Du har rätt Bo, finns två alternativ. Det jag menade med mitt inlägg var alternativ 1, att det inte finns någon kontakt mellan ledarna. Men alternativ två är smidigare, men kräver anmälan då. En dag strömlöst är ingen fara men kan tänka mig att elbehovet ökar efter två dagar vad gällande värme, el(kylskåp/frys) och vatten (beroende på årstid).
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
Borde inte en vanlig UPS vara utmärkt som reservkraftssystem? Man får en UPS som klarar 1500W för knappt 3500 kr. Dessutom ger den en sinusvåg som är tillräckligt bra för datorutrustning.

Hur fungerar det om man kopplar in ett enkelt 230V elverk mot en sådan UPS? Då borde elverket väl hela tiden ladda UPS:en med en lägre effekt, varvid UPS:en med sin högre maxeffekt kunna kompensera för stora startströmmar.
 
Detta med att försörja stora bostäder/områden på enbart generatorkraft är vanligt inom Försvarsmaken.
Bla i Kosovo och Afghanistan stod elverken och mullrade dag ut och dag in.
I Kosovo hade Svenska campen ett par st. Och varje drog runt 250l/t i diesel. Och dom brummade i 13år. Sen hade varje "troophouse" ute på fältet ett elverk på många kW (y)
 
  • Gilla
Pingvinpalatset och 1 till
  • Laddar…
man brukar ha UPS:en inkopplad/aktiv under uppstarttiden för reservelverket.
För att få avbrottsfri kraft. Vanligt på ställen där det inte får bli avbrott. Men då är det inga 3500kr UPS:er

En billig ups fungerar fint om man har känslig data som inte får gå förlorad medans man arbetar och det samtidigt blir ett avbrott, då hinner man spara och stänga ner datorn, om ups:en är rätt dimensionerad.
 
  • Gilla
Pingvinpalatset
  • Laddar…
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men det verkar som att en vanlig bilgenerator ligger på omkring 150A. Min Citroen C5:a har en 180A generator, så man borde kunna plocka ut 1-2 kW effekt ur en vanlig bil. Med en rattkrycka kan man också låta det mobila elverket stå på med nyckeln i. Eller så startar man bilen på tomgång, sätter dit en rattkrycka och låser från utsidan med extranyckeln.

Det verkar också som att man kan parallellkoppla vanliga dator-UPS:er om man kopplar dem till samma matning. Då borde man kunna klara stora startströmmar med hjälp av flera billiga UPS:er parallellt.

Frågan är hur man får ihop det hela på ett smart sätt. Anta att man kör med en billig växelriktare som ger en ful fyrkantsvåg från bilen till UPS:erna för att ladda dem - får man då ut en snygg sinusvåg till lasterna eller blir det en ful fyrkantsvåg?
 
Vi har ett 3-fas dieselelverk som är inkopplat vid husets mätarskåp via en godkänd frånskiljare. Eftersom vi ofta har strömavbrott så är det grymt skönt. Vi har även firman i huset vilket gör att vi har servrar, datanät och annat...

Men det har varit en ganska lång resa för att få det att fungera bra. I en liten anläggning blir det stora svängningar i spänning beroende på last. Till exempel har vi en emfas vattenpump och den drar stora starkströmmar.
Det är lätt hänt att lite för mycket hamnar på en fas. Vid en av de första körningarna hade jag igång kaffebryggaren (ca 1.5 kW) och lite andra köksprylar på en fas samtliga som nästan inget annat var igång. Den höga spänning som blev på en av de andra faserna knäckte timern till badrumsfläkten och löste ut överspänningsskyddet (åskskydd).

Nu har vi en rutin för vad som ska kopplas bort innan reservkraften startas. Vi använder ett litet fulknep för att få en viss grumlast. Vi låter min 3-fas pelarborr gå kontinuerligt på tomgång.

När jag tidigare höll på med större skutor så hade vi också elverk. Men där hade vi alla enfasförbrukare kopplade mellan två faser, via en trefastransformator. Det är också ett sätt för att jämna ut last, men knöligt på ett villanät.

