B Bernt Ö97 skrev:
Vi ska vara rädda om vår demokrati, mycket viktigt.
Vår demokrati ger oss rätt att uttrycka åsikter och få hjälp med prövning av upplevda felaktigheter, men det är lika viktigt att respektera beslut baserade på demokratiskt beslutade regler och lagar (Ödmjukhet).
Det är alltså inte fritt fram att överklaga och ifrågasätta bara för att man kan.
Du antydde att man kan ha rätt även om beslut går emot den egna viljan. Hur tänker du?
För mig är motsatsen till demokrati, Anarki!
Nej det antydde jag inte. Man kan inte överklaga något man inte har rätt att överklaga. Förklara gärna hur det ska gå till.
 
Talvan Talvan skrev:
Jag förstår din åsikt men den är mycket bekymmersam. Du anser alltså att alla med demokratisk rätt även ska ha konsekvens och kunskap att förstå vad som är ett rimligt överklagande eller inte.

Det här är enligt mig naivt. Man måste tänka på att det finns grupper i samhället som inte förstår detta och kanske inte har kapaciteten att göra det. Men de ska då enligt denna åsikt hellre fråntas sin rätt än att någon skickar in en åsikt.

Det rimliga är processerna effektiviseras inte att man fråntar individer sin rätt att höras.
Hur menar du att man ska klara att överklaga ett beslut med sakliga skäl, om man inte har förmågan att förstå beslutet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Nej det antydde jag inte. Man kan inte överklaga något man inte har rätt att överklaga. Förklara gärna hur det ska gå till.
?
Citat ditt inlägg:
"bara för att man får fel behöver inte betyda att så är fallet"
Min uppfattning är att i demokratisk ordning respekterar man demokratiskt fattade lagar och regler.

Jag ser inte i tråden att någon har uppmanat att överklaga beslut utan att vara behörig.
Däremot har jag uttryckt åsikten:
"välj din strid, gå inte i strid bara för att du kan,"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Det kallas demokrati, så fungerar det helt enkelt
Nej, det kallas rättssamhälle.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Det kallas demokrati, så fungerar det helt enkelt

Knappast någon för er eller grannarna att sura över
Nej, det kallas rättshaverism och kostar bara en massa pengar.

Själv sitter jag numera i mitten, dvs Miljö- och byggnadsnämnden i min kommun. Det är helt otroligt vad folk tycker att de ska ha få bygglov till bara för att grannen gjort likadant utan bygglov för 20 år sedan.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det kallas rättshaverism och kostar bara en massa pengar.

Själv sitter jag numera i mitten, dvs Miljö- och byggnadsnämnden i min kommun. Det är helt otroligt vad folk tycker att de ska ha få bygglov till bara för att grannen gjort likadant utan bygglov för 20 år sedan.
Helt otroligt är det ju inte. Vi hade som system fram till mitten av 80-talet när PBL kom, med omfattande dispensmöjligheter. D v s ville byggnadsnämnden medge bygglov utöver plan så var det inget regelbrott.
 
P
H Ha Ha ha skrev:
Fått veta att vår granne ska ansöka om förhandsbesked för att i spekulativt syfte bygga tre bostadshus (fristående villor) på ett läge som skapar väldigt mycket besvär för oss.

Vill höra vad ni tror om våra möjligheter att med framgång klaga på nedanstående upplägg?

Idag är vårt hus väldigt skyddat ifrån insyn. Det är beläget mitt på åkermark och framför oss finns en skogstomt. Vi har inget hus i närheten. Mellan oss och skogstomten går en landsväg. Det gör oss därmed till sakägare och vi har klagorätt.

Men vad anser ni att man får tåla och inte?

Beviljas grannen förhandsbesked enligt nedan så skulle vi dels få tre grannar som har direkt insyn till vår tomt och vårt hus. Då skogstomten är högre belägen så kommer man se rakt ner på oss. Vi förlorar även den öppna sikten åt det hållet och kommer troligtvis att också störas av grannarna väldigt mycket då de hamnar nära inpå (ca 70 meter ifrån oss).

