Frågan är vilken ska man välja för en gräsyta på ca 600 kvm?? Någon som har erfarenhet av dessa maskiner??
 
Satsa på en Excellent, gärna med Hondamotorn.
Den är tystare, ger mindre avgaser och klipper framförallt snyggare och mal sönder gräset bättre med sin högre kåpa och cross-cutkniv.
 
  • Gilla
Trixern
  • Laddar…
Kör med en 53cm (Comet?) med Hondamotor av årets modell och är än så länge nöjd.
 
JO, vore priset inte en faktor så skulle kanske en Comet inte vara så dumt! Vet inte om Stiga har några klippare som är värda att titta på? Får man mer för pengarna när man tittar på Klippo? Söker man i forumet så finns det ju anhängare av båda märkena!
 
Hur är Hondas egna modeller? Var på Bauhaus igår i ett annat ärende och såg att de säljer Hondaklippare till hyffsade priser!
 
matbr107 skrev:
Hur är Hondas egna modeller? Var på Bauhaus igår i ett annat ärende och såg att de säljer Hondaklippare till hyffsade priser!
Plastkåpa på vissa modeller, tvåpunkts eller t.o.m. fyrpunkts höjdinställning, halvtaskiga hjul...näeee. Motorn är inte allt. :)
Så billiga är de väl inte?

Dessutom har de mest bara uppsamlarmaskiner. Är det en sån du är ute efter, eller en bioclip/multiclipmaskin?
 
Jag har skaffat en ny Klippo Comet (som bara finns med drivning) inför denna säsong. Den ersatte en Klippo Excellent (utan drivning).

Du har en ganska liten yta att klippa så mitt råd blir att om det är mycket blommor, buskar, rötter, stenar och andra ting som du ska snittsla kring så köp en Excellent utan drivning (eller kanske Triumfen). Om det bara är att gå fram och tillbaka utan att behöva veja så ta en Excellent med drivning.

En Comet är onödigt stor, tung och dyr för en så liten yta.

Ang. Hondas maskiner så är väl de bakhjulsdrivna. Det verkar _inte_ bra när man behöver göra snäva vändningar. Då slirar man sönder gräsmattan.
 
Köp för guds skull en maskin med drivning, oavsett modell, det är värt den extra kostnaden.
 
För sent, köpte en Triumph igår så nu blir det till att spänna benmusklerna!!
 
F
Jag är grymt nöjd med min 05'ans Comet S. Dock mulchar den inte så bra som jag trodde utan lämnar gärna lite gräsränder efter sig. Det klibbar liksom fast i hjulen och sen lossar det. Ser inte så snyggt ut :|
 
fredrik_o_sara skrev:
Jag är grymt nöjd med min 05'ans Comet S. Dock mulchar den inte så bra som jag trodde utan lämnar gärna lite gräsränder efter sig. Det klibbar liksom fast i hjulen och sen lossar det. Ser inte så snyggt ut :|
Det är därför den har fått en ny kåpa i år - den är lite högre och tillåter några extra klipp innan utkast. Sen har den ju fått Cross-cutkniv också.

Du får helt enkelt klippa lite oftare. :p
 
Snygg och klassiskt utseende! Slänten vid huset var inga problem för en gammal lapplandsjägare! ;)

Första klippet på både rullgräs och sått gräs (Weibulls Lazy) gick förvånanasvärt lätt fast gräset höll 10 - 15 cm på sina ställen. Ogräset var heller inga problem fast det på sina ställen var i knähöjd på den sådda ytan. Skäret gick på näst högsta för att inte gräset skulle bli för kort på första klippet. En och en halv tank miljöbensin gick det åt!
 
  • klippo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klippoII.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
KarlXII skrev:
Det är därför den har fått en ny kåpa i år - den är lite högre och tillåter några extra klipp innan utkast. Sen har den ju fått Cross-cutkniv också.

Du får helt enkelt klippa lite oftare. :p
Jag får väl lov att göra det. Vet du om man kan installera nya kniven på mitt gamla lik?
 
Ingen aning.
Men ring Klippo, eller någon kunnig handlare, och fråga.
Jag misstänker att det antagligen går men inte ger så mycket.
Kniven och kåpan måste ju sannolikt vara gjorda för varandra för gott resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.