Handyman 1 skrev:
Om man nu vill undvika att ha med klarna att göra öht så hjälper det väl föga?
Jo men då hade vi inte denna tråden och kan tjafsa lite med varandra denna dimmiga lördag ;)
 
optimum
electroluxaren skrev:
Rätt bra för då har man inte så mycket skit utanför hatthängaren.
Jag hoppas du såg ironin. :rofl:

Men jag tror det är bra att folk fattar vad det är de gör när de "nyttjar" företag som Klarna. De gör ju inget gratis.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Funderingen kommer då folk handlar men noterar eller lägger inte in betalningarna och får påminnelseavgifter.
Hela Klarnas bedrägliga upplägg byggde ju initialt på att vi var vana vid 30 dagars betalningstid (till nästa räkningsomgång) och tydliga pappersfakturor med fakurapåminnelse ifall pappersfakturan inte kom fram. Genom att bryta mot dessa två traditioner så maximerade man antalet extra påminnelseavgifter från vanligt hederligt folk. Känner inte en människa som inte gick på det någon gång när det begav sig.

Men nu se senaste åren har ju med digitalfaktura, appar och att folk har vant sig så denna affärsmodell har havererat. Så nu får Klarna mer leva på den gruppen i samhället med dålig ekonomi som ser en chans till enkel kreditför oss andra. Därmed har de också ändrat sin tjänst så att det faktiskt numera är lätt att handla utan kredit. Det tackar vi för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
M
Har inte följt tråden så noga, men använder Klarna väldigt mycket, har aldrig haft några problem utan fått påminnelser som sig bör.

Klarnas direktbetalning fungerar i 99% av alla webbutiker jag använt och jag tror inte att det bara är klarna som döljer alternativet utan att webbutiken också kan vara med och välja där.

Klarna har ju dessutom möjligheten att använda deras betalkort som dessutom funkar med ApplePay, riktigt trevligt!

De har dessutom gjort ett tydligt uttalande om att de inte säljer vidare sina kunders data. Sen får var och en tro vad de vill.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Gillar klarna med, fått enstaka påminnelse pga slarv aldrig inkasso. Betalade en gång med kort via klarna, men fick aldrig någon vara, kontaktade klarna och de tog över ärendet mot butiken och gav mig mina pengar tillbaka inga problem alls.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela Klarnas bedrägliga upplägg byggde ju initialt på att vi var vana vid 30 dagars betalningstid (till nästa räkningsomgång) och tydliga pappersfakturor med fakurapåminnelse ifall pappersfakturan inte kom fram. Genom att bryta mot dessa två traditioner så maximerade man antalet extra påminnelseavgifter från vanligt hederligt folk. Känner inte en människa som inte gick på det någon gång när det begav sig.

Men nu se senaste åren har ju med digitalfaktura, appar och att folk har vant sig denna affärsmodell havererat. Så nu får Klarna mer leva på den gruppen i samhället med dålig ekonomi som ser en chans till enkel kreditför oss andra. Därmed har de också ändrat sin tjänst så att det faktiskt numera är lätt att handla utan kredit. Det tackar vi för.
Då hade jag endast tur som klarade av deras ändringar?

Som sagt, jag har en liten del på kredit som jag betalar månadsvis, kommer påminnelse varje 25e om att nu är förfallodatum nära. Jag vet inte hur man kan missa den.

Jag tycker det funkar super för köp av småskit, det är iallafall värt för mig med 14 dagar faktura, för om det inte är som det borde när paketen kommer så har man inte problemet med att försöka få tillbaka pengar från säljaren.
 
H
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Tycker själv att Klarna är toppen, även deras kundservice! Snabba med fakturorna, skulle det vara någon kredit från leverantören så kommer fakturan rättad, många gånger samma dag annars dagen efter. Visst kan man missa en faktura, ta då kontakt med Klarna och red ut vad som har hänt. Man kan ju logga in på Klarna och se om det ligger någon obetald faktura, vilka fakturor är betalda osv. Där kan man även pausa en faktura, t.ex. det kan vara fel på fakturan, varan är felaktig, retur som inte har reg. osv.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Då hade jag endast tur som klarade av deras ändringar?
Jag tror baserat på din internetpersona (som ju inte behöver översättas direkt till din verkliga person!) att det är något djupare än tur som ligger bakom detta.
 
Över lag nöjd med Klarna och jag tar hellre på faktura med dem om jag köper något på någon site jag inte brukar handla ifrån, slipper jag ta risken. I Julhandeln hände dock något som irriterade mig, jag köpte något på en site och fick ett bekräftelsemail från företaget med en bifogad faktura i pdf. Inget mail alls från Klarna vilket jag fick i alla andra fall och det dröjde sedan rätt länge innan varan var på väg så jag missade helt denna faktura (då jag betade av klarna fakturor allt efter som jag hämtade ut varorna. Fick sedan en påminnelse från Klarna om den missade fakturan med förseningsavgift o räntepåslag. Har kollat både spampost och annat noga så inget initialt mail från Klarna kom. Säkert inte något krav från dem att de måste skicka ett mail också men det är ju så det brukar vara och därför van vid det. Vore intressant o veta hur ofta det inte skickas något mail från Klarna själva och hur mycket pengar de tjänar på detta.
 
