H hempularen skrev:
Jag gissar också på 2 veckor för två man. Troligen kan en ensam duktig hantverkare göra det på ungefär samma tid. Men då gäller det en BRA hantverkare.

Röret igenom garderoben, låter lite konstigt. Har du fått den korrekt brandisolerad hela vägen?
Nej, röret är inte brandisolerat alls men det är nog en jättebra idé. Att det drogs genom garderoben är för att den stod mot väggen som röret behövde gå igenom. Det fanns heller inte plats att dra röret utanpå väggen p g a att ett överskåp var i vägen.
 
  • Gilla
JLBP
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Jag och en kompis gjorde ngt liknande isomras, då tog det oss (2 pers) 3 dagar för golv, tak och montage av kök, inkl vvs och bänkskiva.
Sen tillkom iofs rivning 3-4 dagar,ingen kakel som skulle rivas tock och lov iaf.

Men 2 pers max 2-3 veckor på det där skulle jag säga.
Flytt av fläkt (med el ? osv kan ju ta ngn dag bara det om något strular (vilket det tyvärr oftast gör).
 
  • Gilla
sveaolle och 2 till
  • Laddar…
A
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, det förstår jag. Kommer att avslöja det när jag fått några fler svar, för att få uppskattningar som är ofärgade av detta.
Jag förstår.

Skitsvårt att förstå utan att ha varit där och förstå förutsättningarna i detalj. Två hurtiga gubbar i 2 veckor känns spontant rimligt.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
totalt ca 130h känns rimligt. Unga och kunniga kanske 10-20h mindre. Man kan ju inte räkna med turbofart o m det är veteranpoolen, det är trots senior arbetskraft. men det skall ju återspeglas lite i prissättningen istället.
men då utgår jag ifrån att de inte gjort ytskikt, spackling, slipning mm. Då växer det en del till..
Nej, absolut. Jag köper att de jobbar lite långsammare. Vet inte riktigt vad snickare annars debiterar, men Veterankraft tar 556:-/h minus ROT förstås. Hur mycket ungefär debiterar "normala" snickare för dylika arbeten?
 
Svarar även direkt i tråden:

Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
När vi renoverade köket gick det ca 80h för snickare och hjälpreda att återsälla gips (ej spackling), montera färdiga stommar samt luckor och inredning (8 underskåp, 8 överskåp, vitvaror, 1 högskåp), platsbygga ett skafferi samt sätta lister / finsnickeri. Då hade vi rivigt befintligt kök vilket tog kanske en helg för mig och frun, och ytterligare någon dag för städning och bortforsling.

Snickaren tog 500kr timmen och hjälpredan 400, före ROT.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 1 till
  • Laddar…
Kan också tillägga att i tid har detta tagit sex veckor plus två dagar samt en halv dag till för att rätta till en del småfel vi hittade. Så 6,5 veckor.
 
  • Gilla
Rhedlund
  • Laddar…
Sista tre dagarna så förde jag dessutom bok över exakt vad två man gjorde. Som synes så var inte takten direkt ångestframkallande:

Torsdag
Två personer satte upp totalt åtta dörrlister plus två överliggare plus (på två dörrar) salningslister. Två dörrar hade ojämna överliggare (de satt snett). Därtill fyra fönsterlister. Vägde dessutom av diskmaskinen.

Måndag
Två personer satte upp totalt åtta meter golvlist och totalt sju meter sockel, åtgärdade de felaktiga överliggarna (som alltså var deras fel), sågade till en OSB-skiva för diskbänksskåpet cirka 40x40 cm och skruvade denna i vägg.

Tisdag
Två personer skruvade fast en diskbänk, monterade ett rostfritt stänkskydd (200x10 cm) till diskbänken (limning+silikon), två överliggare med salningslister samt sågade till och monterade en hörnlist. Monterade även en rostfri hylla (fyra skruvar) och skruvade fast diskmaskinen (fyra skruvar).
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vår snickare gick från det här:
Renoveringsarbete pågår, tomma väggar med isolering synlig, ojämnt gipsskivor, avskalat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till det här:
Modernt kök, grå skåp, vitvaror, diskbänk, espressoapparat, trägolv, neutrala färger, belysning under överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt kök med grå skåp, kylskåp, inbyggd ugn och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt kök med grå skåp, träbord, vita stolar, hängande lampor och gymnastikringar. Natt, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På 72 timmar (ej sammanhängande) och 550 kr/h (innan ROT) då satte han gips i taket också!
Golvet och fönstret fixade vi själva och målning/spackling, el, montering av bänkskiva och VVS tillkom.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Chr3 och 41 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Vår snickare gick från det här:
[bild]

