Lite provocerande rubrik men jag skulle vilja höra vad ni tycker om köksleverantörerna.
Vilka ger "mest för pengarna"?
Vilka anses ha högst kvalitet?
Vilket märke är onödigt dyrt?

Var i listan skulle ni lägga Tibrokök och Ballingslöv. Vilka skulle ni sätta som likvärdiga till ovan nämnda märken? Jag vet inte ens om Tibrokök och Ballingslöv spelar i samma division - det är kanske som att svära i kyrkan att nämna dem i samma mening...

Lite reflektioner vore gott.
 
Jag tycker det är skitfånigt att på något sätt statusklassa olika kök. Jag menar alla kökstillverkare har ju luckor i olika prisklasser och kvalitetsklasser vilket betyder att att "Dyrkökets" billigaste lucka är bra mycket sämre och fulare än "Budgetkökets".
Att sen göra vågen inför det dyra, kassa köket är ju närmast patetiskt.

De flesta kök tycker jag håller samma standard. Vissa tillverkare har någon rolig gimmick som ingen annan har, t.ex. de dämpande lådskenorna som MathiasS berättade om. Men när du står där och rycker i grejorna märker du säkerligen ingen skillnad om du inte vet vad det är för märke....

De riktigt dyra köken kan ha stommar i massivt trä, t.ex. Lidhults och Canadaköket, och de är också en bra bit dyrare.

Summa summarum: Alla utom IKEA är onödigt dyra ;)
 
KarlXII skrev:
Alla utom IKEA är onödigt dyra  ;)
Instämmer....

Sen är det väl även så att vissa kökstillverkare, som t.ex. Kvänum, där kan du måttbeställa allt (skåp, luckor, mm.) precis som du vill ha det, och dom har egna snickare som monterar upp köket. Men, smakar det så kostar det.... ;)
/C 8)
 
Syftet med frågan var inte att statusklassa köken utan att kolla om ni märkt någon kvalitetsskillnad köken emellan. Precis som husleverantörer så lirar säkert köksleverantörer i olika kvalitetsklasser.

Självklart är jag medveten om att de flesta använder lådor och gångjärn från BLUM och att det endast finns 3 spånskivefabriker i Sverige. Det är ingen slump att alla skryter om sina automatdämpande lådor och 107 gradersgångjärn och de fantastiska ek-melaminstommar man kan få betala dyrt för.

Nej, det är säkert annat som ni köksköpare har upptäckt: tunna, rackliga skåpluckor, fanér istället för solitt material, gedigen känsla i dörrarna, extradjupa skåp, extrahöga skåp.... vad vet jag...



 
Vi har bestämt oss för ett kvänumkök.
Det var mycket känslan(och utseende på luckan)gentemot de andra leverantörernas luckor.Det är svårt att förklara.
Har man fastnat för något så har man ::)

Vi gillade tibrokök oxå, men beslutade oss för kvänum då tibrokök inte hade den luckan vi ville ha.
 
Intressant fråga.

Jag frågade vår snickare angående det. Han "lovordade" IKEAs kök, det har tydligen hänt väldigt mycket med kvalitén och utvecklingen hos dem de senaste åren.

Beaktar man ovanstående tillsammans med priset ja då snackar vi världsklass ;D

Skillnaden mellan IKEA och HTH kök(som vi beställde) är väl att IKEA kör med platta paket(enkel frakt men man får montera ihop stommarna på plats)
HTH har väl lite mer lulllull att välja på.

Vårat kök är ganska enkelt- inga speciallösningar, iofs ganska stort. Lackad lucka, bardel- stor måttbeställd bänkskiva etc
IKEA skulle kunnat fixa likvärdigt både vad gäller kvalité och utförande MEN till ett helt annat pris.
 
Det finns självklart skillnader mellan olika kökstillverkare och framförallt mellan olika prisklasser.

Exklusivare kök har i regel fanerade framkanter på stommarna. Pratar vi riktigt exklusivt och dyrt så sitter det massiva lister i framkanten på stommarna, vilket givetvis både känns ser och blir mer gedigt och dessutom mer hållbart på lång sikt. Möjlighet att välja mellan olika utförande på stommarnas insida t.ex vit melamin, ek,bok,körsbärsmelamin samt äkta faner skiljer också mellan olika fabrikanter.  Tjockleken på stommarna kan det också skilja på, desto dyrare desto tjockare generellt sagt.

Utförandet på lådorna är också en sak som det kan skilja en hel del mellan dyrare kök och billigare. Dyrare kök har ofta "specialbeslag" som gör att hela lådan går att dra ut samt enkelt lyfta av från skenorna.  Lådan kan också vara utförd i olika material beroende på till vilken prisklass köket hör.

Den sak som dock är svårast att se är hur ytbehandlingen är gjord. Hur många lager lack etc. Jag råkar t.ex veta att ex. Canadaköket har fler lager lack än ex. Marbodal.

Hos de mer exklusiva leverantörerna är också möjligheterna till diverse specialanpassningar mkt större.  Ex special designade luckor speciella mått med mera. Kan vara viktigt om man ex. renoverar ett gammalt hus.

Vad som är rätt val är upp till var och en. Man får dock i regel som alltid vad man betalar för.  Vad man generellt kan säga är dock att de flesta kök på den svenska marknaden idag håller en fullt godtagbar kvalitet.

Det finns givetvis en klar skillnad mellan ett IKEA kök och ex ett Kvänum kök. Man kan säga att det är lite som att jmf en Skoda med en Mercedes. Båda håller nog egentligen samma kvalitet med avseende på det dagliga grundläggande användadet  men i upplevelse och känsla skiljer det desto mer.

En sättet att avgöra vad som är rätt för en själv är som alltid (?) att  undersöka själv och försöka bilda sig en uppfattning och sedan väga detta mot den egna budjeten.

En liten rättelse så till slut KarlXII.

Canadaköket har ej massiva stommar utan fanerade skåpstommar alt. vit,körsbär, ek,björk eller bok melamin.
Lidhultskök har dock massiva kök i stavlimmat barrträ med alfaner samt utförande i massiv amerikansk al.
 
Legu skrev:
En liten rättelse så till slut KarlXII.

Canadaköket har ej massiva stommar utan fanerade skåpstommar alt. vit,körsbär, ek,björk eller bok melamin.
Lidhultskök har dock massiva kök i stavlimmat barrträ med alfaner samt utförande i massiv amerikansk al.
OK. Då förstår jag ännu mindre hur de (Canadaköket)kan ta så hutlöst betalt...
 
Legu skrev:
Dyrare kök har ofta "specialbeslag" som gör att hela lådan går att dra ut samt enkelt lyfta av från skenorna.
Det har IKEA haft sedan åtminstone ett år. ;D
 
Jag håller med Legu...Ikea lägger nog inte alls ner så mycket på ex ytbehandling. Sånt här syns ju först efter några år...Det är först då det syns om man valde Skodan eller mercan :-/
 
Lill; snarare Volvo - Mercedes ;)
 
Ok myran... :)
 
Om man har Saab då? ;D

Jag resonerar alltid så att "mercan"håller i längden.Det kanske inte funkar alla gånger ekonomiskt att resonera så, men man försöker.
 
Jag älskar Volvo och IKEA ;D
 
Skulle va en xc :D90 då ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.