Så här svarade produktsupportcehefen på Yale varför det inte finns någon adapter som förskjuter innerdelen:
"Du svarar själv på frågan i slutet, den finska versionen har ingen medbringare för cylinderroddaren (nödöppning). Vilket gör detta möjligt.

Visst, går säkert att göra något motsvarande för medbringaren, men i dagsläget är det inget som finns.
Peter Johansson
Product Support Manager

ASSA ABLOY Opening Solutions Sweden
Phone: +46 16 17 70 00"

Synd tycker jag att det inte finns efterfrågan. Säkert fler som fått jacka karmen.
 
Det är svårare att flytta medbringaren med nuvarande konstruktion vilket inte lämnar något utrymme för något sådant.
Alternativet blir att använda utrymmet i hålet för låscylinder/vred.
Det är möjligt att utveckla men det finns ingen vilja att göra det.

Att skippa nödöppningen är dumt om det någon gång skulle behövas i en nödsituation, jag anser även att man bör informera hela familjen om dess funktion och låta dem testa att nödöppna.
Har man barn så bör man öva utrymning ibland precis som det görs i skolorna så det kan ske utan eftertanke och alla vet hur det ska ske, även de vuxna kan behöva öva då det lätt blir en knut på hjärnan när paniken sprider sig.
Nödöppningen är inget värt om ingen vet hur den fungerar och klarar av att hantera det om brandlarmet går mitt i natten, det ska mycket till för att låset inte ska fungera normalt men bättre att vara förbered som att snabbt överge en blockerad utrymningsvägs för en annan t.ex fönster.

Nu kom jag långt utanför ämnet igen.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Utanför ämnet men nog så viktigt! (y) Utan nödöppningsfunktionen hade vi inte tagit oss ut ur huset för två veckor sedan, då elektroniken i låskistan gav upp på den 2 månader gamla svarta doorman vi hade. Undrar hur de gör i Finland, brandyxa? :geek:

Och som du skriver, viktigt att öva! Oteknisk fru och barn = bad combo.
 
I Finland öppnar man med trycket.
 
L Lord Vader skrev:
Jag drar iväg ett mail till Assa så får vi se vad de svarar. Kan ju vara fler som har samma problem med karmen och låset... Tack för dina inlägg och hjälp! Uppdaterar tråden med Assas svar samt när Kaskidörren är på plats med låset och vad som krävdes för åtgärder...
Hej. Hur gick det med Kaski dörren och Yale Doorman?
 
Hej!

Jag har inte fått dörren än, men den är i tillverkning. Bör väl komma om en månad cirka. Jag uppdaterar vid montering, men troligen blir det väl att jacka karmen... :cry:
 
Halloj!

Nu är nya Kaski "Grebbestad" ur skärgårdsserien monterad, med sitt sidoljus. Vilken dörr! 86 mm kassaskåpskänsla, 0,57 i u-värde.

Det bästa av allt är att Yale Doorman V2N passar helt utan modifikationer! Böt bara medbringarpinne(?), roddarpinne och skruvarna som förbinder ytter- och innersida. Har mailat Kaski i Finland som ville ha bilder, de trodde inte att svenska Y.D. passade, eftersom de har Abloy Doorman med andra mått.
Suveränt!
Yale Doorman V2N elektroniskt dörrlås monterat på en vit dörr, inga modifieringar behövdes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad Kaski "Grebbestad" ytterdörr med vit handtag och låskista synlig, anpassad för Yale Doorman V2N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad Kaski "Grebbestad" ytterdörr med sidoljus och Yale Doorman V2N lås, upplyst inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad ytterdörr med sidoljus och elektroniskt lås installerat i ett hallinteriör med klädhängare och skohylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mando71 och 2 till
  • Laddar…
Va bra. Ser ut att vara på håret, men det räcker ju. Fick du pressa innedelen åt höger eller kunde du centrera det normalt med tryckespinnen?
Mätte en Kaski dörr i Bygghemmas utställning och det var precis att nyckelskylten till Assa 2002 fick plats, dvs 60mm. (Likadant med Nordans nya 69 mm tjocka dörrar) Yale Doorman är 67 mm bred med packning. Annars finns ID Lock 150 som är 60 mm och passar således alla dörrar med Assa 2002.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Det ser ut som om gummilisten precis får plats på dörrbladet och då borde det fungera utmärkt men med så tjock dörr så skulle kunnat vara problem med öppningsvinkel men konstruktionen tillåter att man kan dra isär karmen lite om det krävs.
Vad bra att du återkom med svar så nästa som undrar kan hitta ett bra svar och vet att det passar.
Det ser rejält ut och den lär täta bra med den konstruktionen, ingen risk att den blir otät i hörnen som vissa andra dörrar.
Är det tänkt att det ska sitta en regel mellan sidoljuset och dörren? Skruvarna är väldigt synliga men det kanske ska spacklas och målas.