[bild]
Tråden är tio sidor lång nu när jag ramlade över den. Första svaret är så bra ett svar kan bli i en sån här fråga, så övriga inlägg i tråden är nog helt överflödiga (inklusive det här).
 
P
H hempularen skrev:
Som sagt det där med detaljplan skulle kunna vara ett sätt att stoppa eller fördröja grannens byggnadsprojekt. Om det blir tillräckligt många hus inom ett område så kan kommunen säga att området först måste detaljplaneras, vilket kan ta väldigt lång tid. Om inte grannens 3 nya tomter räcker, så kan väl alltid du också gå in med ansökan om förhandn´besked för at stycka av ett antal tomter från din fastighet. Totalen borde tvinga fram en detaljplan, som med diverse överklaganden kan ta allt från 5 till 30 år att få på plats. Under tiden råder i praktiken byggförbud.
Finns det någon regel som tvingar fram en detaljplan av att en liten bebyggelse planeras? Där jag bor finns cirka tio bostadshus men ingen detaljplan.
 
P
K Kirre2 skrev:
[…] hur många vill vara helt beroende av bilen?
Jag är hellre beroende av min bil än av kollektivtrafik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H Ha Ha ha skrev:
Ok och säger "lagarna" att omgivningen ska tas i beaktning när förhandsbesked beviljas?
Grannar ska i vissa fall upplysas om att en bygglovsprocess pågår och beredas möjlighet att lämna synpunkter, men det är byggnadsnämnden som beslutar (oftast är beslutet delegerat till en handläggare). Ingen granne har veto i ärendet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Förhandsbesked är en avstämning mot gällande detaljplan, områdesplaner, mm huruvida aktuellt bygge är rimligt enligt gällande regelverk.
Kommer det till regelrätt bygglovsansökan får du genom grannehörande möjlighet att lämna relevanta synpunkter.
Dessutom så kan tilläggas att ingen äger utsikt så dina argument verkar vara ett önsketänkande utifrån din egen synpunkt, förmodligen inte beaktansvärt vid bygglovshanteringen.
När frågan är avgjord ser jag (vi i tråden) fram mot enkel redovisning "vad hände sedan"
Har för mig att insyn kan räknas som betydande påverkan enl PBL, har läst om ett bygge som stoppades för att grannar i villor protesterade. Fast jag tror det gällde stopp av ett hyreshus. Kolla rättsfall, mark- och miljö-överdomstolen. Du kanske kan hitta något där. En annan sak: Finns inte kommunalt va att ansluta till så borde det inte kosta så mycket mer att flytta in husen på tomten. Då byggs väl troligen reningsverk och det kan ju med fördel ligga närmare vägen. Se i så fall upp med avstånd till din brunn.
 
M Marielisan skrev:
Har för mig att insyn kan räknas som betydande påverkan enl PBL, har läst om ett bygge som stoppades för att grannar i villor protesterade.
Fast då var det inga 70 meter till grannarna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast då var det inga 70 meter till grannarna.
Ok du kanske känner till ärendet bättre än jag. Min poäng är att det handlar om INSYN och inte utsikt. Vet du eller tror du? 70 meter är ju inte mycket….
 
H Ha Ha ha skrev:
Nej som sagt det är en skogsfastighet i dagsläget, så det är skog på marken. Den omgärdas dock av brukad åkermark. Problemet är också att den är väldigt högt belägen, alltså meter över havet. Så det som byggs där blir mer eller mindre som utkikstorn över vår tomt.
Om det är så mycket högre mark där än din tomt, så måste du ju idag se rakt in i en kulle…
 
M Marielisan skrev:
Ok du kanske känner till ärendet bättre än jag. Min poäng är att det handlar om INSYN och inte utsikt. Vet du eller tror du? 70 meter är ju inte mycket….
Eftersom jag läst TS så vet jag det som står där. 70 meter är rätt mycket när man pratar om insyn. Det är inte många som är så nyfikna av sig att de står med kikare och kollar vad grannarna har för sig. Så nej, inte en chans att man får det bygget stoppat med hänsyn till att man är bekymrad för insyn.

Det är ju gott om plats för att sätta en häck eller några väl valda träd. Men det är klart, då ser inte TS vad som händer på vägen....
 
  • Gilla
claekm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.