Nu var rörmokaren här.
Han lossade och kollade. Klämringarna var inte ballofix, men ha sa att det är väldigt liten dimension så man måste inte ha samma fabrikat på klämring. Dimension 12 och uppåt då är det viktigt.
Vsh vatette fungerar. Behöver inte heller vara klämd.

han drog åt och tacka för sig.
 

Bästa svaret

Krilleman
Tung vecka på jobbet, därav dåligt med svar från min sida. :thumbdown:

Hur börjar jag svara på denna tråden!? :thinking:

Vi börjar från början *varning för långt svar* :p

På "slätände" vid blandarinstallation är det 10mm-ände för klämring som är tillverkad i mässing. Viktigt i dessa lägen är att välja en koppling som är dokumenterat godkänd för denna installationen. Således kan man inte välja vilken koppling som helst som många tror. Bara för det är OK att koppla kopparrör är det med automatik inte korrekt att koppla andra rörtyper. Installationsanvisningen gäller som facit!

Broen Ballofix:

Tabell med antal varv för åtdragning av rörmaterial i olika dimensioner och nyckelvidd.

Broen ballofix ser inte ut att vara en av dessa som specificerar "slätände" som dokumenterat godkändt.

Broen Ballofix monteringsanvisning:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf

Välj då hellre Vatette:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf

Tabell med nyckelvidd och antal varv efter handåtdragning för rördimensioner, markerat ord "slätände".

I inlägg #7 så ser vi inte en vanligt klämring utan FMM:s kopplingssystem. Således kan vi bortse från denna bilden för vanliga klämringskopplingar då dessa har en helt annan uppbyggnad.

Ändarna på "slätände" vid blandarinstallation är så hårda att nästan ingen klämring fastnar vid korrekt ådragen koppling. Det är väldigt ofta dessa är "lösa" vid demontering. Alltså inget ovanligt alls.

I inlägg #18 ser vi klart och tydligt att det sitter en Vatette klämring på dina anslutningar. Inte korrekt då man inte ska blanda tillverkar på klämringskopplingar oavsett dimension = VIKTIGT!

I inlägg #25 påstås det att broens klämringar (som tillverkar Ballofix) inte säljs löst hos grossisterna. Det är helt fel som redan TS påtalat. Om vi endast tittar på 10mm varianten så har i skrivande stund Ahlsell 101st på centrallagret i Hallsberg och Dahl har 88st i Kallhäll... Således finns det inget behov att "slakta ballofixer".

Din "rörmokare" i inlägg #46 verkar inte vara mycket att lita på.
Läs Vatettes monteringsanvisning så får du facit:
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Jag skulle inte betala honom en krona om denna skulle skicka faktura på "jobbet".

Varningssektion ur en monteringsanvisning som betonar vikten av att följa specifika regler vid VVS-installation med Vatette-systemet.

Broen skiver inte ut denna text i klarhet, men bara för den inte finns skriven betyder inte med automatik att det är OK att blanda fabrikat.
Tänkvärt!

Broen Ballofix monteringsanvisning:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf

Konsensus för att att få din installation korrekt:
Monteringsanvisningar skall alltid följas slaviskt inom VVS.
Byt till Vatette minikulventiler som är korrekt väg att gå! (y)



Tråkigt svar, men dokumenterad sanning. :beer:


 
Redigerat:
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
J jonko skrev:
Du kan inte köpa lösa klämringar till Ballofix hos grossisterna heller, hade halva bilen full med slaktade ballofix er när jag var i branschen.
Detta är ju inte sanning.

Se mitt inlägg ovan (y)

Edit:
Lite bilder på lagersaldot

Ahlsell:
Klämring av mässing för rör 10 mm från Ballifix med artikelnummer, pris och lagersaldo 101 enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dahl:
Skärmdump av Ahlsell produktlista för KLÄMRING 10 MM BALLOFIX med lagersaldo och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Detta är ju inte sanning.

Se mitt inlägg ovan (y)
Sen när finns dom på hyllan? Det har går mig helt förbi..
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tung vecka på jobbet, därav dåligt med svar från min sida. :thumbdown:

Hur börjar jag svara på denna tråden!? :thinking:

Vi börjar från början *varning för långt svar* :p

Tusen

På "slätände" vid blandarinstallation är det 10mm-ände för klämring som är tillverkad i mässing. Viktigt i dessa lägen är att välja en koppling som är dokumenterat godkänd för denna installationen. Således kan man inte välja vilken koppling som helst som många tror. Bara för det är OK att koppla kopparrör är det med automatik inte korrekt att koppla andra rörtyper. Installationsanvisningen gäller som facit!

