att ett kök från 1955 var så spännande, utan önskade sig att ha råd med ett modernt 70-talskök, komplett med bruna luckor och orange kakel.. (och helst en mexitegelfasad utanför) vilket förmodligen ingen gillade 1985 och så vidare. Mer gammaldags sk. lantkök i sekelskiftesstil är en trend just nu, tror många kommer de känns precis lika mossiga som minimalistisk nyfunkis om 10 år.
.
Jag lever med ett 50-talskök i originalskick och jag är jätteglad för att dom inte rev ut det när dom bytte stammar i hyreshuset där jag bor! 50-talsköken är gedigna. Inga lådor som blir skeva och kärvar, inget folie som lossnar från spånskiveluckor, inget spårfräst mdf i låtsasträ. Blir färgen sliten så är det bara att måla om. Jag tror faktiskt det fortfarande är originalmålning Dessutom så har man skafferi, och behöver därmed inte någon elektrisk sval.

Fundera över vad som ligger bakom de allt snabbare trenderna? På 50,60,70 talen räckte en trend i 10-tal år. Nu är det nya trender varje år. Jag är övertygad om att svarta kök är omoderna om 2-3 år medan mitt 50-talskök står sig. Nej, trender är skapade för att det går att tjäna pengar på dom, ingenting annat.

PS. De som tröttnat på sina svarta kök är kanske mogna för ett nyproducerat funkiskök i ljusa varma färger?
http://www.apparat.nu/
:rolleyes:
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Jag lever med ett 50-talskök i originalskick och jag är jätteglad för att dom inte rev ut det när dom bytte stammar i hyreshuset där jag bor! 50-talsköken är gedigna. Inga lådor som blir skeva och kärvar, inget folie som lossnar från spånskiveluckor, inget spårfräst mdf i låtsasträ. Blir färgen sliten så är det bara att måla om. Jag tror faktiskt det fortfarande är originalmålning Dessutom så har man skafferi, och behöver därmed inte någon elektrisk sval.

Fundera över vad som ligger bakom de allt snabbare trenderna? På 50,60,70 talen räckte en trend i 10-tal år. Nu är det nya trender varje år. Jag är övertygad om att svarta kök är omoderna om 2-3 år medan mitt 50-talskök står sig. Nej, trender är skapade för att det går att tjäna pengar på dom, ingenting annat.

PS. De som tröttnat på sina svarta kök är kanske mogna för ett nyproducerat funkiskök i ljusa varma färger?
[länk]
:rolleyes:
Det löser sig självt; om 2-3 år har det undermåliga kvaliteten på fuskmaterialet gjort sitt på helheten och man får ändå byta ut allt. Slit-och-släng, någon?
 
Hällestad skrev:
Man kan ju också se det som så, att väljer man ek, valnöt osv, så är man aldrig inne? ;)
Just precis. Ofta så tänker man hur snyggt det kommer att se ut, men ett tu tre så flyttar man...och vid säljpunkten så är det bra att ha ett tidlöst kök. Vi fixade i vårt förra kök, och våra svampmålade väggar var hopplöst ute sex år senare då vi bytte kåk...vi fick helt enkelt måla om inför visningen..dubbeljobb mao...och när det gäller svarta köksluckor en merkostnad på 20000 för att byta till något säljbart om bara några få år.
 
Sommartorparn skrev:
Jag lever med ett 50-talskök i originalskick och jag är jätteglad för att dom inte rev ut det när dom bytte stammar i hyreshuset där jag bor! 50-talsköken är gedigna. Inga lådor som blir skeva och kärvar, inget folie som lossnar från spånskiveluckor, inget spårfräst mdf i låtsasträ. Blir färgen sliten så är det bara att måla om. Jag tror faktiskt det fortfarande är originalmålning Dessutom så har man skafferi, och behöver därmed inte någon elektrisk sval.

Fundera över vad som ligger bakom de allt snabbare trenderna? På 50,60,70 talen räckte en trend i 10-tal år. Nu är det nya trender varje år. Jag är övertygad om att svarta kök är omoderna om 2-3 år medan mitt 50-talskök står sig. Nej, trender är skapade för att det går att tjäna pengar på dom, ingenting annat.
:rolleyes:
Jag tycker personligen (och ja, jag har också bott i lägenhet med äkta 50-talskök) att de "gedigna" lådorna är ganska trista med sin allt annat än lättrullande funktion, gamla slitna luckor som skevar och inte håller sig stängda etc. Det beror naturligtvis inte främst på att det är dåliga grejer, utan helt enkelt att de är över 50 år gamla. Sedan gillar jag naturligtvis inte heller skräpkvalité, mitt kök idag är platsbyggt i riktigt trä, men med alla moderna fördelar.

Sedan det där med trender: 50- till 70-talen var oerhört trendkänsliga och vad som var inne förändrades fort. Vi uppfattar det dock inte så eftersom vi inte ser detaljerna i inredningen, utan ser bara "kolla, funkis!", men sanningen är att inredning och möbler som var inne 1958 var tämligen ute 1961. Innan denna tiden höll "trender" i sig längre helt enkelt eftersom en normal familj inte hade råd att köpa mer än ett möblemang under sin livstid, men detta förändrades i och med att bland andra Ikea införde billiga möbler som inte behövde hålla lika länge eftersom folk ändå ville byta efter 5-10 år. Detta i kombination med att medelklassens ekonomi blev så god att man kunde börja intressera sig för design var starten för de snabbt skiftande trenderna.

Om 50 år kommer man antagligen på samma sätt prata om en 2000-stil och huruvida köksluckorna är vita, svarta eller ekfärgade kommer ingen att lägga märke till, precis lika lite som vi lägger någon vikt vid om kaklet är brunt eller orange i ett 70-talskök, det är ändå ett 70-talskök i våra ögon.
 
