Det blev en Husky R 53SV, svinnöjd (hade jag väl varit med vad som helst om man ser till referensmaskinen). Lite tung...men vem är klen?

5,5hk
53cm klippbredd
Mulching
Sidoutkast
Framhjulsdrift
etc
 
http://www.automower.se/

Automower_210_C_G110-0017_11841.gif

Visst! Det är dyrare och snobbigare, men medelklassens nya statuspryl är miljömedvetenhet, så varför inte kombinera det med den gamla statusprylen "ledig tid". :D

Hur som helst fungerar den bättre än man skulle kunna tro. Har två bekanta som i princip har avskaffat aktiviteten gräsklippning. Ibland får man gå på i hörnena med en trimmer.
 
Jo, en sådan har man ju sneglat på ska erkännas. Fast vi skulle nog behöva minst två st. hemma på vår yta och då blir det vansinnigt dyrt :) Har dock fortfarande i bakhuvudet att bygga en själv. Otroligt roligt programmeringsprojekt om inte annat.
 
OlaF skrev:
Nog för att en superklippare för massa tusen säkert är bättre men jag tycker ofta att litet väl proffsiga grejer "krävs" om man lyssnar på endel råd här på byggahus. Inte specifikt denna tråd utan jag tänker allmänt på att varenda kotte som ska skruva upp en hylla *måste* ha festool för allt annat är bara skrot redan i butik osv.
:D Ja det kanske är så. En del är kanske yrkesmän och inte betalar själv eller bara till vissdel för sina verktyg,
Black & decker är skit enligt vissa, men logiskt sett då måste ju De walt också vara skit. :rolleyes:

Själv väntar jag med spänning på min bosch rotak 43 li, min bensin stånka åker ut till svärmor (gumman kan få lite "frisk luft" ;) ). Jag har 1000 m2 men det fixar sig (hoppas jag) genom 30 min laddningen.
 
Klippo Comet blev det tillslut för mig efter veckor beslutsångest och spanande efter en klippare till ~2000kvm.

Först lutade det åt en Partner 7053, sen en Jonsered 2153 och därefter en Husqvarna 152SVH.
Men efter att ha lämnat tanken med uppsamlare blev dem alla utspelade helt av Klippon. En mer
robust enhet får man leta efter. Testa och jämför genom att vicka lite på gräsklipparen i sidled eller
rulla lite på hjulen så förstår man kvaliteten hos Klippon.

Väldigt bra klippresultat, jag är verkligen super nöjd. :D
 
Idag slog jag till på den Klippo Comet med Honda-motor som jag grunnat på så länge. 7450 kronor. Köpte också till en "säkerhetskniv" för 559 kr. Den ska visst vika undan om man kör på något, klart värt att testa i mina obrutna marker.
 
Mahatmar: gjorde precis som du sa i butiken, klippon känns bra mycket mer kvalle. Trodde nästan dom glömt dra bultarna på min husky... men men. Nöjd änsålänge.
 
gratulerar till ett mycket bra köp!!! klippo comet är verkligen en bra klippare...
Jag gjorde en miss då jag köpte min med B&S mator istället för Honda..men men,,
 
Har oxå en klippo comet 2006a och tycker den klipper lite dåligt.. Blir ränder efter den..
 
galento
Andreas_Hansson skrev:
Har oxå en klippo comet 2006a och tycker den klipper lite dåligt.. Blir ränder efter den..
Min svärfar har en Klippo,vet ej modellen men den har ingen reglering av gasen och det är han mkt missnöjd med då klipparen vill dö vid lite hårdare belastning.
 
Andreas hansson:Du måste klippa gräset oftare om du får "uppsamlingsränder".
Jag gör istället allt för att få ränder...sneglar på klippo lawnmster.
 
Hur får man ränder? JAg vill ha ena fältet ljust och andra mörkt... sen göra massa mönster.


Förövrigt, nånstans missuppfattades nånting. Jag köpte inte en klippo, utan en husky.
 
Ränder får man av att pressa ner gräset mot marken. Cylinderklippare t.ex. har en "rulle" bakom knivarna som pressar ner gräset och det blir då "vartannat håll" när man klipper fram och tillbaka. Beroende på vilket håll gräset ligger sedan så glänser det olika och då ser man det som ränder. Riktigt lyxiga cynlinderklippare har t.o.m. en smärre vält som verkligen trycker till ränder i gräset, helt istället för hjul.

Rotorklippare ("vanliga") ger också ränder men då bara från hjulen och det är ju inte riktigt lika snyggt :) Kanske kan man montera en rulle baktill på sin rotorklippare och få ränder på det sättet. Annars vet jag att det finns gräsvältar att köpa (i alla fall i USA) som man går över gräsmattan med efter klippningen för att få ränderna precis som man vill.
 
OlaF skrev:
.

Annars vet jag att det finns gräsvältar att köpa (i alla fall i USA) som man går över gräsmattan med efter klippningen för att få ränderna precis som man vill.
Riktigt seriöst! Frågan är om grannsämjan kvarstår, eller om dom ringer psyket.
 
JohanOLinda skrev:
Riktigt seriöst! Frågan är om grannsämjan kvarstår, eller om dom ringer psyket.
Risken finns om man börjar klippa det schackrutit eller spindelnätmönstrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.