A AndersS skrev:
Inte en aning gällande temp då det är ganska ointressant i mitt fall då jag vill få så stor luftomsättning runt hela kaminen som möjligt, så lägre temp kan ge bättre resultat med större total luftomsättning.
Ja, precis, det kan det göra, det är svårt att mäta allt, att elda till fortfarighet och sen mäta ett slags total uppvärmning av huset.

Men om vi släpper den och diskuterar själva förbränningen och hur man kan förbättra den.
 
1) Håller med om att det i första hand gäller att förbättra cirkulationen runt spisen.
Montera en tilluftsfläkt som blåser luft från rummet och in bakom/under spisen. Du kan behöva ta upp en kanal i murverket på sidan. (Alternativt en fläkt som monterats ovanför spisen och suger luften runt spisen och skickar ut luften i rummet.)

2) Din spis borde stå på fötter så att luft kan komma in underifrån. Framförallt om du inte monterar en tilluftsfläkt.

3) Viktigt att det ovan spisen finns tillräckligt stort luftutsläpp. Din är alldeles för liten. Kan ev behöva montera en ”mösskärm” för att styra ut den heta luften en bit från den målade murytan ovan spisen.

4) Inuti spisen i botten-baktill lägg in ett galler/raster. Kapa till den kilformad efter spisens form. Detta för att förbränningsluften skall komma in under veden. 10-15 cm djup men full bredd. Grillgaller eller liknande kan duga. Bör vara 3-5 cm hög. Rastret förtärs så det bör bytas ut ibland.

5) Sota ofta invändigt. Lyft ur plåten och använd en flaskborste upptill mellan flänsarna.

6) Använd torr ved för bästa förbränning och minsta sotpåslag i rökgångar.

Följ tillverkarens anvisningar med max kg ved/timme
//Keddyanvändare sedan 20 år
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men om vi släpper den och diskuterar själva förbränningen och hur man kan förbättra den.
Du kan kanske förbättra förbränningen något med stenar invändigt men minimalt/inget förbättra den värme som insatsen ger till rummet/huset, t.o.m. med försämra värmeavgivningen.
Är fokus enbart förbränning så är det att som du noterar att kunna öka temperaturen och det gör man med tilluft. Att sätta stenar är för att minska avkylning från sidoväggarna och kunna öka temperaturen invändigt (på nya kaminer även skydd mot sidoplåtar). Keddyinsatsen är av gjutjärn och försedd med flänsar på utsidan sidorna/baksida för att kunna avge maximal värme. Så det som händer med sten inne i kassetten är att du kanske kan öka temperaturen lite men samtidigt isolerar/minskar värmeavgivande ytor med 2/3.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag håller helt på Anders linje!
Vi har en liknande installation där vi har så öppet runt själva kaminen det går för att få ett naturligt drag runt kaminen uppåt in i spiskåpan, uppe i kåpan är det murat runt själva rökröret så det blir tätt och ingen varmluft sticker upp i skorstenen utan ut i rummet via nya ventilationsgaller på sidan av spiskåpan.
Då får man fin värmespridning utan fläkt.
Hittade en länk som visar hur det funkar: https://energiportalen.se/reportage/sa-blir-den-oppna-spisen-effektiv
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S skagget skrev:
1) Håller med om att det i första hand gäller att förbättra cirkulationen runt spisen.
Montera en tilluftsfläkt som blåser luft från rummet och in bakom/under spisen. Du kan behöva ta upp en kanal i murverket på sidan. (Alternativt en fläkt som monterats ovanför spisen och suger luften runt spisen och skickar ut luften i rummet.) Det finns en fläkt som blåser på bakifrån och runt kaminen.

2) Din spis borde stå på fötter så att luft kan komma in underifrån. Framförallt om du inte monterar en tilluftsfläkt. Det finns fläkt, och aska och kommande galler håller botten kall.

3) Viktigt att det ovan spisen finns tillräckligt stort luftutsläpp. Din är alldeles för liten. Kan ev behöva montera en ”mösskärm” för att styra ut den heta luften en bit från den målade murytan ovan spisen. Det befintliga luftsläppet räcker, och det du säger stämmer inte då luften skall gå genom värmeflänsarna och inte ovanför.

4) Inuti spisen i botten-baktill lägg in ett galler/raster. Kapa till den kilformad efter spisens form. Detta för att förbränningsluften skall komma in under veden. 10-15 cm djup men full bredd. Grillgaller eller liknande kan duga. Bör vara 3-5 cm hög. Rastret förtärs så det bör bytas ut ibland. Något dylikt kommer göras, vet inte den slutgiltiga designen än. Men plattjärn på högkant i botten, och en dammsugare att rensa rent med mellan gallren.

5) Sota ofta invändigt. Lyft ur plåten och använd en flaskborste upptill mellan flänsarna. Jag har byggt verktyg för det, men smart at ta bort plåten för att komma åt ännu bättre :)

6) Använd torr ved för bästa förbränning och minsta sotpåslag i rökgångar. Absolut.

Följ tillverkarens anvisningar med max kg ved/timme
//Keddyanvändare sedan 20 år Jag har inte kvar någon instruktion, men jag ska medge att jag eldat hårt och den verkar tåla väldigt mycket, men klart man ska elda med måtta. Därför vill jag vara försiktig med förbättringarna så man inte ställer till det.
 