Om jag skulle köpa ett nytt dieselelverk skulle jag överdimensionera mer och försöka hitta ett med bra reglering. Dessutom göra noggranna lastberäkningar. Ta hjälp av en elektriker med erfarenhet av reservkraft. På landet har de flesta bönder elverk, men de har också ofta ganska rejäla elverk och mest 3-faslaster.

På frågan om UPS:er. Vi har UPS:er på datorer och nätverk. Det känns som en lägsta nivå när man har verksamhet så här på landet. Men jag är tveksam till att driva vattenpump eller andra prylar med stora startströmmar från UPS. De är iregel konstruerade för ganska små strömmar.

Kylar och frysar med bra energiklass klarar också ganska långa avbrott. De har tjock isolering och många är spelade för 24-timmars avbrott. Jag tror att IKEAs frysar är specade för 48h
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pelpet skrev:
Hur fungerar det om man kopplar in ett enkelt 230V elverk mot en sådan UPS? Då borde elverket väl hela tiden ladda UPS:en med en lägre effekt, varvid UPS:en med sin högre maxeffekt kunna kompensera för stora startströmmar.
Tillverkarna av UPS:er är inte alltid så noggranna med vilka siffror som syns. Eller så är det just det de är. Om du läser noga så skall du se att den UPS:en har en maxeffekt på 865W. Sedan kan den leverera en maximal skenbar effekt på 1500 VA. Vidare kan inte den UPS:en "hjälpa" matningen. Det är ordinarie kraft eller reservkraft som gäller.

pelpet skrev:
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men det verkar som att en vanlig bilgenerator ligger på omkring 150A. Min Citroen C5:a har en 180A generator, så man borde kunna plocka ut 1-2 kW effekt ur en vanlig bil. Med en rattkrycka kan man också låta det mobila elverket stå på med nyckeln i. Eller så startar man bilen på tomgång, sätter dit en rattkrycka och låser från utsidan med extranyckeln.
Det ställer krav på anslutningarna och kablarna om du skall få effekten därifrån utan för stort spänningsfall. Sedan är det inte säkert att generatorn kan ge full effekt med motorn på tomgång.

pelpet skrev:
Det verkar också som att man kan parallellkoppla vanliga dator-UPS:er om man kopplar dem till samma matning. Då borde man kunna klara stora startströmmar med hjälp av flera billiga UPS:er parallellt
Det är nog inte vilken UPS som helst. Speciellt inte vilken billig UPS som helst. Var har du hittat infon?

pelpet skrev:
Frågan är hur man får ihop det hela på ett smart sätt. Anta att man kör med en billig växelriktare som ger en ful fyrkantsvåg från bilen till UPS:erna för att ladda dem - får man då ut en snygg sinusvåg till lasterna eller blir det en ful fyrkantsvåg?
Det finns två problem. Det första är att billiga UPS:er inte gör någonting med spänningen när inkommande kraft finns. Detta oavsett hur den ser ut. Det andra problemet är att billiga UPS:er inklusive den du länkar till vid reservkraft lämnar ut en precis lika ful fyrkantvåg som den billiga växelriktaren. "Modifierad sinus" kallas det, och det ser inte ut som sinus.

Slutsatsen är att det du vill göra fungerar utmärkt, men det fungerar lika bra om du skippar UPS:en och bara kör med växelriktaren. För egen del har jag ett löst bilbatteri till växelriktaren och behöver inte blanda in bilen i det hela.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
VA och W .. visst jag som inte haft 100% koll på växelströmsläran :(

Jag googlade på parallellkoppla UPS:er och läste någonstans att det borde gå, har inte undersökt det ytterligare. Men det låter rimligt. En UPS är väl också rätt enkel elektronik kopplad till batterier så jag spekulerade i om det kunde gå.

Efter att ha funderat på detta så tror jag också att fritidsbatterier och växelriktare är den enklaste lösningen. Behöver man ren sinus till känslig elektronik så kan man ju ha en växelriktare med liten effekt som ger en ren sinusvåg till detta, och en större växelriktare som ger modifierad sinus till enklare förbrukare som t.ex. frys/kyl.

