1 123abc skrev:
Vad var det som gjorde att det inte passade?
1 123abc skrev:
Vad var det som gjorde att det inte passade?
Om jag mins rätt så var det dörrens kista lite större och hålet var inte jämt med låset
 
M Mando71 skrev:
Om jag mins rätt så var det dörrens kista lite större och hålet var inte jämt med låset
Det låter lite lustigt då dörren borde ha samma lås Assa 2002.
Menar du att det var ett större dorndjup och de använt 70mm istället för 50mm?
Dorndjup är avstånd från låshusets stolpe till centrum låscylinder och mäts lättast genom att mäte på utsidan av dörren från dörrbladets framkant till centrum av låscylindern och det måttet bör vara 50 eller 70mm.
 
Jag var inte noga med ta fram info om Yale passar till nya dörren innan jag beställde dörren. När jag fick hem dörren och snickare var klar med montering så ringde han upp och berättade att Doorman passar inte i dörren. Jag gjorde reklamation ärande hos bygghemma men det blev avslag för det står på deras hemsida att den dörren passar inte med Doorman
 
M Mando71 skrev:
Jag var inte noga med ta fram info om Yale passar till nya dörren innan jag beställde dörren. När jag fick hem dörren och snickare var klar med montering så ringde han upp och berättade att Doorman passar inte i dörren. Jag gjorde reklamation ärande hos bygghemma men det blev avslag för det står på deras hemsida att den dörren passar inte med Doorman
Kan du kontrollera vad för mått du får om du mäter lika som de gjort i denna bilden?
Schematisk ritning av en dörrhandtag mekanism med dimensioner för in- och utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du ta bilder på vad det sitter för lås i dörren? (obs fota inga nycklar i bild)
 
Intressant, föjer tråden, men tråkigt samtidigt! Jag gjorde inga modifikationer överhuvudtaget med dörren, allt passade perfekt direkt ur Doormans kartong. Använde som sagt bara längsta skruvarna.

Kan det vara medbringaren som spökar?
Så här svarade produktsupportcehefen på Yale varför det inte finns någon adapter som förskjuter innerdelen:
"Du svarar själv på frågan i slutet, den finska versionen har ingen medbringare för cylinderroddaren (nödöppning)."
 
1 123abc skrev:
Kan du kontrollera vad för mått du får om du mäter lika som de gjort i denna bilden?
[bild]
Kan du ta bilder på vad det sitter för lås i dörren? (obs fota inga nycklar i bild)
1 123abc skrev:
Kan du kontrollera vad för mått du får om du mäter lika som de gjort i denna bilden?
[bild]
Kan du ta bilder på vad det sitter för lås i dörren? (obs fota inga nycklar i bild)
Hej! Jag är så dålig på sånt. Kolla länken där jag köpte dörren ifrån. https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytterdorr-kaski-trapanel-mexico-city/p-673175
 
  • Mätning av hålets diameter i en mörkbrun ytterdörr med mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag inte ser på den bilden är var låshuset sitter i dörrprofilen, det gör inget om låshuset och låset sitter i dörren om du monterat dem.
Ligger låshuset plant längs framkant av dörrbladet eller är det försänkt?
Får du samma mått om du mäter på utsidan?
Om dörren är stängd vad får du för mått från karmen till centrum av hålen?
 
Kaski träpanel dörrar har väl 70 mm dorndjup? Tror jag såg det på Bygghemmas utställning i Malmö.

Yale Doorman finns bara med 50 mm dorndjup.
(Assa 2002 finns i båda)

Dorndjup = måttet från kanten på stolpen in till centrum av cylinder/tryckesroddare.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Kan du kontrollera vad för mått du får om du mäter lika som de gjort i denna bilden?
[bild]
Kan du ta bilder på vad det sitter för lås i dörren? (obs fota inga nycklar i bild)
Jag hittade de på bygghemma.se
 
  • Måttband intill en dörr för att mäta tätningslistens korrekta storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbsida med text om byggprodukter, innehållande beskrivningar och specifikationer av dörrar från bygghemma.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild med specifikationer och teknisk ritning av en dörrkonstruktion på en bärbar dator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät måttet som är markerat med en 1.
Nästan säker på att det är 70 mm.
 
  • Illustration av dörrlåsmekanism med numrerade delar, nummer 1 markerar ett avstånd på låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lord Vader och 1 till
  • Laddar…
J JohanvP skrev:
Mät måttet som är markerat med en 1.
Nästan säker på att det är 70 mm.
Du menar att jag ska mäta de låset som är monterat ?
 
M Mando71 skrev:
Du menar att jag ska mäta de låset som är monterat ?
Mät på låshuset så vet vi om det är 70mm eller 50mm dorndjup.
 
1 123abc skrev:
Mät på låshuset så vet vi om det är 70mm eller 50mm dorndjup.
Ser ut som den är 70mm
 
  • Måttband visar 70mm bredvid en dörrhandtag och låscylinder på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar bredden på dörrhandtag med skylt, ungefär 70mm brett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, dorndjupet är 70mm och Yale Doorman har 50mm, så det kan aldrig passa.
Tror även smartlåset ID Lock 150 har 50 mm dorndjup,
så kan nog bli knepigt att hitta ett smartlås som passar denna dörr.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
J JohanvP skrev:
Ja, dorndjupet är 70mm och Yale Doorman har 50mm, så det kan aldrig passa.
Tror även smartlåset ID Lock 150 har 50 mm dorndjup,
så kan nog bli knepigt att hitta ett smartlås som passar denna dörr.
Tack så hjärtligt. Då säljer dörren i så fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.