A AndersS skrev:
Du kan kanske förbättra förbränningen något med stenar invändigt men minimalt/inget förbättra den värme som insatsen ger till rummet/huset, t.o.m. med försämra värmeavgivningen.
Är fokus enbart förbränning så är det att som du noterar att kunna öka temperaturen och det gör man med tilluft. Att sätta stenar är för att minska avkylning från sidoväggarna och kunna öka temperaturen invändigt (på nya kaminer även skydd mot sidoplåtar). Keddyinsatsen är av gjutjärn och försedd med flänsar på utsidan sidorna/baksida för att kunna avge maximal värme. Så det som händer med sten inne i kassetten är att du kanske kan öka temperaturen lite men samtidigt isolerar/minskar värmeavgivande ytor med 2/3.
Jamen precis, jag håller med om det. Dock är luftströmmen mot baksidan av marginell betydelse då luften tar närmaste vägen (Jag håller på med aerodynamik och luftflöden ) däremot kan strålningen från baksidan öka på luftvärmen, så den nyttan hindras av stenar baktill. Där gissar jag att den strålniningsvärmen är marginell, så sten på baksidan skall provas. Stenar har väl inte bara den effekten att den hindrar värma, utan att den ökar värmen i förbränningen, det tror jag iaf, rätta mig gärna där då jag bygger mina teorier på den iden. Jag tänkte även göra sten i i plåten för att trycka ner värmen från förbränningen tillbaka ner i elden, vad tror ni om det?
 
K Kontoristen7 skrev:
Jag håller helt på Anders linje!
Vi har en liknande installation där vi har så öppet runt själva kaminen det går för att få ett naturligt drag runt kaminen uppåt in i spiskåpan, uppe i kåpan är det murat runt själva rökröret så det blir tätt och ingen varmluft sticker upp i skorstenen utan ut i rummet via nya ventilationsgaller på sidan av spiskåpan.
Då får man fin värmespridning utan fläkt.
Hittade en länk som visar hur det funkar: [länk]
Hej
Ja öppen spis som i det fallet är ingen höjdare, jag har sett någon siffra på att man har 10% verkningsgrad på en öppen spis, medans andra hävdar att man kyler huset.......

Jag värmer ca 160kvm med min KEDDDY ner till -10 grader, då jag redan gjort ett gäng förbättringar så vill jag nu hitta de sista procenten :)
Ovanpå kasseten ligger 600 kilo olivinsten med kanaler, ungefär som en kakelugn med den skillnaden att man kan elda konternueligt i den.
Jag har självdrag, så det är lite kallare i hallen och vardagsrummet, men där kan jag elda i en kokskamin.
I princip är jag väldigt nöjd då det fungerat som det var tänkt när jag byggde för 30 år sen.
Fläktljudet hade jag kunnat vara utan, men den går på timer och dimmer så det är riktigt bra. Termostat hade varit ännu bättre.
Så i detta fall vill jag se om jag kan förbättra förbränningen, inte för att få ut mer värme, men för att minska vedåtgången.
Jag kommer montera dubbla tystare fläktar för att öka på flödet, sen kan jag nog inte göra mer.....
Det är iaf kul att förbättra och lyssna på er andra och era erfarenheter.
Man ska inte tro att man kan allt och vara öppen för att ta in ny information.

/Workingclasshero
 
F fribygg skrev:
Om du isolerar brännkammaren invändigt med vermiculitskivor får du effektivare förbränning.
vilken effektförbättring syftar du på? Att isolera eldstaden ökar värmeförluster genom iskorstenen
 
  • Gilla
magnusgk och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
vilken effektförbättring syftar du på? Att isolera eldstaden ökar värmeförluster genom iskorstenen
Jag skriver "effektivare förbränning" , dvs mindre sot och oförbrännt i askan då elden brinner hetare då den inte kyls av järnet. Eventuellt kan det ju vara så att mindre oförbrännt går ut i skorstenen oxå så man utnyttjar veden bättre men det är inget jag kan belägga med mina empiriska studier.
Effektivare förbränning är vad TS frågar om och jag delger mina erfarenheter av att isolera brännkammaren med Vermiculit.

Det du undrar om effektförbättring får du nog ta med den som skrivit det eller påstår det, det är inte mina ord.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G gaia skrev:
vilken effektförbättring syftar du på? Att isolera eldstaden ökar värmeförluster genom iskorstenen
Jag gissar att det menas att det rör sig om min fråga om effektivare förbränning av veden.
Jag förstår inte vad du menar med att isolera, men viss kan stenskivor förändre värmeuttaget, men kan också förbättra förbränningen, det kanske blir ett nollsummespel, eller en förbättring, så jag kommer mäta skillnaden.
Värmeförluster är ju det man vill ha, rakt in i huset ;-)
 
Tror du får större effektivitet att ta bort plåtarna och flytta en större luftmassa bakifrån insatsen. Och då kan du istället fundera på en fläkt som snurrar långsammare och även betydligt tystare, men flyttar betydligt större lufmassa.
Om du kan installera t.ex. en radialfläkt gärna varvtalsstyrd.
Vad har du för fläkt idag?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Försök att sänka rökgashastigheten. Detta gör att det brinner saktare, du får en högre förbränningstemperatur och veden varar längre=ger mer värme/volym ved. Se bara till så att du får in tillräckligt med luft.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så här testade jag med vermaculite på sidorna och ovanför. Och sen tillföra luft ovanför elden med. Man får ju lägre effekt men högre verkningsgrad, är min tanke iaf. Båda sakerna är positiva tycker jag. Är elden isolerad så brinner den varmare och man kan elda saktare och ändå få bra förbränning tänker jag.:thinking:


Insida av en vedspis med vermiculite-foder på sidor och topp, samt synliga lufttillförselhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om den ger lägre effekt får du elda längre tid om du avser avgiven värme till utrymme utanför i rummet/huset.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
E evertb skrev:
Försök att sänka rökgashastigheten. Detta gör att det brinner saktare, du får en högre förbränningstemperatur och veden varar längre=ger mer värme/volym ved. Se bara till så att du får in tillräckligt med luft.
Hur gör du det med en sådan insats utan att påverka med tilluften?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.