Vi har precis börjat planeringen av vårt nya kök. Vårt nuvarande kök fanns i huset när vi köpte det för 5 år sedan och det håller på att rasa ihop (köket alltså). Dessutom är det inte alls i vår smak.

Vi kommer att riva ut allt inkl. golvet. Dock har vi bestämt att (helst) inte dra ny el och definitivt inte flytta vatten/avlopp. Detta innebär ju vissa begränsningar, men håller samtidigt ned kostnaden eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv (el- och V/A-jobb skulle jag inte ge mig på själv).

Köket vi tittar på är IKEAs Faktum Ädel vit. Vitvaror vet vi ännu inte, men det blir inte IKEAs, så mycket vet vi. Det betyder samtidigt att vi kommer att ha fristående kyl och frys. Också spisen/ugnen kommer nog att bli en fristående, vi är inte så förtjusta i inbyggnadsspisar och hällar.

Vad gäller bänkskiva så lutar vi starkt åt rostfri bänk, och jag skulle vilja ha så att den täcker hela ytan från kylen till vänster till spisen till höger. Det betyder en måttbeställd bänk med en 90-graders vinkel - jag har ju fått lite tips via forumet var jag kan beställa sådana till ett överkomligt pris. När det gäller skivan till höger om spisen och på de två bänkskåpen i "kökshalvön" vet vi inte - vi funderar på laminat typ grå Virrvarr (fast kanske vi ska fortsätta med rostfritt också till höger om spisen?).

Beträffande stänkskydd, golv och väggfärg så velar vi fram och tillbaka fortfarande - dessutom har jag och sambon inte helt lika åsikter, vilket ju alltid piggar upp en kommande köksrenovering...

Så vi behöver verkligen input av alla de slag!
 
  • Kök_ver_0.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För bra funktion välj: Dubbla hoar med rejäla mått i rostfria diskbänken. Spis med ugn. Laminatbänkskivor.

Undvik rostfria vitvaror och fläkt. Undvik bänkskiva som måste oljas och gullas med. Undvik öppna hyllor som samlar fett och damm. Undvik fritt hängande redskap.

Låt alla överskåp gå upp till tak med hjälp av täckskiva.

Undvik köksö.

(Dessa råd avser kök som skall användas till matlagning från råvaror. Köper ni däremot ideligen färdiga pizzor och hamburgare och eller brassar färdigrätter i micron fungerar säkert de "häftiga" köken också)
 
LUDDET: Låta skåpen gå till tak med täckskiva är ju typ största misstaget man kan göra i ett kök.. Sjukt fult och får köket att kännas trängre och som att skåpen "hänger" över en.

Men visst.. vill man bara ha ett praktiskt kök så går det ju även att lägga våtskikt för att kunna spola av hela köket med vattenslang efter matlagning...
 
Betr. fristående ugn kontra häll/inbyggnadsugn så var vi ur funktionssynpunkt sjukt nöjda med vår fristående spis med dubbelugn som vi hade i i förra huset. Men jäklar vad trött jag blev på att behöva dra ut ugnen flera gånger i månaden för att göra rent. Så här är inte sista ordet sagt ännu vad vi väljer.

Två saker har vi dock direkt valt bort - dels diskbänk av trä, dels trägolv. Båda dessa saker hade vi i förra huset och var mycket missnöjda med (varje gång man ska rengöra en diskbänk efter att ha rensat några kilo slemmig fisk, så märker man skillnaden mellan en rostfri bänk och trä...).

Något vi också var lite missnöjda med i förra huset var att väggskåpen inte gick ända upp mot taket, vilket krävde massa extrajobb vid städning. Men rent estetiskt kan det förstås se lite luftigare ut, så jag vet inte...ett mer näraliggande problem just nu är dock att väggskåpen som finns i köket idag sitter dikt an mot det putsade taket (jag tror de till viss del t o m är skruvade mot taket), så risken är att en stor del av putsen kommer att följa med ner när jag börjar riva. Och hur jag fixar till taket efter detta har jag just nu ingen aning om...(jag vill helst inte sänka takhöjden genom att smälla upp ett nytt innertak mot det befintliga).
 
Vad är det mellan den där köksön och resten av köket? En dörr / fönster? Tycker det tar mycket plats att inte ha skåp även på den väggen.

Ön tycker jag inte var så snygg tyvärr. Blir nog bättre om du skippar högskåpet.

Vad har ni bakom den "södra" dörren? Vi hade ett liknande kök, rev den väggen till vardagsrummet, och är fruktansvärt nöjda med hur det blev. :)
 
Det är fönster på båda sidor om kökshalvön. Anledningen till att vi inte ritat in en "riktig" ö som man kan gå runt är att vi i så fall tror att vi tappar för mycket stuvutrymme (vi har idag en betydligt större/längre halvö vilket tar både ljus och rymd från köket). Men du har absolut en poäng i att det skulle bli ännu luftigare utan högskåpet. Det där få vi fundera på...

Bakom den södra dörren finns hallen och bakom den västra dörren ligger vardagasrummet. Någon flytt/rivning av väggar blir inte aktuell, då skulle nog den tänkta budgeten flyga all världens väg...
 
