Krilleman Krilleman skrev:
Vad kan ett reservkrafts-agg a´la sjukhus-variant kosta?
Jag har en hemmabyggd UPS som innehåller 2 enkla relän, en battriladdare, en spänningsomvandlare samt 2 st 100 A AGM-batterier. Med detta tar jag upp 4000 liter vatten ur min djupborrade brunn eller 3000 liter samt håller igång 2 stora frysar och en kyl i en vecka. Priset för installationen: batterier 2500:- laddare 1000:-, omvandlare 1000:-samt reläer 150:- Totalt från 4600:-
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
L Lenke skrev:
Jag har en hemmabyggd UPS som innehåller 2 enkla relän, en battriladdare, en spänningsomvandlare samt 2 st 100 A AGM-batterier. Med detta tar jag upp 4000 liter vatten ur min djupborrade brunn eller 3000 liter samt håller igång 2 stora frysar och en kyl i en vecka. Priset för installationen: batterier 2500:- laddare 1000:-, omvandlare 1000:-samt reläer 150:- Totalt från 4600:-
Hej Lenke
Intressant

Det verkar vara många som funderar på hur man löser elförsörjning vid strömavbrott’

Hur stor energilagring har du, som du klarar dig en vecka med?

Du skriver om ”2 st 100 A AGM-batterier” menar du då 2 st 12 V, 100 Ah batterier?

En grov energikalkyl
12x2x100VAh = 2400 VAh
En vecka innebär 7x24 h= 168h
2400 VAh /168h= 14,28 W i snitt, om du inte skulle ha några förluster vare sig i batterier (som du då behöver tömma helt) eller spänningsomvandlare.

Har du mer i ditt system, förutom det du räknar upp?

Mer batterier?
Ett elverk?
 
Ja, det är ju mycket bra om det fungerar, men även jag tycker det låter optimistiskt. Detta baserat på erfarenheter från min båt (med just 2x90Ah 12V batterier) och kylskåp. Mitt kylskåp är iofs mindre effektivt än ett stort, men går å andra sidan direkt på 12V så jag slipper förluster i en inverter.

Jag har även solpanel om 80W, det kan vara en tanke att lägga till en solpanel eller två till ett dylikt system.

Så mer info är ju helt klart intressant.
 
Jag har löst problemet med en helt analog UCS (Uninterrupted cold supply), i form av en dunk med is, i frysen. Blir det ett strömavbrott så lär den hålla frysen under nollan i flera dagar. Det tar lång tid för så mycket is att smälta och så länge den inte har smält håller den temperaturen kring nollan. Jag skulle även kunna flytta över den till kylskåpet för att hålla kylskåpet kallt i flera dagar.
Jag har även en 1,5 liters pet-flaska med ca 20% saltvatten i frysen. Saltvattnet har en smältpunkt på omkring -15 grader. Det betyder att den börjar smälta kring -15 och därmed kommer inte frysen att börja tina förrän isen smält i PET-flaskan. Jag skulle tro att den håller frysen kall uppemot ett dygn extra.

Jag har provat att hålla en egenbyggd isolerad dynlåda utomhus kall sommartid (har den för att ta emot matleveranser) och ställer jag ned 4-5 petflaskor med vanlig is i den så ligger temperaturen i lådan under nollan ett dygn senare. Och då var lådan varm från början. En frys är ju kall från början, plus att all mat är kall.

De här egenbyggda kylklamparna dubblerar som utflykts/campingklampar. Har inte testat den ännu, men räknar med att saltvattenflaskan ska kunna hålla glassen frusen i en vanlig kylväska vid stranden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.