Påfyllning av personer som kan motorer och faktiskt förstår hur de fungerar är kanske inte så stor idag - folk i ungdomsåren meckar ju inte med sådant längre utan det köps och slängs istället för att felsöka metodiskt och reparera. Att ha krisande ont om pengar hjälper för att skapa intresse att laga och fixa saker...

Har en bekant som håller på med mopeder som hobby och tillströmningen av folk som vill ha hjälp för att få igång dessa blir snabbt lång så fort ryktet går och det är rent basala saker de inte klarar av längre.

Jag kan förstå att märkesverkstäder har bekymmer med kompetensen i de yngre generationerna och de som kan något jobbar inte där... så är det i många områden idag då de som har läggningen och kan felsöka systematiskt hamnar istället inom mycket mer välbetalande mjukvarubranchen ungefär...

---

Sedan är det kanske inte helt lätt att förstå/inse att friktionsskivor och andra komponenter med viss rörelsefriktion i det som reglerar varvtalet kan vara helt fundamentala i hur stabilt systemet är eller om det gungar, särskilt vid låglast.

De som läst om PID-reglersystem och återkopplande reglersystem och jobbat med bode-diagram förstår bättre och att även liten resistans/mekanisk förlust på rätt ställe kan vara helt avgörande om det skall arbeta varvstabilt eller om det oscillerar och att det inte bara gäller inom elektronik utan också gäller i högsta grad också i mekaniska system.

Detta med friktionsskivor på knivinfästning kanske först ser helt ologiskt men sedan självklar att det påverkar hela regleringen när dess rörelser när det svänger fram och tillbaka runt sprinten när motor accelererar och bromsar faktiskt är en pol och/eller nollställe ytterligare där kniven svänger fram och tillbaka och ger den en högre ordning än reglersystemet är anpassas för och är det tillräckligt dominerande men inte tillräckligt dämpande (stor rörelsemängd i massan i knivarna gentemot rörelsemängd totalt i massan i disken/skivan och svänghjul vid rotation) så påverkar det förstås varvtalsregleringen när systemet inte är tillräckligt dämpat gentemot dess förstärkning (förstärkning = dvs. hur tvärt det gasar på vid ökad last för att hålla varvtalet)

Andra ställen där äver rätt lite friktions närvaro eller inte kan ha enorm påverkan och kan slita sönder både frihjul i generatorer och splines i remskiva på AC-kompressor är när dämpningen är för dålig i remspännaren när motorn går på tomgång och det går i resonans med stor remfladder - vilket i sin tur ger väldigt mycket ryck fram och tillbaka i tex. generator och AC-kompressor och det glappar upp och till sist ger sig.

Ytterligare ställen är tex. drivaxlar med en halvhård gummikloss pågjuten eller infäst (och en rostfälla...) och verkar inte tillsynes göra något nytta alls - kan vara helt avgörande om de blir drivaxelbrott eller inte vid vissa varvtal och belastningar för att den med sin förlust i materialet eldar upp energin i fram och återgående vibrationer från tex. drev i växellåda och annat fintandat så att dessa amplitud håller sig inom rätt sida och inte blir materialbrott - dvs. sänker drivaxelns Q-värde.

Även vissa motorer har liknande arrangemang på vevaxeln för att den inte skall gå av rätt av självresonans vid vissa varvtal och laster.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.