För sådant som man inte vill bli utan ström, som t.ex. nätverksutrustning och cirkulationspumpar, kan man koppla en vanlig UPS. Då har man tid på sig att manuella koppla över till batteridrift.

Tanken med UPS och bil som generator var att göra det billigt och hyfsat enkelt.
 
Ska man köra kyl frys och en massa små förbrukare via inverter så krävs det en rejäl batteribank och i en vanlig villa har man väl normalt inget som kräver UPS utan man har ofta gott om tid på sig att koppla om till inverter eller varför inte elverk?
 
Hemligheten bakom att göra det hyfsat enkelt billigt tror jag är att ha tillräckligt låga krav på funktionen. Jag har haft stor nytta av en 300W växelriktare och ett bilbatteri under några strömavbrott. Det räcker till några lampor. Det räcker till en dator och modem så att man kan få igång internet. Det räcker till köksfläkten om man steker mat på sitt lilla campingkök. Dock inte allt på en gång. Är man noga med att hålla igen kan man få det att räcka en dag, och hur många strömavbrott varar längre än så?

Börjar man ställa högre krav får man problem med två saker. Effekt och energi. Kylskåp är inget problem vad gäller effekten, men desto större problem vad gäller energi. Det lär behövas minst ett stort friskt bilbatteri per kylskåp och dygn. 75 ah och 12 v innebär 0,9 kWh. Det gör ett modernt kylskåp av med på ett dygn.

Skall man ha igång vattenpumpen är det måttliga problem med energin eftersom den går så korta stunder, men desto större problem med effekten. Växelriktaren och batterierna måste kunna leverera startströmmen. Titta på polskor och kablar till startmotorn i en bil. Det är vad som krävs för att plocka ut en kW ur ett 12-voltsbatteri.

Jag vet att man kan få det att fungera enkelt och billigt genom att ha låga krav på vad man kan göra. Några lampor och en dator som man använder sparsamt under en dag är inga problem. Skall man köra kylskåpet också krävs det massor av batterier eller ett elverk. Skall man dessutom köra vattenpumpen krävs det troligen ett lite större elverk.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
pelpet skrev:
Borde inte en vanlig UPS vara utmärkt som reservkraftssystem? Man får en UPS som klarar 1500W för knappt 3500 kr. Dessutom ger den en sinusvåg som är tillräckligt bra för datorutrustning.
Nej nej. Den har modifierad sinusvåg som de flesta mindre UPS:er.

Enligt:

http://www.apcmedia.com/salestools/PPEV-8MJJAD/PPEV-8MJJAD_R0_EN.pdf?sdirect=true

Waveform Type: Stepped Approximation to Sine Wave

Ja, stationär datorutrustning går bra. Laddare till laptop mindre bra, cirkulationspumpar mindre bra, osv. Enligt min erfarenhet iallafall.
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Ja, stationär datorutrustning går bra. Laddare till laptop mindre bra, cirkulationspumpar mindre bra, osv. Enligt min erfarenhet iallafall.
På vilket sätt har det fungerat mindre bra?

Min erfarenhet är att laptopladdare fungerar utmärkt, men de surrar mer än normalt.

Jag har sett billiga växelriktare som man uttryckligen avråds från att använda till elektroniska prylar. Sedan finns det andra ungefär lika billiga som anger att man kan använda dem till elektroniska prylar. Skillnaden jag sett när jag skruvat isär dem är att de senare har en spole på utgående trådar.

Switchande spänningsomvandlare har direkt på inkommande spänning en likriktare och därefter glättningskondensatorer. Även vid ren sinusformad spänning blir strömmen helt olik en sinusvåg. Strömmen kommer i korta intensiva pulser vid toppen på spänningskurvan. Detta förstärks och blir ännu intensivare pulser om det är fråga om "modifierad sinus". Dessa ovanligt starka strömstötar kan skada antingen utgångstransistorerna på växelriktaren eller likriktaren på spänningsomvandlaren. Eventuellt båda två. Här kommer spolen in i bilden. Den begränsar strömstötarna till acceptabla nivåer, men eftersom det fortfarande inte är fråga om en sinusvåg kan det bli lite ovanliga ljud i prylarna.

