Hej, har en blandare som jag köpte i usa, röret är 9mm, och har ingen kant som en normalt har. Är helt slät

Kan man pressa fast en klämringskoppling ( givetvis en från usa med rätt mått) sen över till 3/8 typ eller måste ”kanten” vara där? Verkar vara rostfritt stål-rör

Tack
 
  • Rostfritt stålrör utan kant till blandare, 9mm tjocklek, med klämringsfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slät rostfritt stålrör på 9mm från en blandare utan kant, för diskussion om klämringskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slätt 9mm rör från en blandare bredvid en linjal för att visa dess diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätkort som hålls mot ett rostfritt stålrör för att visa rörets diameter på cirka 9 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter diametern på ett slätt rostfritt rör utan kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja...amerikanska rörgängor är inte lika europeiska, minns inte vad som skiljer men de passar inte ihop. 9 mm var också udda på den här sidan pölen. Försök hitta något over there som passar mot något här, är mitt tips. Här är rören 8-10-12 mm.
 
Det ser ut som att du har ett 10mm rör på bilden med linjalen? Men det kanske är en synvilla :)
Börja med att mäta med ett riktigt skjutmått som inte är av plast så du får exakt mått.
Gissar att en 10 mm klämringskoppling kommer fungera.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Annars bör en 10 mm halvkoppling fungera, men då ska den anslutas mot plan ände på kopplingen, om kopplingen är klämringskoppling så behövs planadapter.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Hej, har en blandare som jag köpte i usa, röret är 9mm, och har ingen kant som en normalt har. Är helt slät
Vad menar du? Så där brukar de se ut.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Det ser ut som att du har ett 10mm rör på bilden med linjalen? Men det kanske är en synvilla :)
Börja med att mäta med ett riktigt skjutmått som inte är av plast så du får exakt mått.
Gissar att en 10 mm klämringskoppling kommer fungera.
haha I plast :D helt rätt, ska köpa ett ordentligt skjutmått... men skulle det vara möjligt att klämma fast en klämring utan kant eller funkar det inte?
 
C chali405 skrev:
haha I plast :D helt rätt, ska köpa ett ordentligt skjutmått... men skulle det vara möjligt att klämma fast en klämring utan kant eller funkar det inte?
Klämring behöver ingen kant nej, annars hade det ju varit lite svårt att montera rör med dem :)
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du? Så där brukar de se ut.
det kanske är så? Finns det olika typer? Jag har alltid sett med en "kant" som ringen fastnar på.
 
  • Flexibel slanganslutning med distinkt kant markerad i röd ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken kant pratar du om? Klämringar monterar man på släta rör.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken kant pratar du om? Klämringar monterar man på släta rör.
OK! :) Alla softpex jag hittills har sett, har en lite "skåra" eller "kant" som själva klämringen fastnar på. röret är ju inte mjukt direkt som kopparrör är.
 
C chali405 skrev:
det kanske är så? Finns det olika typer? Jag har alltid sett med en "kant" som ringen fastnar på.
strunta i kanten, behövs ej.
 
D daugaard skrev:
strunta i kanten, behövs ej.
OK! TACK!
 
Krilleman
H hapazard skrev:
Klämring behöver ingen kant nej,
Jo, på dessa tjockväggiga ändar av mässing så har vi i Svea Rike "kant" för att klämringen skall nypa ordentligt.

Ett 10mm kopparrör ger med sig och tätar.
En sk. "slätända" är helt stum, där är skillnaden.

Sen är det även viktigt att köpa en koppling som är dokumenterat godkänd för slätända. Det är långt ifrån alla som är det.

Vatette har detta godkännande dokumenterat:

Bild på installationsinstruktioner med tabell över antal varv för åtdragning av kopplingar till rör, markerat ordet "slätända".
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där är en monteringsanvisning inget dokumenterande av något godkännande.
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det där är en monteringsanvisning inget dokumenterande av något godkännande.
Ursäkta, jag kan klippa in hela anvisningens godkännanden, inklusive säkervatten.
Hitta annan tillverkare som benämner slätända...
Ytterst få som har det dokumenterat.

Länken hittar du här @Daniel 109 😊:
Fast det visste du redan Daniel, jag har tjata hål på det faktumet, du ville bara anmärka på ord som vanligt...!

https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Sida med monteringsanvisning för rörkoppling, tabell för antal varv och verktygsstorlek, certifieringsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.