Är det någon som provat att lägga större format av uteklinker? Det finns ju 800x800 och 900x900. Rekommendationen verkar ju vara att man ska ha ett stöd mitt under för dessa storlekar. Utöver stöden i hörnen alltså. Men för en vanlig uteplats med lätta laster kanske man klarar sig med stöd endast i hörnen. Det skulle vara bra att minimera totala lägden fog och uppläggningspunkter tycker jag. Färre ben som behövs. Färre ställen att justera på osv.
 
  • Gilla
DoktorJ
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Är det någon som provat att lägga större format av uteklinker? Det finns ju 800x800 och 900x900. Rekommendationen verkar ju vara att man ska ha ett stöd mitt under för dessa storlekar. Utöver stöden i hörnen alltså. Men för en vanlig uteplats med lätta laster kanske man klarar sig med stöd endast i hörnen. Det skulle vara bra att minimera totala lägden fog och uppläggningspunkter tycker jag. Färre ben som behövs. Färre ställen att justera på osv.
I kontakt med Pronto fick jag besked att deras 800x800 nog utan vidare klarar sig utan "mittfot", men att de ändå måste friskriva sig för extramfall och därför rekommenderar mittfoten (det säljer sen ju ytterligare en fot). Vi lutar åt att köra 800x800 på Prontos justerbara fötter och stålbalk.
 
Var kommer stålbalken in i bilden? Var behövs den?

Det låter ju väldigt mkt enklare och smidigare med större format på plattorna (800mm x 800mm).
 
O Olf Oggler skrev:
Var kommer stålbalken in i bilden? Var behövs den?

Det låter ju väldigt mkt enklare och smidigare med större format på plattorna (800mm x 800mm).
Istället för klinkerdäck i trä.
 
Är stålbalken istället för pidestalerna som man ställer i hörnet av plattorna?
 
Näe, utan det som piedestalerna står på.
 
Det här med stålbalken blev jag nyfiken på. Är det en produkt som hör till systemet med pidestalerna och plattorna. Eller är det en generell stålbalk som en del av den underbyggande konstruktionen?

Förklara gärna.
 
O Olf Oggler skrev:
Det här med stålbalken blev jag nyfiken på. Är det en produkt som hör till systemet med pidestalerna och plattorna. Eller är det en generell stålbalk som en del av den underbyggande konstruktionen?

Förklara gärna.
Tråden har tidigare handlat om hur folk lägger piedestaler och utomhusklinkers direkt på bärlinor i trä istället för stenunderlag/betong. Vi provat istället att köra med metall för att om 15-20 år slippa byta ut träbalkarna.
 
Vad tror ni om att försöka lägga Bauhaus granitplattor på piedestaler? Bauhaus har ju granitplattor 600x600. 30mm tjocka. Hållfastheten är väl inte ens i närheten av granitkeramik. Men skulle det hålla för en enkel liten uteplats, tro?
 
Är väl dumt att chansa? Känns som det kan gå rätt illa om man dunster igenom.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Är väl dumt att chansa? Känns som det kan gå rätt illa om man dunster igenom.
men det är billigt och oändligt mkt snyggare. Konsekvensen av en brakad platta är väl helt beroende på höjden på piedestalen.
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
M
O Olf Oggler skrev:
Vad tror ni om att försöka lägga Bauhaus granitplattor på piedestaler? Bauhaus har ju granitplattor 600x600. 30mm tjocka. Hållfastheten är väl inte ens i närheten av granitkeramik. Men skulle det hålla för en enkel liten uteplats, tro?
Jag har klätt in min trappa med 30mm granitplattor från Hornbach och kan säga att de är väldigt mycket skörare än 20mm utomhusklinker. Skall man lägga sådana på fötter behövs det definitivt stöd under mitten på 60x60 plattor.
 
  • Gilla
Kuslake
  • Laddar…
Jag mistäner att det är väldigt olika från platta till platta. En del plattor kanske redan har sprickor/tendenser till sprickor medan andra kanske är helt homogena och hållfasta.

Får jag fråga vad du hade för underlag till graniten? Är det en betongtrapp? Och vad fäste du plattorna med? Jag har en risig betongtrapp med väldigt grovgjuten betong. Jag har funderat på att klä med granit. Men hur man ska fylla ut den grova ytan så väl att det inte tränger in vatten där med påföljande frostsprängning är en outredd fråga för mig.
 
Nån som har erfarenhet av mörkare plattor och hur varma de upplevs i solen?
Jag är sugen på grafitgrå plattor (ungefär som skiffer), men kommer ha dem på södersidan där de kommer bli solbelysta större delen av dagen. Vill ju att man ska kunna gå barfota utan att upplev att man bränner sig.
 
  • Gilla
|e||e
  • Laddar…
Finns det ingen i Uppsala som håller på med något projekt med klinkerdäck. Jag skulle gärna vilja kika närmare och utbyda ideer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.