Till det här:
[bild]
[bild]
[bild]

På 72 timmar (ej sammanhängande) och 550 kr/h (innan ROT) då satte han gips i taket också!
Golvet och fönstret fixade vi själva och målning/spackling, el, montering av bänkskiva och VVS tillkom.
Riktigt snyggt resultat! Ja, vi har tidigare fått installerat ett HTH-kök i vår förra bostad (lägenhet) som visserligen sattes in på en mindre yta men som hade fler skåp (sju överskåp, ett högskåp, sex underskåp), den gången tog vi snickare på fastpris via HTH och de ordnade även med elektriker och rörmokare. Det monterades i ett färdigt utrymme som gjordes som en del av lghrenoveringen som gjordes på fastpris av två målare vil brukar anlita och de stod också för rivningen. Det är därför svårt att säga hur lång tid just köksdelen tog men jag vill minnas att det var cirka 80 h (riva+klickgolv+nytt gips på två väggar) men det kan också ha varit mindre än så (det köket var ett litet U-kök, total golvyta kanske 5 kvm). Själva köksmonteringen tog sedan 40 h för två pers (12+8 timmar) och då gjorde rörmokare och elektriker även sitt jobb under den tiden.

När jag framförde krav på nedsättning av beloppet til Veterankraft så hade jag f ö räknat ganska generöst och kom då själv fram till 170-180 timmar för vårt kök. Så jag var tydligen i alla fall inte så långt ifrån, om än att jag var 25% över snittbedömningen i den här tråden.
 
  • Gilla
SamiHus och 3 till
  • Laddar…
Ditt köksjobb låter som en nästan exakt kopia av vårt, som jag just fått fakturan på. 106 timmar tog snickaren. El, vvs och målare blev 46 timmar till. Snickaren gjorde all montering av luckor, lådor mm. Och rätt många passbitar. Bara hyllplanen har vi satt in själva. De rev och bar ut allt gammalt, men vi körde det till tippen.
 
  • Gilla
Lgströ och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag i och för sig autodidakt hemmapulare men utifrån din första beskrivning av arbetsinsatsen tänkte jag en vecka, det tar tid att skruva ihop skåpstommar. Sen ska ju materialet inköpas .
Jag tittar på mina senaste byten i köket, ett hörnskåp, tre vanliga tog en eftermiddag att skruva ihop och lyfta på plats. IKEA's monteringslist är djävla bra. Sedan hade jag köpt fel gångjärn som inte funkade med varken hörnskåp eller köksfläkt så det blev lite krångel, men det är ju ingenting som ska drabba en beställare.
Å så förståss. Jag behöver fika, titta på utsikten och gnälla över att det är djävla tungt att stå med armarna över huvudet och montera innertak så säg två veckor( för EN (1) autodidakt hemmapulare
 
  • Gilla
Pytt och 6 till
  • Laddar…
Tyvärr blir man inte förvånad. Veterankraft verkar inte ha några prestationskrav över huvud taget på sina anställda.
En kollega anlitade veterankraft för montage av ett uterum. Det blev jättefint men kunden höll ju på att bli tokig på den långsamma arbetstakten.
Det var jättetrevliga och glada gubbar som kom dit men väldigt mycket av dagarna gick åt till att dricka kaffe och att leka med kundens barn i trädgården
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
S
Finns det några positiva exempel av såna veteranbolag?
De är ju inte direkt billiga och om man både jobbar långsamt och gör fel så blir det ju ändå mycket dyrare.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Finns det några positiva exempel av såna veteranbolag?
De är ju inte direkt billiga och om man både jobbar långsamt och gör fel så blir det ju ändå mycket dyrare.
Det finns det säkert men det är säkert väldigt beroende på vem som kommer hem till dig (som med alla hantverkare). Jag skulle nog bara anlita dem om jag visste någon specifik hantverkare anställd hos dem som jag ville ha och kunde be om att få.
Alla pensionärer är inte långsamma ;) Jag hade en pensionär hos mig som på egen hand smällde upp ett trädäck på mindre än två dagar. Men han har eget litet företag och kör inte via veterankraft ;)
 
  • Gilla
Bngth och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.