Broen Ballofix:

[bild]

Broen ballofix ser inte ut att vara en av dessa som specificerar "slätände" som dokumenterat godkändt.

Broen: [länk]

Välj då hellre Vatette:
[länk]

[bild]

I inlägg #7 så ser vi inte en vanligt klämring utan FMM:s kopplingssystem. Således kan vi bortse från denna bilden för vanliga klämringskopplingar då dessa har en helt annan uppbyggnad.

Ändarna på "slätände" vid blandarinstallation är så hårda att nästan ingen klämring fastnar vid korrekt ådragen koppling. Det är väldigt ofta dessa är "lösa" vid demontering. Alltså inget ovanligt alls.

I inlägg #18 ser vi klart och tydligt att det sitter en Vatette klämring på dina anslutningar. Inte korrekt då man inte ska blanda tillverkar på klämringskopplingar oavsett dimension = VIKTIGT!

I inlägg #25 påstås det att broens klämringar (som tillverkar Ballofix) inte säljs löst hos grossisterna. Det är helt fel som redan TS påtalat. Om vi endast tittar på 10mm varianten så har i skrivande stund Ahlsell 101st på centrallagret i Hallsberg och Dahl har 88st i Kallhäll... Således finns det inget behov att "slakta ballofixer".

Din "rörmokare" i inlägg #46 verkar inte vara mycket att lita på.
Läs Vatettes monteringsanvisning så får du facit:
[länk]

[bild]

Broen skiver inte ut denna text i klarhet, men bara för den inte finns skriven betyder inte att det är OK att blanda fabrikat.
Tänkvärt!

Broen Ballofix monteringsanvisning:
[länk]

Konsensus för att att få din installation korrekt:
Byt till Vatette minikulventiler som är dokumenterat korrekt väg att gå! (y)

Tråkigt svar men dokumenterad sanning. :beer:


Tusen tack krilleman för ditt utförliga svar! Vilken tid du måste ha lagt för att få fram allt?
Du är verkligen som en i tråden säger VVS guru, antar att du måste vara en rörmokare? Uppskattas verkligen.

Jag blir faktiskt lite besviken på att rörmokaren köpte kopplingen. Han monterade loss slangarna och dessutom konstaterade att det inte var ballofix klämringar, men valde ändå att säga att det va okey.

Personligen kan jag inte mycket alls om VVS, men har lärt mig lite grann genom att läsa i tråden och på nätet och kommer fram till samma slutsats som du, att inte blanda olika tillverkare.

Om det i framtiden skulle uppstå läckage så kommer jag naturligtvis hänvisa till VVS företaget som jag anlitade för att kontrollera anslutningen. Hela besöket handlade om att ”godkänna” kopplingen eller åtgärda och i detta fall så köpte han det.

personligen så misstänker jag att det finns en hel del icke korrekta installationer hos folk som har Broen ballofix då man kanske köper tillgängliga ringar från byggmarknaden som verkar vara vatette.

Har man en vatette ventil så lär det aldrig bli fel på klämringsköpet då dessa Säljs precis över allt.

Det har onekligen varit lärorikt att ta del av era erfarenheter om detta.
 
Tack så mycket till er alla
 
Krilleman
D DGR skrev:
Tusen tack krilleman för ditt utförliga svar! Vilken tid du måste ha lagt för att få fram allt?
Du är verkligen som en i tråden säger VVS guru, antar att du måste vara en rörmokare? Uppskattas verkligen.
Visst är jag röris i grunden. Men äntligen har jag kommit upp mig livet lite, det har alltid varit ett delmål i livet. Skruvar inte aktivt på byggena längre. Både för och nackdelar att vara tjänsteman. Uppskattar dock att jag klättrat på stegen, ingen kan säga att jag inte vet vad jag pratar om! (y):rofl:

Man kommer oerhört långt inom VVS (även som hemmapulare) om man har med sig i tanken att alltid handla produkter med monteringsanvisningar, men sen ska man ju även följa dessa. (y):crysmile:
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.