R Rkarlsson skrev:
Du använder inte ditt bankkort för att betala i affärn utan du hämtar pengar i automaten? Du har ingen smartphone, du har inget larm kopplat till vaktbolag med kamera? Du swischar inte du gör ingenting som kan ge någon form av spår efter dig?
Du har en bil utan gps ?
När jag handlar med mitt kort så får inte banken en detaljerad transaktion av säljaren? De ser bara beloppet?
Smartphone har jag motvilligt accepterat efter många års motstånd, men håller stenhårt på att den inte nyttjar programvara från "de stora" typ Google, Apple, Microsoft...
Det krävs lite pill, men det går utmärkt att nyttja android utan dessa "tjänster".

Swish nyttjar jag för att överföra mellan mig och andra privatpersoner, aldrig till företag, där måste visakortet accepteras annars blir det ingen affär.

Då få gånger jag har behov av en GPS i min bil så gräver jag fram den gamla "Garmin" med sugplopp och pluggar in i cigg-uttaget.
 
K Kasken skrev:
Till alla som försvar detta vansinne....

Vad är alls poängen med en 3dje part som enbart hanterar betalningen mellan kunden och företaget som tillhandahåller produkten/tjänsten??

Varför finns detta behov? Vem tjänar på det? Vem betalar för det?

Helt plötsligt från ingenstans uppstår en marknad som går ut på att vara mellanhand mellan kunden och leverantören för att hantera betalningen?
Tummen upp för detta insiktsfulla inlägg! Vi som konsumenter behöver nog reflektera mer över tingens ordning och inte bara acceptera rollen som ett offer för omständigheterna.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Klarna brukar funka bra, men jag har själv råkat ut för att automatiska betalningar ett visst datum inte utförts och då får man själv gå in och betala manuellt. Vid ett par tillfällen blev köp hos Inet kreditbetalningar istället för direktbetalningar p.g.a. oklara val vid utcheckning. Irriterande när ett kreditkonto med upplysning, avgifter och hela rasket lägga upp. Klarna har då rättat.
Min son har samma erfarenhet som du att räkningar han lagt upp för automatisk betalning i appen inte gått igenom. Och han har då fått brev med påminnelseavgift.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag köpte nyligen en ganska dyr sak på en webbsida med varierande betyg, då kändes det tryggt att välja klarnafaktura som alternativ, det är inte bara för att man inte har råd, man kanske inte har lust att ligga ute med pengar länge och bråka.
 
Det roliga med folks avsky mot klarna är att det är så enkelriktat. Det finns andra alternativ på marknaden till klarna. Men det glömmer man bort. De är inte bättre än klarna. De säljer även de alla sina uppgifter om dig.
Varför får inte klarna pengar på att folk inte betalar i tid?
Att de har fått massa anmälningar? Tja de är störst, och folk har svårt att betala i tid.

Jag har använt klarna länge och ofta aldrig haft problem.
Deras tjänst att pausa är smidig och bra.
Jag betalade via någon konkurrent där var det väldigt svårt att parkera fakturan.

Ni som haft problem med klarma, jag förstår att ni är missnöjda. Men att sätta igång en hat kampanj efter att de strulat en gång och man använt dessa länge utan problem, är inte det lite överdrivet?

Men visst de är inte perfekta. Men der garanterat inte sämre än deras konkurrenter. De är samma sk_t.
Att välja krita kortet att betala med är smart. Jag gjorde det förut.
Autogiro är nog djävulens påfund. Och lätt att fiffla med. För företaget.
 
richardtenggren
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter osäkert med emailfaktura, de kan så lätt försvinna ned i inboxen eller hamna i en spamkorg i ett par veckor. Dessutom har det nämnts att Klarna har levererat sin faktura som en bifogad fil till ett email med en annan subject line. Till detta kommer att ett enstaka köp lätt kan generera en tre fyra emails + spam vilket ytterligare komplicerar situationen. Email är således en lösning som jag helst undviker. Finns bara en ännu värre version: Att man behöver logga in på nån defekt Klarna-sida för att komma åt fakturan och man förväntas göra detta på eget initiativ. Det var vad jag råkade ut för för några år sedan med Klarna.
Då låter det mer som det ligger handhavande fel bakom dina problem.
OM Klarnas fakturor via mail nu skulle hamna i din spam-korg(SPAM var för övrigt ett svar i fredagens På Spåret) så får du väl se över ditt spamfilter, detta styr ju knappast Klarna över?Köper man något så borde man veta att man behöver betala för det också, så har man inte fått något åligger det väl en att undersöka saken?
Alla mina senaste mail från klarna kommer från samma mailadress därför bör problemet med Spam-filtret vara litet.
De enaste två åren har inga fakturor bifogats i PDF-format vad jag kunde se vid en snabbkoll i min inbox.
Klarnas hemsida och app funkar väldigt bra till skillnad från vissa av deras konkurrenter, men det kan ju alltid krångla med tekniken.

Man kan även flagga sina mailfakturor i inkorgen för att underlätta och påminna sig själv om dessa om minnet sviker. Enklast är ju att schemalägga dem hos baken direkt när de kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.