A AndersS skrev:
Hur gör du det med en sådan insats utan att påverka med tilluften?
Vet ej eftersom jag bara gjort det med en vedpanna där jag satte en spiral för att minska hastighet. Fick på så sätt ner rökgastemperaturen till 200 grader
 
A AndersS skrev:
Tror du får större effektivitet att ta bort plåtarna och flytta en större luftmassa bakifrån insatsen. Och då kan du istället fundera på en fläkt som snurrar långsammare och även betydligt tystare, men flyttar betydligt större lufmassa.
Om du kan installera t.ex. en radialfläkt gärna varvtalsstyrd.
Vad har du för fläkt idag?
Hej
Nja, jag tror ju på att föra luftströmmen genom kylflänsarna hellre än ovanför.
Svårt med radialfläkt, men de kanske är generellt tystare?
Axialfläkt, kanalen är fyrkantig, så jag funderar på större fläktar utanför kanalen. Större som snurrar långsammare och är tystare men större flöde.
 
E evertb skrev:
Vet ej eftersom jag bara gjort det med en vedpanna där jag satte en spiral för att minska hastighet. Fick på så sätt ner rökgastemperaturen till 200 grader
Hej
Att bara få ner rökgastemperaturen säger inte så mycket.
Har du mätt mer parametrar?
Intressant att du prövat :)

/W
 
  • Gilla
Sinjabus
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Att bara få ner rökgastemperaturen säger inte så mycket.
Har du mätt mer parametrar?
Intressant att du prövat :)

/W
Nej jag har inte fler parametrar men sotaren var helnöjd och tyckte att det var en bra lösning. Tack vare att jag bromsade rökgaserna kunde jag låta tilluftspjället vara helt öppet. Kan tillägga att pannan var utrustad med två konvektorer där jag bromsade upp rökgaserna med två spiraler,gamla spannmålsskruvar.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Nja, jag tror ju på att föra luftströmmen genom kylflänsarna hellre än ovanför.
Svårt med radialfläkt, men de kanske är generellt tystare?
Axialfläkt, kanalen är fyrkantig, så jag funderar på större fläktar utanför kanalen. Större som snurrar långsammare och är tystare men större flöde.
Finns radialfläktar för det också.
Jag kastade ut axialfläkt i en gäststuga och satte dit radialfläkt på utsidan i en låda, i princip ljudlöst och betydligt bättre luftbyte.
Jobbade praktiskt med IT-system på 80-talet och axelfläktarna var till bekymmer i kontorsmiljöer pga ljud om det krävdes lite större luftgenomströmning. Det fanns vissa man kunde ersätta med som hade vridna blad som blev tystare men gav sämre genomströmning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Nja, jag tror ju på att föra luftströmmen genom kylflänsarna hellre än ovanför.
.
Du har flänsar utvändigt på sidor, baktill och ovanpå som avger värme och det är ju den du ska transportera bort. Ju mera du kan transportera bort desstomera kommer att avges till svalare luft du pumpar in med fläkten du har på baksidan.
Jag förstår nog inte vad du menar med ovanför?
Inne i kamin har du ju bara flänsar upp ovanför plåten som ligger lös.
Sido- och bakplåtar på en kamin med synliga värmeavledande flänsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dina sidoplåtar blir det ju stopp för de här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr Marqs och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du har flänsar utvändigt på sidor, baktill och ovanpå som avger värme och det är ju den du ska transportera bort. Ju mera du kan transportera bort desstomera kommer att avges till svalare luft du pumpar in med fläkten du har på baksidan.
Jag förstår nog inte vad du menar med ovanför?
Inne i kamin har du ju bara flänsar upp ovanför plåten som ligger lös.
[bild]

Med dina sidoplåtar blir det ju stopp för de här.
Jag gillar hur du tänker, och jag gillar hur jag tänker, empiriskt provande och mätningar är det som gäller :)
Men, förbränningen :) den ska jag ge mig på.
 
Jag tänker nog lite annorlunda.
Du kan säkert förbättra förbränningsgraden låt säga 1-2%, ganska rimligt.
Om du kan förbättra värmetransporten från insatsen med samma värde 1-2% så kommer den förbättringen att utgå från all värme som produceras, inte bara de 1-2 % som förbättrad förbränning ger.;)
Båda kräver någon form av arbete, vad ger troligvis mest resultat av arbetsinsatsen.
Men man kan ju också göra båda. Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Förbättrad förbränning och högre förbränningstemperatur gynnar inte minst grannsämjan. Det kan slå stort på hur mycket rök man släpper ut utan att det påverkar värmeuttaget inne nämnvärt. Det som påverkar verkningsgraden 10% påverkar säkert utsläppen med 1000%.
När jag experimenterat med div eldstäder och tittat på befintliga bra lösningar har jag funnit att man ska släppa in luften i förbränningen i många små hål. Då får man stabil förbränning. Ett fåtal större luftinsläpp skapar lätt poffar och rök.
 
