Försvarsbloggarna har flitigt diskuterat senaste tiden hur känsligt samhället är i dag och hur lätt det är i ett sk skymmningsläge lamslå samhället med sabotageförband mot elställverk och knutpunkter.

Med sk "gröna män" kan man ställa till stor oreda, men även stormar och oväder kan ställa till det.

Nedan finns en blogg som tekniskt beskriver hur man kan skapa egen säker reservkraft och hur mycket det kostar.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/05/stromforsorjning-vid-elavbrott.html
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Halkade in på nåt forum för preppers för ett tag sedan. Vissa duskusioner låter rätt skruvade. Men mycket kan vara tänkvärt när man planerar hus etc.
Även om inte samhället går under så kan ju en längre tid utan el ellet vatten vara nog så jobbiga.
 
Vill man klara matförvaring under längre tid och utan el så är det gamla sättet med konservburkar av glas ett utmärkt och enkelt sätt att förvara mat. Det är inte mer än ca 50 år sedan frysboxar blev allmänna i dom flesta hushåll och innan dess så var det inga "problem" med att förvara mat, kanske bara lite mer arbete.
 
fubar skrev:
Men mycket kan vara tänkvärt när man planerar hus etc.
Även om inte samhället går under så kan ju en längre tid utan el ellet vatten vara nog så jobbiga.
Ja, man borde ha en reservkraftskrets dragen i huset så att man bara pluggar in elverket och kör valda funktioner via panel eller elcentral.

Då skulle man slippa en massa skarvsladdar och riva fram kyl/frys och spis för att komma åt kontakter.
 
Vedkamin och bullens pilsnerkorv i konserver samt stark senap kräver ingen el, sparar in på vattnet och har maltdryck i aluburk det kan jag leva på länge.
 
Krilleman
Vad kan ett reservkrafts-agg a´la sjukhus-variant kosta?
 
Miljoner...

Det är oftast inga små pjäser och sen finns det oftast flera av de. För att inte tala om styrskåp och mängder med anslutnings möjligheter. Tex flera Högspännings matningar in från mer än ett håll. Det finns säkert några låsspännings matningar som reserv och sen flertalet med uppställningplatser utanför reservkraftverk kan installeras vid behov. Sen Så finns det oftast en stor batteribank som kickar in under de få sekunder som reservkraftsaggen ska hinna starta upp via.

Det tar inte många sekunder då de sparkas igång och de står alltid startklara och uppvärmda för att kunna starta på 5 röda.
 
Intressant läsning. Ang styrning för elverket (Vilket som ska vara igång osv) - Kan man inte bara koppla in sitt elverk på inkommande, förutsatt att man kopplar bort inkommande nät. Dvs att elverket går direkt in till huset. Sedan styr man det som ska vara igång genom att man bryter säkringar osv. Bara att skriva ner ett schema så man vet vilka som ska vara av resp på. Då kan man tänka till när man kopplar all el så att det fördelas jämt på alla faser, det som ska vara igång. Enkel tanke, billigare än en massa styrning osv.
 
Behöver man ett separat elverk om man har bil? Den är ju utrustad med en generator och borde kunna köras på tomgång med en reservkraftbank inkopplad parallellt med bilbatteriet.
 
1alexander skrev:
Intressant läsning. Ang styrning för elverket (Vilket som ska vara igång osv) - Kan man inte bara koppla in sitt elverk på inkommande, förutsatt att man kopplar bort inkommande nät. Dvs att elverket går direkt in till huset. Sedan styr man det som ska vara igång genom att man bryter säkringar osv. Bara att skriva ner ett schema så man vet vilka som ska vara av resp på. Då kan man tänka till när man kopplar all el så att det fördelas jämt på alla faser, det som ska vara igång. Enkel tanke, billigare än en massa styrning osv.
Det är INTE bara att koppla in på husets ordinarie matning.
Det har hänt flera olyckor med felaktiga inkopplingar med elverk.
Reservkrafts inkopplingspunkter är Anmälningspliktiga till elleverantören! (föranmälan krävs)
Många fel har uppstått vid inkoppling på 4-ledarsystem.
Okänd bakmatning kan vara livsfarligt för reparatörerna på fältet.
Brand har uppstått vid felkoppling av 4 & 5 ledar system.

Ska någon köra reservelverk i egen regi. Kör med ett elverk och byggcentral som fördelning.
Eller låt en installatör ordna inkopplingspunkt.

se info.

http://www.eon.se/Extranet/Installa...latorer/Information--anvisningar/Reservkraft/

http://www.svenskenergi.se/Sokresultat/?Query=Anvisningar för säker drift
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det var det jag menade, att man kopplar bort nätleverantören och då som du skriver - anmäler att man har reservkraft.
 
Försäkringen täcker väl förstörda matvaror vid elavbrott?
Det är väl bara att kasta det som blivit förstört och införskaffa nytt när elen kommer tillbaka.
Jag skulle inte kunna räkna hem ett elverk + installation för att enbart klara min mat i kyl/frys.

Konserver, vatten på flaska, torrvaror, sprikök har jag iaf. så jag klarar en vecka.
+ maten blir inte förstörd direkt när elen försvinner, en termometer i kyl / frys är bra.

Däremot kan jag förstå om man behöver reservkraft för att hålla huset varmt.
Eller så bör man se till att vattensystemet går att dränera vid frysrisk.

Jag tar det lugnt, den dagen långvariga elavbrottet sker / om det sker får jag med all säkerhet jobba.....

Men det är säkert inte fel att ha ett litet elverk eller en 12/230Volts omvandlare hemma.

Klart sammhället är sårbart, El, Fjärrvärme, Vatten, IT, allt kan "haverera"

Inget jag oroar mej för dagligen iaf.
 
1alexander skrev:
Det var det jag menade, att man kopplar bort nätleverantören och då som du skriver - anmäler att man har reservkraft.
Gör man det riktigt så är det OK lösning.
 
Vi kör kyl frys samt vedpanna på elverk vid strömavbrott samt lite laddning av telefon och dylikt funkar kanon.
 
1alexander skrev:
Det var det jag menade, att man kopplar bort nätleverantören och då som du skriver - anmäler att man har reservkraft.
Du får bestämma dig! Kopplar du bort nätet helt så behövs ingen anmälan, och då menar jag frånskiljning av samtliga ledare, inkl PEN, från nätet. Det är ju ingenting man springer ut och fixar minuterna innan stormen kommer.

En reservkraftsomkopplare däremot kräver anmälan, för då finns alltid en koppling till matande nät i form av PEN/PE+N. Här ställs alltså betydligt högre krav, eget jordtag etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.