OK, sätter man in platsbyggt i riktigt trä, så är det något annat än vad de flesta som renoverar kök har råd med. Ett sådant kök borde hålla i 50 år. Menar du att du ändå tänker riva ut och sätta in nytt efter 10 år?

Jag lovar, i vårt 50-tals kök skevar inte några luckor eller lådor. Allt är funktionellt. Några snäpplås har fått bytas ut det är allt. Däremot i sommarhuset finns ett 70-tals kök med kökslådor i plast som alltid skevar, så den inredningen kommer att åka ut när det är dags.

Jag kan hålla med om att modet växlade även på 50-60-70- talen, MEN gemene man följde inte modet på samma sätt som man gör nu. Man slängde inte ut hela köket bara för att följa trenden, utan möjligtvis målade om och lade nytt golv. Jag som växte upp i ett typiskt medelklass villaområde vid den tiden kan inte minnas att någon av mina kompisars föräldrar kastade ut sitt kök. Man var tvungen att ändra om något när man ville få plats med diskmaskin och köksfläkt, men att riva ut rubb och stubb, det existerade inte! De ombyggnader som gjordes var praktiskt motiverade, t.ex. huset var för litet o barnen behövde egna rum. När man då byggde om eller byggde till passade man på att sätta de tapeter eller fasadbeklädnad som var moderna då. Inte kastade man ut hela möblemanget vart tionde år som du påstår. Jag vet inte vilka familjer som skulle haft råd att göra det. Man bytte ut vissa delar och kompletterade annat.

I dag räknas man som pucko när man inte sliter ut sitt kök vart tionde år! Det är skillnaden. Ändå lagas jämförelse lite mat i köken nuförtiden, jämfört med 50-talet, så man kan ju undra varför det har blivit så viktigt att alltid ha det senaste i köksväg?
 
Redigerat:
Vi är helsålda på svart kök och kommer med allra största sannolikhet att köra det i vårt nybygge. Att det blir omodernt, javisst! Slit & släng? Inte nödvändigtvis, det är trots allt ganska vanligt att måla om luckorna vilket blir en ordentlig uppfräschning.

Jag har lite svårt för att man ska vara tvungen att välja antingen eller, jag vill vara både modern och kunna behålla mitt kök längre tid om jag är nöjd!

Att sen IKEA, Kvik, Epoq och liknande köksföretag gör det möjligt att byta ut köket, eller åtminstone luckorna till ett inte alltför högt pris gör ju valmöligheterna ännu större.
 
Vem vill ha ett kök i 50 år...?
Varför är det egentligen så viktigt med "kvalitet" i ett kök? Vad gör ni era kök egentligen?Styckar ni 200kg oxe på bänkskivorna?
Luckorna/lådorna ska gå att öppna lätt, vara raka, beslagen ska hålla, bänkskivan ska vara tålig. Hur sliter man ut ett kök som privatperson?
Tar man en soffa så är det en annan sak. En soffa utsätts dock för en helt annan belastning än ett kök, dygnet runt, året om. Skulle aldrig köpa en soffa på tex ikea. Redan på butiksexemplaren ser man hur taskig kvalitet det är.
Dra ut en låda i Kvänumkök för 200.000 och jämför med ett Ikeakök, vad är skillnaden? Beslagen kommer från Blum på båda köken. Det ni betalar 160.000 extra för är deras fina lokaler och deras marknadsföring. Inte "kvaliteten". Sen är det ju lite tufft att kunna berätta för alla bekanta att man minsann har ett snordyrt "kvalitetskök" och inte ett ikeakök. Maten du gör blir tyvärr inte bättre för att du har ett dyrt kök. Själv har jag ett ikeakök och är väldigt nöjd.
 
Redigerat:
Well...
Ett Ikeakök må hålla lika länge som något annat kök. Men som med mycket annat är det inte det folk betalar extra för. Det dom flesta betalar extra för är "upplevd" kvalite. Varför köper folk bmw och audi när det finns toyota och VW?
Jag har både Ikea och "märkeskök" i mitt hus, ikea i tvättstugan. Båda är jättesnygga, känns som att dom kommer att hålla under lång tid framöver. Men... Ikeaköket känns inte lika exklusivt och gediget. Så är det bara. För övrigt så hade jag aldrig kunnat få det precis som jag ville i köket om jag valt ikea. Dom lösningarna gick inte att få.
Att man betalar 160' extra för fina lokaler och marknadsföring är en ganska grov generalisering. Och överdriven.
 
När vi renoverade köket, så ville vi ha ett ek- eller valnötskök. Vi kollade in IKEA, bauhaus, kwik och epoq. Samtliga kök var rimligt prissatta och höll samma kvalitet tycker jag. När de dessutom hade luckmodeller som var snarlika så var det till slut bara en prisfråga. När det gäller servicen och hjälp med att rita köket, så var Kwik och Bauhaus outstanding. Det blev tillslut Bauhaus i köket ( och sedan kwik i badrummet). Visste ni att Bauhaus kök eg. är ett betydligt dyrare märke, nämligen XX...jag ringde själv till Marbodal, och de medgav det motvilligt! Man kan nog lura på vilka som ligger bakom Ikeas , Epoqs och Kwiks kök med ; )
 
imported_Anders_S skrev:
Att man betalar 160' extra för fina lokaler och marknadsföring är en ganska grov generalisering. Och överdriven.
Inte alls. Du skulle bara veta hur blåsta vi konsumenter egentligen är. Och det vet företagen.
Fast å andra sidan är det nog ingen som köpt ett "märkeskök" som vill veta sanningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.