Johisco skrev:
Men visst.. vill man bara ha ett praktiskt kök så går det ju även att lägga våtskikt för att kunna spola av hela köket med vattenslang efter matlagning...
Och golvbrunn mitt på golvet med ordentligt fall.

Du förstod säkert att mina exempel just var de extremaste för att göra köket lättarbetat och lättstädat. Jag har haft hus sedan 1967 och gjort 4 köksrenoveringar.

Jag städar själv köket eftersom det är för tungt för min bättre hälft. Horisontella ytor som överskåpens tak och öppna hyllor samlar på sig en fet hinna som är väldigt jobbig att få bort.

Det problemet var klart större i det kök vi hade med separat ugn.

Man kan ju sikta mot ett snyggt kök men så gott det går också tänka på det praktiska.
 
Kan ni ha köksbänk under fönstret mellan köksön och hörnet med det ensamma högskåpet?
I så fall har ni i grova drag samma planlösning som vi.
Vi har valt att göra så här:
K%F6k%202008-03-03.jpg
Kok_2008-01-04_2.jpg

Alltså:
Samla alla högskåp på en vägg, ha ganska öppet på de andra väggarna och en bardisk istället för köksö.
 
LUDDET skrev:
Man kan ju sikta mot ett snyggt kök men så gott det går också tänka på det praktiska.
Det är så vi resonerar. Sen handlar det väl till viss del om att kompromissa ibland. Och att utgå från hur man använder köket - värmer man mest Billys panpizza eller, som i vårt fall, lagar ordentlig mat ofta.
 
pinebar skrev:
Kan ni ha köksbänk under fönstret mellan köksön och hörnet med det ensamma högskåpet?
Tyvärr är fönstret för lågt och desssutom är det ett element under.

Jag inser att köksön tar rymd från köket, men det är nog en kompromiss jag är rädd att vi måste göra för att inte tappa för mycket lagringsutrymme. Vi har som sagt en mycket större/längre "kökshalvö" idag som är fullt utnyttjad, och jag tror det skulle vara svårt att kompensera bortfallet av hela detta utrymme. Men jag håller på att skissa på en lösning med en fristående köksö utan det ensamma högskåpet - lägger ut skissen snart.

En viktig aspekt är också att jag av budgetskäl vill undvika flytt av vatten och avlopp och hålla nya eldragningar till ett minimum.
 
Kanske vår "köksö" kan hjälpa dig. Vi satte överskåp på "baksidan" för att får mer stuvutrymme där förvarar jag glas och porslin mm som inte används till vardags, funkar jättebra samt ger lite avskärmning av själva köksdelen. Ett litet tips bara.
 
  • DSCN0729.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0724.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där var en mycket intressant lösning! Är det IKEA-skåp ni använt?
 
Japp, det är IKEA´s standarskåp, 2 st 40 cm och 1 st 60 cm.
 
esox skrev:
Betr. fristående ugn kontra häll/inbyggnadsugn så var vi ur funktionssynpunkt sjukt nöjda med vår fristående spis med dubbelugn som vi hade i i förra huset. Men jäklar vad trött jag blev på att behöva dra ut ugnen flera gånger i månaden för att göra rent. Så här är inte sista ordet sagt ännu vad vi väljer.
Om du vill ha dubbla ugnsfuktioner kan du ju välja spishäll + varmluftsugn + micro med ugnsfunktion, så slipper du all skit som ramlar ner mellan skåp och spis men får samma funktioner. Dessutom har du då mäjligheten att välja en bredare spishäll och ugn i arbetshöjd. Själv har jag 80 cm bred indutionshäll och är supernöjd. Jag valde även en varmluftsugn med sidohängslucka vilket jag tycker är överlägset för att komma åt grejerna i ugnen.

esox skrev:
Två saker har vi dock direkt valt bort - dels diskbänk av trä, dels trägolv. Båda dessa saker hade vi i förra huset och var mycket missnöjda med (varje gång man ska rengöra en diskbänk efter att ha rensat några kilo slemmig fisk, så märker man skillnaden mellan en rostfri bänk och trä...).
Vi valde en kombination. En mindre heltäckande, rostfri diskbänk med avställningsyta och arbetsytor i ek som vi behandlat med OSMO hårdvaxolja. Funkar superbra, vattnet bara pärlar sig och skyddar bra mot märken.

esox skrev:
Något vi också var lite missnöjda med i förra huset var att väggskåpen inte gick ända upp mot taket, vilket krävde massa extrajobb vid städning.
Våra överskåp slutar ca 20 cm från taket. Vi la dit en täckskiva ovanpå. Nån gång i månaden kliver jag upp på en pall, tar en fuktig trasa och torkar av. Inte särskilt jobbigt tycker jag, trots att jag är städskygg av naturen.
 
Hej glada städare!

Det kan inte vara sant.. Har ni lämnat 20 cm som enbart samlar fett och damm.

Har ni lagt täckskivan på skåpet i stället för att ställa den upp?

Varför??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.