fsn skrev:
Jag skall lägga Biltema garageklinker om 2-3 veckor. Tänkte dela en platta och sätta en halv upp på vägg. Lägger nog silikon mellan dom.
Lägg inte silikon, det blir skitfult fortare än kvickt. Foga med vanlig klinkerfog.
 
somelvis skrev:
Lägg inte silikon, det blir skitfult fortare än kvickt. Foga med vanlig klinkerfog.
Jag antar att han syftade på vinkeln mellan golv och vägg. Där är det helt OK att köra siliconfog på samma sätt som i badrummet. Grå silicon funkar utmärkt.
 
Vill man ha starka klinkersgolv i garaget så är fixet mer avgörande än tillverkaren på granitkeramiken. Flytfix med rundkam är det som gäller.
Dessutom är inte primern till för att binda dammet i första hand, utan att skapa fäste och hindra betongen att stjäla fukten från fixet när det bränner.
Att använda golvets fog vid uppviket på vägg brukar ge sprickor ganska snabbt, och vill man inte använda silikon som rörelsefog så kan man använda t,ex tec7 som är silikonfri och flexibel mjukfog. Dessutom är den lätare att hålla ren än silikon.
 
Klinkerfog ger väl ändå inte sprickor i ett uppvik ? Möjligen i ett trähus och såna har jag aldrig förstått mig på.
 
Dock så är det inte alla som vill eller kan foga med klinkerfog ovanför socklen. Kräver tid och tålamod.
 
Inte allt för sällan är det trästomme/reglar på platta på mark så visst rör det sig.
 
Ofan, jag trodde alla lade ett skift med Leca först på garageplattan så de slapp smuts och fukt med konstiga rörelser orsakade av det.
Du ser vad lite jag kan om hus av reglar och gipskartong.
 
JLAINE skrev:
Dock så är det inte alla som vill eller kan foga med klinkerfog ovanför socklen. Kräver tid och tålamod.
Det går ju skitfort att foga både golv och sockel, ännu fortare om man gör det i samma arbetsmoment.
Man slipper maskera och dreggla med silikon.
 
F
Ena väggen i mitt garage har en leca sockel, andra väggen har träsyll direkt på plattan. Den med trävägg tänkte jag mjukfoga med silicon mellan golv/vägg.

JLAINE vad menar du med att alla inte kan eller vill klinkerfoga sockeln? Har man vikt upp en sockel med klinker så är det mer än självklart att man fogar den. Och vad som är svårt med det örstår jag inte heller?
 
Är i planeringsstadiet för att lägga in Biltema-klinker i garaget. Vad jag läst så skall det dit primer först och sen fix, klinker och fog förstås. Men behöver man lägga fuktspärr också? Tänkte använda epoxifogen...
 
Har du golvbrunn och skall använda garaget till att tvätta bilen i så bör du ha en fuktspärr.
 
Snurre skrev:
Har du golvbrunn och skall använda garaget till att tvätta bilen i så bör du ha en fuktspärr.
Har golvbrunn, men kommer inte att tvätta i garaget. Bara för smältvatten när bruksbilen skall in och tinas av...
 
Då vet i katten om jag hade brytt mig om fuktspärr. Fast Biltema säljer även detta och godkänd sådan om du nu skulle bestämma dig för det.
 
F
Jag la fuktspärr ca 50-60 cm runt golvbrunnen. Inget på resten av garaget.
 
Pratade med en kollega som jobbat som plattsättare tidigare, han sa att på platta på mark skall man inte lägga fuktspärr för då stänger man vägen för ev. fuktvandring från plattan och uppåt. Detta gällde alltså om det är exempelvis ett garage, ett badrum i ett bostadshus är en annan sak för då stänger man ju inte hela plattan...

Någon som hört nåt liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.