Ja, nyckelordet är "med hänsyn till deras natur". Katter bajsar dock inte mitt på gräsmattor, de gör det dolt och gräver ner det. Är det mitt på gräsmattan så är det troligare räv eller igelkott.

Enda stället vi hittar kattbajs ute hos oss är mellan husen på våren, då de kunnat gräva ner det i snön.
 
harry73
Micke64 skrev:
Katt är en del av naturen. De, trots att de kallas tamdjur, är väldigt självständiga och "vilda". Därför får man räkna att de springer runt precis som vilka andra vilda djur. Du har rätt i att avskärma, skrämma eller på annat milt sätt jaga iväg dem; katt som rådjur eller rävar. Däremot att ha katt inomhus borde vara förbjudet.... liksom de flesta andra djur som inte kan leva som i det fria.
Men är katt en del av naturen är det väldigt enkellt. Då kan kommunen bestämma om skyddsjjakt när det finns så många katter att naturen tar skada, och i skogen kan de jagas av jaktlag.
 
M
Hur många katter behövs för det?
 
Ja, sicken olägenhet det måste vara!

En katt bajsar, så vitt jag förstår, en gång per dygn.
Hu, vad gräsmattan måste se ut då, om radhusgrannen har en katt!
Storleken på denna avföring är ungefär som ett halvt lillfinger.

KATTASTROF!!! :rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kanske lite Off Topic men ändå med en viss relevans...

Det talas och skrivs ju mycket nu om s.k. invasiva växter och djur.

Bland växter nu senast, Jättebjörnloka, Lupin och Praktlysing.
Bland djur, framför allt mårdhunden.
Och nu kanske även katt och hund.
Varför inte också ko, häst, hund, kanin...

Faktum är ju att efter senaste nedisningsperioden, ca 10.000 år sedan,
var vårt Sverige helt sterilt, bara en massa grus och sten, nermalda och krossade av kilometervis med is.

Allt, från silverfiskar till människor, från blåsippor till ekar, har sedan invaderat detta tidigare sterila land.
Så vad är egentligen inte invasivt?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
harry73
Micke64 skrev:
Hur många katter behövs för det?
Bra fråga. Jämför man katter med kaniner då får man ett svar. Jämför man dom med räv, lodjur eller varg får man ett annat svar. Men jag misstänker att kommunens skydsjägare tar hand om en och annan katt.
 
M maxmsm skrev:
Han tänkte fånga dem i en fälla och kontrollera evt ID-märkning, chip eller tatuering och ta beslut efter det, två vi har som kommer ibland verkar åtminstone halvvilda.
Men om det nu är grannens katt som ser lite vild ut, ska kommunjägarn skjuta katten eller försöka lära den att inte klättra över ditt staket?

Att det läggs skattepengar på att rådgöra och skicka ut jägare med fällor för att nån fått en kattskit på gräsmattan tycker jag personligen är slöseri med skattemedel. Men är katterna vilda och ser ut att må dåligt är saken en annan, det är djurvård.

Kanske går det att få kommunen att även inköpa och drifta en fransk hundbajsmoppe som kan betjäna din gräsmatta och suga upp skiten, den borde även klara kattskit?

Själv stör jag mig betydligt mera på de hundägare som inte plockar upp efter sina hundar, tycker hundskit ofta både är kladdigare, större och OFTAST sämre placerat än kattskit, speciellt när ägaren är ute och går med hunden på promenadvägar. Dock är jag inte arg på hunden utan tycker mer ägaren är rätt kass som inte plockar upp efter sig. Såg häromveckan flera hundägare som glatt lät sina hundar urinera på ett utegym som låg utmed en gångväg. Fräscht, verkligen. Tur att regn spolar rent vår natur.

Just detta att katten skiter mitt på gräsmattan har jag heller inte sett, som nån annan kommenterade så är det väl rabatter (eller tyvärr ofta barnens sandlåda).

Men man kan säga att det ju är tur att det är i-landsproblem av denna typ som upprör, då kan man inte ha många andra stora problem i livet... Eller är det det man har... :D
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, sicken olägenhet det måste vara!

En katt bajsar, så vitt jag förstår, en gång per dygn.
Hu, vad gräsmattan måste se ut då, om radhusgrannen har en katt!
Storleken på denna avföring är ungefär som ett halvt lillfinger.

KATTASTROF!!! :rofl:
5 katter som bajsar på en gång om dagen i en månad blir ungefär 150 "halva lillfingrar" på en liten radhustomt. Jag har svårt att förstå att någon inte tycker att det är en olägenhet?

/Krille
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
5 katter som bajsar på en gång om dagen
Du kanske skulle fundera på varför alla grannskapets katter gör sina behov just på din tomt.
Vad kan orsaken vara :whistle:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle fundera på varför alla grannskapets katter gör sina behov just på din tomt.
Vad kan orsaken vara :whistle:
Jag som trodde diskussionen rörde Cicciak:s problem där det redan i första inlägget framkommer att det är minst fem katter?