Jag är lite intresserad vad dörren kostade.
Jag gillar dörrens konstruktion med den konstruktionen är det väl dubbel tätningslist både på dörrblad och karm?
Är det Thermo du har som är så tjock?
Både larm och låsbart nyckelskåp och kamera skönt att se att ni är säkerhetsmedvetna.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
J JohanvP skrev:
Va bra. Ser ut att vara på håret, men det räcker ju. Fick du pressa innedelen åt höger eller kunde du centrera det normalt med tryckespinnen?
Mätte en Kaski dörr i Bygghemmas utställning och det var precis att nyckelskylten till Assa 2002 fick plats, dvs 60mm. (Likadant med Nordans nya 69 mm tjocka dörrar) Yale Doorman är 67 mm bred med packning. Annars finns ID Lock 150 som är 60 mm och passar således alla dörrar med Assa 2002.
Det gick inte att pressa något åt höger alls... Det blev centrerat av sig självt så att säga. :)
Den här dörren ur skärgårdsserien är 86 mm tjock.
 
1 123abc skrev:
Det ser ut som om gummilisten precis får plats på dörrbladet och då borde det fungera utmärkt men med så tjock dörr så skulle kunnat vara problem med öppningsvinkel men konstruktionen tillåter att man kan dra isär karmen lite om det krävs.
Vad bra att du återkom med svar så nästa som undrar kan hitta ett bra svar och vet att det passar.
Det ser rejält ut och den lär täta bra med den konstruktionen, ingen risk att den blir otät i hörnen som vissa andra dörrar.
Är det tänkt att det ska sitta en regel mellan sidoljuset och dörren? Skruvarna är väldigt synliga men det kanske ska spacklas och målas.

Jag är lite intresserad vad dörren kostade.
Jag gillar dörrens konstruktion med den konstruktionen är det väl dubbel tätningslist både på dörrblad och karm?
Är det Thermo du har som är så tjock?
Både larm och låsbart nyckelskåp och kamera skönt att se att ni är säkerhetsmedvetna.
Halloj!

Japp, det är thermo 86mm sk Kaski "skärgårdsdörr" med dubbla tätningar. Nästan som ett kassaskåp att stänga, enorm skillnad mot vår gamla 70-tals dörr!!

Regeln ska spacklas och målas men ångrar redan att den sitter där. Ful! :worried: Den är tänkt som stöd åt vår myggnätsdörr på sommaren. Men jag ska se om jag kan hitta på en annan lösning, jag vill ta bort den. Bara dumt att i all hast spackla hålen... Och att dra dit den :lying:

Det är dubbel tätninglist, riktigt kraftiga dessutom, och isolerade treglas-rutor. Jättenöjd!

Dörren kostade 17250 kr inkl moms, sidoljuset (också thermo) 7500 kr.

I dessa dagar är det tyvärr viktigt att vara säkerhetsmedveten... Kör ett Netetgear Arlo Pro system med fyra kameror också, fungerar kanon! Lätta att efter behov flytta och ladda.
 
L Lord Vader skrev:
Halloj!

Nu är nya Kaski "Grebbestad" ur skärgårdsserien monterad, med sitt sidoljus. Vilken dörr! 86 mm kassaskåpskänsla, 0,57 i u-värde.

Det bästa av allt är att Yale Doorman V2N passar helt utan modifikationer! Böt bara medbringarpinne(?), roddarpinne och skruvarna som förbinder ytter- och innersida. Har mailat Kaski i Finland som ville ha bilder, de trodde inte att svenska Y.D. passade, eftersom de har Abloy Doorman med andra mått.
Suveränt!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej!
Snälla jag behöver din hjälp. Jag har köpt den här dörr: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytterdorr-kaski-trapanel-mexico-city/p-673175
och hade tidigare en Yale Doorman och den passar inte till den dörren. Kan du maila mig med exakt steg för steg hur löste ditt problem???
PS: Jag har inte kvar Yale Doorman, men jag köper gärna en ny bara vet hur du gjorde.
Jag uppskattar verkligen hjälpen
 
Hej!

Jag vet inte om jag är till så mycket hjälp, men mitt Yale Doorman passade med de tillbehören som fanns i kartongen, dvs längsta skruvarna.

Sen har ja ju en slät profil på min dörr, din ser ut att vara någon form av liggande panel. Då får man ju en glipa vid varje nedsänkning..? Men det kanske fungerar.
 
L Lord Vader skrev:
Hej!

Jag vet inte om jag är till så mycket hjälp, men mitt Yale Doorman passade med de tillbehören som fanns i kartongen, dvs längsta skruvarna.

Sen har ja ju en slät profil på min dörr, din ser ut att vara någon form av liggande panel. Då får man ju en glipa vid varje nedsänkning..? Men det kanske fungerar.
Tack för svaret.
Som jag skrev tidigare att jag hade Yale doorman men den passade inte till min dörr
Och jag gav upp efter massa försök och hitta lösning då sålde jag låset, nu tänker jag sälja dörren o skaffa en som passar till Yale doorman, jag har barn som är duktiga o tappa nycklar. men jag är super nöjd med dörren snaras.
du skrev att du bytte lite saker, kan du förklara mer, har bild på de saker du bytte?
 
Vad var det som gjorde att det inte passade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.