Har funderingar på att lägga in klinkers i garaget.
Har sett att biltema har ett klinkers som är till för garage ska va mer slitstarkt osv.
Någon som vet mer om det eller använt det själv och kan dela med sig om det är bra eller dåligt osv.
 
Jag planerar att lägga det i vårt garage. Var därför in på Biltema och kollade på det i helgen och tyckte att det såg riktigt fint ut. Det är ju genomfärgad granitkeramik så även om man lyckas slå ut någon flisa så är färgen densamma till skillnad från glaserade varianter. Ytan kändes också helt OK, lite ruggad så att man inte slår ihjäl sig om det finns en vattenfläck på golvet. Fanns i ljusare och mörkare grått. Tror den ljusa är att föredra ur smutssynpunkt då vatten som torkar har en tendens att se fördj-igt ut på riktigt mörka golv.
 
Jag har det i mitt garage på 44 kvm sedan i somras, kör in bilen varje dag (dubb). Jag tycker de fungerar hur bra som helst.
 
Hur håller klinker om du tappar lite tyngre verktyg eller om du drar en större domkraft?
 
Jag har klinker, har legat där sedan 50 eller 60- talet, och har inte fått skador av verktyg eller domkraft, Har mekat G-20 med 6,5 diesel, å den väger en del..

Sen finns det väl klinker ock klinker, skadade ett himla dyrt "kvalitets"klinker genom att tappa en liten skiftnyckel... ( eller kvalite ? det kom från en finare butik, till ett mycket högt pris)
 
Jag har inte mekat så mycket där än, men jag har motorcyckeln där (på centralstödet), inga sprickor än.
 
Mikael_L
Var noga vid läggningen bara, så det blir full täckning bakom varje platta. Då håller golvet för det mesta.
 
Jag har klinker i garaget, dock ej biltemas. Det har klarat sig väldigt bra mot det mesta. Det enda som det varit känsligt för är när man svetsat så det droppat svetsloppor.
 
Hur känsligt då?

Vad händer? hur illa är det?
 
en polare har klinkers i sitt garage, han tappade en motor på det och det höll, är nog inte biltemas dock men det är nog samma sak
 
Som sagt, bara man har full täckning med fog bakom plattorna så håller de nog i princip vad som helst.
 
Mikael_L
jenfor skrev:
Som sagt, bara man har full täckning med fog bakom plattorna så håller de nog i princip vad som helst.
Och helst fix då, men det var säkert det du menade. :)
Annars har du inte riktigt fog för påståendet :D


Jag misstänker att det går att slå ut nån flisa eller så med ett slag av något vasst, men att knäcka en platta med spricka som resultat är nog svårt om det inte är bom bakom.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Kanske var därför det gick så f-bannat mycket fog för mig när jag byggde bastun... ;) Jag får fixa det i efterhand (för att fortsätta med Hegerfors-humorn...)
 
Om det skulle vara sk granitkeramik så funkar det väldigt bra i ett garage utrymme,för då suger plattan inte åt sig olja spolarvätska osv osv..
Var noga med att se till så det inte blir vatten stående, då granitkeramiken inte släpper igenom något,vilket kan leda till att fogen tar stryk och vips så spelar det ingen roll hur duktig du har varit med att fylla under plattan.Den lossnar ändå av vattnet som tränger in under och "lakar" ur..
 
Tim Andersson skrev:
Om det skulle vara sk granitkeramik så funkar det väldigt bra i ett garage utrymme,för då suger plattan inte åt sig olja spolarvätska osv osv..
Var noga med att se till så det inte blir vatten stående, då granitkeramiken inte släpper igenom något,vilket kan leda till att fogen tar stryk och vips så spelar det ingen roll hur duktig du har varit med att fylla under plattan.Den lossnar ändå av vattnet som tränger in under och "lakar" ur..
Fast vatten kommer ju alltid in under plattorna eftersom fogen inte är tät. Om plattorna skulle lossna av detta så skulle det inte vara möjligt att sätta kakel och klinker i duschutrymmen. Där är det konstant blött under plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.