harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och menar du att vi skall låsa in människor i burar, och ha dem i koppel också?
För vissa människor skulle det vara en bra lösning (y)

Sedan tror jag att den viktiga punkten i diskussionen är (i alla fall för mig) att erkänna att katter KAN vara en olägenhet. Jag tror inte att några katter blir ett problem hos dig KoW, inte heller hos mig. Men bor man i område med små tomter eller i lägenhet kan för många katter blir ett problem för vissa.
Och när man inser det, kan man börja hitta gemensamma lösningar, för respekt för varandra borde vara grundstenen i vårt samhälle.
 
  • Gilla
Yrrol och 4 till
  • Laddar…
De problemen med utrotning finns när det bli en etablerad vid stam. Det ska vi inte ha i Sverige. Jag håller inte med Liran. Katter får man acceptera i ett villaområde. Där jag bodde förut var det gott om katter, visst medför det vissa problem, bland annat att de hade toa under altanen. Men det går ju att hindra åtkomst till den ytan. På gräsmattor skiter de i allmänhet inte.
 
J JohanLun skrev:
1. Men om det nu är grannens katt som ser lite vild ut, ska kommunjägarn skjuta katten eller försöka lära den att inte klättra över ditt staket?

2. Att det läggs skattepengar på att rådgöra och skicka ut jägare med fällor för att nån fått en kattskit på gräsmattan tycker jag personligen är slöseri med skattemedel. Men är katterna vilda och ser ut att må dåligt är saken en annan, det är djurvård.

3. Kanske går det att få kommunen att även inköpa och drifta en fransk hundbajsmoppe som kan betjäna din gräsmatta och suga upp skiten, den borde även klara kattskit?

4. Själv stör jag mig betydligt mera på de hundägare som inte plockar upp efter sina hundar, tycker hundskit ofta både är kladdigare, större och OFTAST sämre placerat än kattskit, speciellt när ägaren är ute och går med hunden på promenadvägar. Dock är jag inte arg på hunden utan tycker mer ägaren är rätt kass som inte plockar upp efter sig. Såg häromveckan flera hundägare som glatt lät sina hundar urinera på ett utegym som låg utmed en gångväg. Fräscht, verkligen. Tur att regn spolar rent vår natur.

5. Just detta att katten skiter mitt på gräsmattan har jag heller inte sett, som nån annan kommenterade så är det väl rabatter (eller tyvärr ofta barnens sandlåda).

6. Men man kan säga att det ju är tur att det är i-landsproblem av denna typ som upprör, då kan man inte ha många andra stora problem i livet... Eller är det det man har... :D
1. Vet ej, det fixar jägaren det är hans uppgift/ansvar.

2. Om det bara gällde katter som någon vet har sitt hem i grannskapet så kan man lösa det på annat vis.

3. Vet ej, har inget intresse av detta.

4. Speciellt de hundägare som kastar lilla påsen i kanten av promenadvägen när de inte har någon annan inom synhåll.

5. Detta hade jag aldrig heller sett innan vi köpte detta huset, sannolikt inavlade eller annan genetisk defekt på katterna.

6. Utan I-lands problem så hade större delen av internetforumen aldrig existerat.
 
Redigerat:
A
D Daniel 109 skrev:
De problemen med utrotning finns när det bli en etablerad vid stam. Det ska vi inte ha i Sverige. Jag håller inte med Liran. Katter får man acceptera i ett villaområde. Där jag bodde förut var det gott om katter, visst medför det vissa problem, bland annat att de hade toa under altanen. Men det går ju att hindra åtkomst till den ytan. På gräsmattor skiter de i allmänhet inte.
Det finns exempel på öar där en enda katt ensam har utrotat en endemisk fågelart.
 
L liran skrev:
Det finns exempel på öar där en enda katt ensam har utrotat en endemisk fågelart.
Jag har sett öar där skarvarna har dödat allt liv, inkluderande växter och djur.
Och då är skarven inte ens ett rovdjur.

Vilka öar har en enda katt utrotat övrigt djurliv på?
Inte Gotland, Öland, Tjörn, Orust, Hisingen väl?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
hsd
Om vi avviker ifrån hata-älskar katter och fokuserar på problemet...
Sätt ut små pinnar (typ glasspinnar) som har doppats i hjorthornsolja med ett par meters mellanrum så kommer inte katter att passera in den vägen, det är även effektivt mot andra djur
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har sett öar där skarvarna har dödat allt liv, inkluderande växter och djur.
Och då är skarven inte ens ett rovdjur.

Vilka öar har en enda katt utrotat övrigt djurliv på?
Inte Gotland, Öland, Tjörn, Orust, Hisingen väl?
Du har dålig läsförståelse. Jag har skrivit att det finns öar (många i Oceanien) där en katt har utrotat en art. Läs länkarna så får du all information du behöver.
 
emjohan skrev:
Läs här och katter och fåglar:
L liran skrev:
Lägger till några länkar
L liran skrev:
Du har dålig läsförståelse
Nu verkar alla artiklar ni länkat till handla om vildkatter (förvildade katter?).

Var finns det sådana?
Inte inom de ca 100 hektar som jag ser under mina vandringar.

Men jag erkänner aött det är lite humor i t.ex. denna artikel:
http://www.audubon.org/news/feral-cat-predation-birds-costs-billions-dollars-year

Där har författaren räknat ut att varje dödad fågel kostar 30 USD
The estimated cost per bird is $30, based on literature citing that bird watchers spend $.40 per bird observed, hunters spend $216 per bird shot, and bird rearers spend $800 per bird released

Kul uträkning, eller vad säger ni. Nästan i finansministerklass.
Ni minns väl hur mycket Sandviken skulle tjäna på invandringen :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu verkar alla artiklar ni länkat till handla om vildkatter (förvildade katter?).

Var finns det sådana?
Inte inom de ca 100 hektar som jag ser under mina vandringar.

Men jag erkänner aött det är lite humor i t.ex. denna artikel:
[länk]

Där har författaren räknat ut att varje dödad fågel kostar 30 USD
The estimated cost per bird is $30, based on literature citing that bird watchers spend $.40 per bird observed, hunters spend $216 per bird shot, and bird rearers spend $800 per bird released

Kul uträkning, eller vad säger ni. Nästan i finansministerklass.
Ni minns väl hur mycket Sandviken skulle tjäna på invandringen :D
För min del tycker jag att du ska koncentrera dig på de dokument som publicerats i vetenskapliga tidskrifter. Läs den länk som går till den amerikanska undersökningen som visar att förvildade katter visserligen dödar fler djur, men att tamkatterna inte ligger så långt efter trots att de får mat hemma.
 
L liran skrev:
men att tamkatterna inte ligger så långt efter trots att de får mat hemma.
Du måste väl inse att det där bara är gissningar!

Kanske med ett gott syfte i miljömupp-anda, men ändå.
När jag tittar ut ser jag massor av fåglar, men knappt en enda katt.
Hur är det hos dig på Södermalm?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
bird watchers spend $.40 per bird observed
Är det bara jag som tycker att detta är fantastiskt värdefull info, att fågelskådare lägger ner 0,40 USD (= 3,40 SEK) för varje fågel de skådar?
Det kan bli dyrt när man åker förbi ett nyplöjt fält med tusentals gäss och måsar.
Bäst att blunda kanske :cool:
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det bara jag som tycker att detta är fantastiskt värdefull info,
Nej då, men vi andra tröttnade bara på att Liran efter 10 år av ide försöker ändra åsikt på en gammal gubbe med huvud av äkta kärnvirke ;):p
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.