Bowman
Inför årets säsong så gick gräsklipparen väldigt ojämnt, jag lämnade in den till en ”skog o trädgårds” företag, dom kollade på den och sa att förgasaren var kass och antagligen lika bra att skrota för det blir för dyrt att byta..
Jag kollade runt lite och beställde en ny för ~200 spänn…
Bytte själv, men konstigt nog blir det exakt samma fel med ny förgasare.
Fick med fel tändstift, så det har inte jag bytt än, ingen aning om verkstan testade med nytt heller.
Skulle det kunna vara tändstift, och vad mer kan det vara om förgasaren inte var problemet?
 
Bra för att du har köpt en ny förgasare så betyder det inte att den är bra.

Problemet är att motorn inte får tillräckligt med bränsle.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bowman
D Du och 19till skrev:
Bra för att du har köpt en ny förgasare så betyder det inte att den är bra.

Problemet är att motorn inte får tillräckligt med bränsle.
Ok. Men det känns osannolikt att en ny förgasare är behäftad med samma fel som den gamla tycker jag?

Men kanske slangar, men bensinen rinner bra. Använder Aspen akrylat.
 
Det andra tänkbara är att det inte kommer bränsle fram till förgasaren. Men du skriver att det rinner bra, då är det inte ett bekymmer.

En förgasare för 200kr är ett lotteri. Kan inte tänka mig att du har köpt orginal.
 
Bowman
D Du och 19till skrev:
Det andra tänkbara är att det inte kommer bränsle fram till förgasaren. Men du skriver att det rinner bra, då är det inte ett bekymmer.

En förgasare för 200kr är ett lotteri. Kan inte tänka mig att du har köpt orginal.
Nej men den ser exakt likadan ut, ingen skillnad i material osv, och än en gång, jag bedömer att om det fortfarande är exakt samma problem, var det inte förgasaren.
Himla skumt alltså.
 
B
Sådär lät min gamla Stiga när membranet behövde bytas.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Bowman
Men det sitter i förgasaren eller?
Den är nu ny.
Läste nån annan stans om att en fjäder till en varvtalsregulator kan ha hoppat av men vet inte vart det skulle vara..
 
MultiMan
Finns inga membran i Honda-motorerna, det är en riktig förgasare, Keihin eller liknande. Pirat är inte alls samma även om den ser lika ut, men kan duga ändå.
 
Bowman
MultiMan MultiMan skrev:
Finns inga membran i Honda-motorerna, det är en riktig förgasare, Keihin eller liknande. Pirat är inte alls samma även om den ser lika ut, men kan duga ändå.
Ja ok, misstänkte det.
Ja jag tror den är ok, jag räknar med det än så länge i alla fall.
Just eftersom samma fel vart kvar liksom :)
 
Bowman
Min bättre hälft tror sig komma ihåg att det var efter att vi körde med vanlig bensin från reservdunk till båten (som stått ett halvår eller kanske mer) när den började gå dåligt. Kan det varit det som gjorde det? Kommer med fukt/vatten i bensinen, har dock kört med akrylatbensin igen efter det..
(Och bytt förgasare som sagt)
 
MultiMan
På vilket sätt originalförgasaren skulle kunna vara skrot undrar jag över. Borde hålla väldigt länge så länge man inte fyllt den med saltvatten. Min är mer än 20 år och som ny.

I vilket fall är det troligen förgasarproblem, så jag hade försökt göra vid originalförgasaren först eftersom den garanterat har rätt munstycken mm för motorn och av utmärkt kvalitet.

Här finns en video (av många) som visar hur.

 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Bowman
MultiMan MultiMan skrev:
På vilket sätt originalförgasaren skulle kunna vara skrot undrar jag över. Borde hålla väldigt länge så länge man inte fyllt den med saltvatten. Min är mer än 20 år och som ny.

I vilket fall är det troligen förgasarproblem, så jag hade försökt göra vid originalförgasaren först eftersom den garanterat har rätt munstycken mm för motorn och av utmärkt kvalitet.

Här finns en video (av många) som visar hur.

[media]
Jag uppskattar försöken till att hjälpa mig såklart.
Jag finner det dock osannolikt att ordentlig rengöring av förgasaren på verkstaden (två gånger enligt uppgift) och sen byte till en ny förgasare ger samma problem fortsatt.
Hur kan det då vara förgasarproblem?
Antagligen är det inget fel på orginalförgasaren heller.
Men vart är problemet 🤔
 
Jag hade iaf tömt tanken och fyllt på med ny bensin, alkylat. Att byta tändstiftet samtidigt är givet.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
MultiMan
Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.

Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det två långa bultar man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
N
Bowman Bowman skrev:
Jag uppskattar försöken till att hjälpa mig såklart.
Jag finner det dock osannolikt att ordentlig rengöring av förgasaren på verkstaden (två gånger enligt uppgift) och sen byte till en ny förgasare ger samma problem fortsatt.
Hur kan det då vara förgasarproblem?
Antagligen är det inget fel på orginalförgasaren heller.
Men vart är problemet 🤔
Kanske kan du höra med Anders som driver kanalen "Anders förråd" på YouTube?
Han är oerhört kunnig på bl a. gräsklipparmotorer.

https://youtube.com/@andersforrad?si=tVt3-2OJ3HP0Tmpo
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.