Min teori är att eftersom det på äldre billiga växelriktare avråddes från att använda dem till elektronisk utrustning så är det många som tror att det gäller alla växelriktare som ger "modifierad sinus". Sedan har det spridits så att andra tror att det gäller även billiga elverk.

Detta är teorier från min sida, och om någon verkligen varit med om att utrustning gått sönder vid användning av växelriktare eller elverk så är jag mycket intresserad av att höra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
Avemo skrev:
På vilket sätt har det fungerat mindre bra?
En sprillans ny acer laptopladdare brann upp för mig bara ett par månader sedan. Den var kopplad till en UPS av samma märke, dock mindre. Även en makitaladdare har slutat fungera efter att jag haft den kopplad till den.

Vi har en inverter med modifierad sinuskurva, ett panik-köp då den riktiga (med riktig sinus) gick sönder. När den får driva laddomaten så surrar pumpen surt och den verkar dessutom gå hela tiden och strunta i termostaterna.

På det sättet har modifierad sinusvåg fungerat mindre bra här.

Avemo skrev:
Min erfarenhet är att laptopladdare fungerar utmärkt, men de surrar mer än normalt.

Jag har sett billiga växelriktare som man uttryckligen avråds från att använda till elektroniska prylar. Sedan finns det andra ungefär lika billiga som anger att man kan använda dem till elektroniska prylar. Skillnaden jag sett när jag skruvat isär dem är att de senare har en spole på utgående trådar.

Switchande spänningsomvandlare har direkt på inkommande spänning en likriktare och därefter glättningskondensatorer. Även vid ren sinusformad spänning blir strömmen helt olik en sinusvåg. Strömmen kommer i korta intensiva pulser vid toppen på spänningskurvan. Detta förstärks och blir ännu intensivare pulser om det är fråga om "modifierad sinus". Dessa ovanligt starka strömstötar kan skada antingen utgångstransistorerna på växelriktaren eller likriktaren på spänningsomvandlaren. Eventuellt båda två. Här kommer spolen in i bilden. Den begränsar strömstötarna till acceptabla nivåer, men eftersom det fortfarande inte är fråga om en sinusvåg kan det bli lite ovanliga ljud i prylarna.

Min teori är att eftersom det på äldre billiga växelriktare avråddes från att använda dem till elektronisk utrustning så är det många som tror att det gäller alla växelriktare som ger "modifierad sinus". Sedan har det spridits så att andra tror att det gäller även billiga elverk.

Detta är teorier från min sida, och om någon verkligen varit med om att utrustning gått sönder vid användning av växelriktare eller elverk så är jag mycket intresserad av att höra.
Ja du har nog mer kunskap än mig och i många lägen har det fungerat tillfredställande tidigare med laptopladdare. Den kanske var defekt den laptopladdaren som pajjade för mig, eller den gamla APC-UPS'en

I övrigt har inga grejer jag kör med något av elverken här pajjat, förutom när det gamla stora verket var helt felinställt och skickade ut helt fel frekvens och volttal, men det var ju garanterat handhavandefel.
 
Redigerat av moderator:
Om du vill ha en riktigt pålitlig elförsörjning så skaffa en sån här
Gör sådana på jobbet och vissa går till land- eller marin användning för strömförsörjning. Den är dock vare sig billig i inköp eller billig i drift men jag kanske kan fixa ett bra pris åt dig? ;)
 
MaxPax skrev:
En sprillans ny acer laptopladdare brann upp för mig bara ett par månader sedan. Den var kopplad till en UPS av samma märke, dock mindre. Även en makitaladdare har slutat fungera efter att jag haft den kopplad till den.

Vi har en inverter med modifierad sinuskurva, ett panik-köp då den riktiga (med riktig sinus) gick sönder. När den får driva laddomaten så surrar pumpen surt och den verkar dessutom gå hela tiden och strunta i termostaterna.
Det låter onekligen mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.