  • Wow
OFP
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tänker nog lite annorlunda.
Du kan säkert förbättra förbränningsgraden låt säga 1-2%, ganska rimligt.
Om du kan förbättra värmetransporten från insatsen med samma värde 1-2% så kommer den förbättringen att utgå från all värme som produceras, inte bara de 1-2 % som förbättrad förbränning ger.;)
Båda kräver någon form av arbete, vad ger troligvis mest resultat av arbetsinsatsen.
Men man kan ju också göra båda. Lycka till!
Hmmmmmmm, har tittat och funderat på hur jag ska mäta med och utan plåtar, men det måste provas vad det lider, funderar på att elda jämnt och med jämna mellanrum med vägd ved och elda till temperaturen inte stiger i rummet, sen ta bort plåtarna och fortsätta och se om det förändras, fler förslag?
Så du tror att jag kan förbättra förbränningen med endast några få procent, du kanske har rätt och jag är för optimistisk.
Jag kommer prova iaf.
Provade ju större fläkt för ett tag sen, det fungerade mer än väl, men är ju orimligt......
560444-484794b191620fe11effafaf8b9cebe3.jpg
 
B
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild] Hej alla vedexperter.
Jag har en KEDDDY som jag vill minska vedåtgången i.
Värmen är det inget fel på, men det går säkert att förbättra förbränningen och således minska vedförbrukningen.
Det finns några trådar här om hur man kan göra med en Roslagsspis.
Optimera värmen från roslagsspisen | Byggahus.se
Modifiera Roslagsspisen, lilla trekanten. | Byggahus.se
Roslagsspis modernisera reklam | Byggahus.se
Roslagsspisen. Vilken modell har jag? | Byggahus.se
Finns här någon som modifierat en KEDDDY?
Det finns tydligen några speciella skivor man kan montera, vad har dessa för effekt?
Vad är en rökhylla?
Är en rökhylla plåten ovanför eldstaden som tvingar rökgaserna framåt för att sen åka bakåt?
Kan man beklä rökhyllan med något för att värmen skall studsa tillbaka till eldhärden?

/Workingclasshero
Utan att läst hela tråden. Bättre förbränning om du har luft utifrån. Då begränsa elden inte av svårigheter att få luft i stängt hus.
Det är för lite syre i en bostad för att klara av rejäl förbränning om man eldar på lite.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så du tror att jag kan förbättra förbränningen med endast några få procent, du kanske har rätt och jag är för optimistisk.
Tyvärr, om du redan idag eldar "optimalt" utifrån att konstruktionen på kaminen som är gjord för att avge värme runt alla sidor utom bottendelen. Ur ett helhetsperspektiv att du minskar värmen till flänsarna på utsidan som ska avge värme med att montera sten på sidorna inne i kaminen. Du har större yta utvändigt som ska avge värme, minst det dubbla kanske närmare tredubbla om du räknar ytan på utsidan kontra insidan, tänk dig att du vecklar ut flänsarna runt om till en plan yta.

Det där var en riktig radialfläkt du monterat, men det borde kunna gå att hitta en betydligt mindre och tystare;) Här köpte jag den som monterades på utsidan av gästhuset.
https://soliduct.se/flakt.htm
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Utan att läst hela tråden. Bättre förbränning om du har luft utifrån. Då begränsa elden inte av svårigheter att få luft i stängt hus.
Det är för lite syre i en bostad för att klara av rejäl förbränning om man eldar på lite.
180 kvm hus och saknas lister i alla fönster. Jag kan köra köksfläkten utan problem när jag startar en brasa och gardinerna fladdrar i sovrummet när det blåser, så frisk luft finns i överflöd. Att ta uteluft till brasan kommer minska friskluftsflödet in i huset.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tyvärr, om du redan idag eldar "optimalt" utifrån att konstruktionen på kaminen som är gjord för att avge värme runt alla sidor utom bottendelen. Ur ett helhetsperspektiv att du minskar värmen till flänsarna på utsidan som ska avge värme med att montera sten på sidorna inne i kaminen. Du har större yta utvändigt som ska avge värme, minst det dubbla kanske närmare tredubbla om du räknar ytan på utsidan kontra insidan, tänk dig att du vecklar ut flänsarna runt om till en plan yta.

Det där var en riktig radialfläkt du monterat, men det borde kunna gå att hitta en betydligt mindre och tystare;) Här köpte jag den som monterades på utsidan av gästhuset.
Ja sidorna kommer jag inte montera sten på, däremot rökplåten (eller vad den heter) och provelda och mäta, likaså baktill, och galler i botten av brasan, så min förhoppning är mer än 1-2%, hoppas jag inte är för naiv :)
[länk]
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har en fläkt bakom, mer fläkt ger mer värme, jag behöver dock få fläkten tystare också.
du har ju kaminens ytor ( utom glasdörr) som alstrar värmen avskärmade från rummet och försöker blåsa ut värmen genom en springa i storlek av brevlådeinkast. Kolla AndersS bilder hur han löst problem utan en fläkt. Rummets luft cirkulerar nästintill själv runt om kaminen så det kan funka ljudlös :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.