Kan man på något sätt få det ”godkänt” utan att byta ballofix?
 
Jag tror att jag har kommit på lösningen utan att byta ballofix!

Man köper en ny ballofix där det står 10 på muttern, om man inte hittar en exakt likadan som man själv har. Antar att alla ballofix har samma klämmring oavsett hur den ser ut bara det står 10på muttern. Ta loss klämmringarna och montera till min blandare.

man kanske t.o.m kan ta muttern från den så slipper man såga bort den gamla. Dvs om det står 10 på den och är en ballofix mutter.

ända sättet att klämma en ring godkänt.

Knäpp lösning eller ?
 
Har bytt en hel del rörkopplingar m.m.
Är slang från blandare 10mm så ska ballofixen vara ca 10,3mm invändigt.
Det kan bli fel om klämring är för bred eller för smal eller om man använder mutter som är djupare än yttre gäng på ballofix m.m.
När man drar åt så ska man använda sån kraft så att klämring pressas ihop runt rör så röret låses i koppling och då samtidigt gör det tätt
 
Jag förstår. Försöker få tag i rätt klämringar. Hemmatema.se verkar sälja just ballofix klämringar och till privatpersoner. Skickade iväg E-post så att det blir rätt. Fanns två varianter av ballofix 10mm ring.
Ahlsell har ju, MEN säljer endast till företag.
 
Muttern är vad jag tror original till ballofixen.
 
Jag har fått två bud på hur en klämring ska sitta på en softpex blandarör. Ni som fortfarande orkar bry er?

1. enligt servicetekniker som installerade blandaren, säger att ringen ska vara rörlig/lös när muttern inte är åtdragen och nyper till när muttern är dragen. Den ska alltså inte sitta fast när man kan se och känna på den?

2. E-post med en rörmokare som inte har tid att ta jobbet att fixa. Han säger. Jag rekommenderar att du låter någon titta på kopplingen då ringen skall sitta fast. Märkligt tyckte han också.

vilket är rätt och vilket är fel?
Några bud på detta?
 
Imorgon kommer en riktig rörmokare. Lägger upp hans svar här.
 
Kan du inte kolla med krilleman, är byggahus vvs guru.
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
Vet inte riktigt hur jag kan få honom till den här tråden? Tagga på något sätt ?
 
När muttern e dragen så ska klämringen sitta fast även om man lossnar muttern efteråt.
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
Alla i den här tråden är eniga om att ringen ska vara klämd alltid, förutom teknikern som installerade blandaren. Om rörmokaren säger att det inte är korrekt klämring så tänker jag skicka ett brev till bolaget som installerade blandaren. Bryr mig inte så himla mycket om pengarna, men rätt ska vara rätt!!! Även om det bara handlar om klämringar.
Har en svaghet eller om man ska kalla det en styrka att bryta allt i atomer för att hitta rätt svar. tack för ert tålamod och engagemang.
 
D DGR skrev:
Jag tror att jag har kommit på lösningen utan att byta ballofix!

Man köper en ny ballofix där det står 10 på muttern, om man inte hittar en exakt likadan som man själv har. Antar att alla ballofix har samma klämmring oavsett hur den ser ut bara det står 10på muttern. Ta loss klämmringarna och montera till min blandare.

man kanske t.o.m kan ta muttern från den så slipper man såga bort den gamla. Dvs om det står 10 på den och är en ballofix mutter.

ända sättet att klämma en ring godkänt.

Knäpp lösning eller ?
Ja, det enklaste är att köpa en 10 ballofix och ta klämringarna (och ev muttrarna) från den och sen slänga resten.
 
  • Gilla
DGR
  • Laddar…
J jonko skrev:
Ja, det enklaste är att köpa en 10 ballofix och ta klämringarna (och ev muttrarna) från den och sen slänga resten.
det är den enda korrekta lösningen som jag kan se. Endast företag kan handla klämringar löst som tillhör broen ballofix, tex Ahlsell, Dahl mm. Rätta mig om jag har fel. Vatette säljs flitigt till alla. VVS firmor borde ju då ha klämringar till alla möjliga kopplingar.
 
D DGR skrev:
det är den enda korrekta lösningen som jag kan se. Endast företag kan handla klämringar löst som tillhör broen ballofix, tex Ahlsell, Dahl mm. Rätta mig om jag har fel. Vatette säljs flitigt till alla. VVS firmor borde ju då ha klämringar till alla möjliga kopplingar.
Du kan inte köpa lösa klämringar till Ballofix hos grossisterna heller, hade halva bilen full med slaktade ballofix er när jag var i branschen.
 
Är inte dessa sådana klämringar, men endast företag kan köpa
 
  • Skärmdump av en produktlista med Ballomix klämring på Ahlsell webbplats, artikelnr 5197145.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild från Ahlsell webbplats som visar en klämring för rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.