Att beskyllda TS för att själv ha orsakat problemet är ett bra sätt att få tråden att spåra ur så att den stängs ;)

/Krille
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag som trodde diskussionen rörde Cicciak:s problem där det redan i första inlägget framkommer att det är minst fem katter?

Att beskyllda TS för att själv ha orsakat problemet är ett bra sätt att få tråden att spåra ur så att den stängs ;)

/Krille
Vem har jag beskyllt, och för vad?

Men om det är så att traktens alla katter använder just en enda tomt som toalett så borde det väl finnas en anledning?
Och hittar man den, så kanske det kan bli enklare att lösa problemet än genom att kalla in kommunens jägare.

Om vi läser om
https://www.byggahus.se/forum/threads/katter-har-var-tomt-till-toalett.291981/page-11#post-2734355
så verkar det väl finnas lite mer än lite kattskit som stör i idyllen?

PS
Hoppsan, nu var det visst inte trådskaparen som skrev inlägget jag länkade till.
Ber om ursäkt i så fall!
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem har jag beskyllt, och för vad?

Men om det är så att traktens alla katter använder just en enda tomt som toalett så borde det väl finnas en anledning?
Och hittar man den, så kanske det kan bli enklare att lösa problemet än genom att kalla in kommunens jägare.

Om vi läser om
[länk]
så verkar det väl finnas lite mer än lite kattskit som stör i idyllen?

PS
Hoppsan, nu var det visst inte trådskaparen som skrev inlägget jag länkade till.
Ber om ursäkt i så fall!
Det kan vara så att TSs tomt ligger i skärningspunkten av några dominanta katters revir, och att de underordnade katterna bara vågar/kan använda just den tomtplätten. Trådskaparen har definitivt inget med saken att göra.

Tyvärr är det så att bor man i ett småhusområde ska man ha innekatt alternativt ha katten inhägnad utomhus om man inte vill störa sina grannar. Det är en sanitär olägenhet med katter som förorenar eller sprider allergener i utemöbler eller tar sig in i grannarnas bostäder, och det är hänsynslöst av ägarna att strunta i eller förminska besvären katterna orsakar.

Om det är så att man anser att ens kattälsklingar bara kan leva ett bra liv om de får vistas fritt ute, bör man naturligtvis anpassa sin boendesituation efter den övertygelsen och flytta ut på landet med långa avstånd till grannar. Och då kvarstår ändå problemet med hur lösspringande katter behandlar fågelliv och fridlysta kräldjur i naturen.
 
L liran skrev:
Om det är så att man anser att ens kattälsklingar bara kan leva ett bra liv om de får vistas fritt ute, bör man naturligtvis anpassa sin boendesituation efter den övertygelsen och flytta ut på landet med långa avstånd till grannar. Och då kvarstår ändå problemet med hur lösspringande katter behandlar fågelliv och fridlysta kräldjur i naturen.
OK, då vet vi vad du tycker.

Och samma sak gäller naturligtvis för igelkottar, kaniner, harar, rådjur, vildsvin, renar, älgar, vargar, järvar, björnar, hökar, glador, skator, örnar osv.

Kul natur vi skulle få :thumbdown:

PS
Glömde gäss, måsar, ejdrar, skarvar...
För att inte tala om lodjur, illrar, bävrar...
Och ekorrar, fladdermöss och...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, då vet vi vad du tycker.

Och samma sak gäller naturligtvis för igelkottar, kaniner, harar, rådjur, vildsvin, renar, älgar, vargar, järvar, björnar, hökar, glador, skator, örnar osv.

Kul natur vi skulle få :thumbdown:

PS
Glömde gäss, måsar, ejdrar, skarvar...
För att inte tala om lodjur, illrar, bävrar...
Och ekorrar, fladdermöss och...
Eftersom du uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan djurarterna du räknar upp, och tamkatter måste jag väl förklara för dig. Tamkatten har ingen plats i svensk fauna och i nordiska ekosystem. Det är en importerad art, och gör stor skada. Du som är intresserad av katter har väl läst att de är den art som utrotat flest andra djurarter näst människan på jorden? Tro det eller ej, jag gillar katter och tycker att de är fantastiska jägare och djur överhuvudtaget. Men de bör inte släppas ut i naturen. Hundägare förmår ju ge sina hundar meningsfulla, intressanta liv utan att de får jaga vilket de också är hårdkodade att göra.
 
L liran skrev:
Du som är intresserad av katter har väl läst att de är den art som utrotat flest andra djurarter näst människan på jorden
Nej, detta är nytt för mig.
Vilka djurarter har katterna utrotat?

Och menar du att vi skall låsa in människor i burar, och ha dem i koppel också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.