Hej!

I fredags beställde jag en ny ytterdörr, Kaski Grebbestad ur Skärgårdsserien. 86 mm tjocklek med thermoisolering. Verkar vara en bra och gedigen dörr!

Jag har pratat med några bygghandlare samt Kaski här i Sverige. Ingen svarar lika om Yale Doorman V2N passar.

En bygghandel sa "ja, det passar", Kaski i Sverige säger "det passar om man byter 'pinnen' till dörrhandtaget till längre modell och trycker låset mot gångjärnssidan" - tydligen så kan det annars ta i karmen.
Doorly där jag beställde dörren var mycket tveksamma. Kanske med andra ord. Inte tillfredsställande.

Återstod att maila Kaski i Finland, men vad ska man dra för slutsats:
"Hello,
Unfortunately not easily. We have asked from Assa/Abloy if Yale doorman with Assa lockbody could also be compatible with our system (since we need more rebate (dorndjup)). With Abloy lockbody Yale doorman is possible to get working also with our door with some extra parts. Assa is not using the same mechanical solution as Assa and therefore for Sweden we cannot sell our doors (with Assa lock bodies as a standard) as Yale doorman compatible."

Finns någon med riktig erfarenhet av Yale Doorman och Kaski thermodörrar?

Oerhört tacksam för svar, annars kanske jag måste avbeställa dörren! :oops:
 
Ja, det stämmer. Men jag blev väldigt osäker när jag pratat med både Kaski och bygghandeln.

Forskade lite och det ska sitta Låskista ASSA 2002 med säkerhetsslutbleck ASSA 1489-11.
 
Då har jag svårt att förstå det svar du fått från Kaski.
Svenska modellen av Yale Doorman passar där ASSA 2002 varit monterad.
Slutblecket ASSA 1489-11 har ett justerbart plösmått 12-18mm men det behöver du inte byta.
Det slutbleck som följer med Yale Doorman är ASSA 1487-2 med plösmått 16,5mm om det inte stämmer så kan det gamla slutblecket användas.
Om det krävs en längre tryckespinne så är det lätt åtgärdat.
Vad de menar med "trycker låset mot gångjärnssidan" förstår jag inte, menar de att det är liten springa i framkanten mellan dörrblad och karm?
 
Visst var det ett konstigt svar från Finland :confused:

Eftersom Doorman är ganska bulkigt och bygger en del mot karmen, så behöver man innan man drar åt Doorman skjuta det så långt mot gångjärnssidan som det går, och sedan dra åt. Annars tar det i karmen enligt Doorly. Tryckespinne är ju lätt att byta, så det blir inget hinder.

Slutblecket som sitter i monterad i dörren verkar ju vettigt, när det är justerbart.
 
Bygger deras karm så mycket?
Det går inte att trycka bak speciellt mycket då först skruvarna håller bottenplattan på plats och sedan centrerar tryckespinnen insidan.
Jag tror det är lättare att justera isär karmen lite än att flytta doorman.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Bra idé att justera karmen, det kanske går?
Som jag förstår det så är det på håret att Doorman tar i karmen, men tänkte samma sak som du, det måste vara nästintill omöjligt att ens flytta Doorman ett par mm?

Hittade detta på svenska Kaskis sida, vad det nu betyder:

Låskistan är som standard av typ ASSA Connect 2002 med reglerbart slutbleck. A/B-måtten är 86/22 för Thermodörrarna och 62/22 för Standard 1,0-dörrarna
 
Fick ett förtydligande från Kaski Finland idag, gissar att det betyder att jag måste ta ur 4-6 mm av inkromet i dörren då Doormans låskista är för tjock?

It is quite difficult to explain.
For Abloy we have got some modification part to little bit the move the dorn depth.
Reason is that Yale Doorman cylinder case is so wide that 50mm is not enough: the cylinder case is colliding the inner rebate of the door frame. Our frames are little stronger than what our competitors have and we have asked Assa the possibility to adjust the lock case location in the door, but so far Assa doesn’t offer us the same flexibility as their Finnish counterpart: Abloy does.
Of course you can assemble Yale doorman with your door, but then it is very tricky to install: you might need to cut 4-6 mm from the inner rebate of the door frame next to the yale doorman case.

cleardot.gif

Ystävällisin terveisin, Med vänlig hälsning

Janne Aikkila
+358 40 7513 095

Kaskipuu Oy

www.kaski.fi
 
Redigerat:
Jag tolkar att rekommendationen är att jacka ur i karmstycket där innerdelen sitter.
Det är kanske inte vad man vill göra med sin nya dörr.
Tycker det är många olika svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
För att det skall passa måste det vara minst 35mm från centrum tryckeshål i dörren till karmen när dörren är stängd. Annars tar innerdelen på yale Doorman i karmen när dörren skall stängas.
För abloys Doorman finns en adapterplatta som förskjuter innerdelen 6mm.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Tack för svar Limpan92!

Eftersom dörren levereras med ASSA2002 så är det alltså inga problem med att få låskistan att passa?
Utan just som som du skriver att innerdelen tar i karmen? I värsta fall får jag väl jacka ur karmen. Det har jag fått göra på våran gamla trädörr idag. Inte så roligt kanske på en ny dörr!
 
Nu blev jag lite osäker men jag vill hävda att uppgiften 35mm minimimått är felaktig men det stämmer för finska Yale doorman samt äldre svenska före 2016 där innerdelen har en bredd på 64mm 64/2=32mm 32+3mm frigående mellanrum = 35mm minimimått.
Yale doorman V2N däremot har en bredd på 69mm
69/2=34,5mm 35-34,5=0,5mm 0,5mm är för lite frigång och kommer kila mot karmen 34,5+3=37,5mm minimimåttet för svenska Yale Doorman är 37,5mm.
Teknisk ritning över Yale Doorman-lås med måttangivelser för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den finska adaptern för finska yale doorman bara för att komplettera med informationen i tråden.
https://www.yale.fi/Yale/yaleFI/YaleFI(OW2)/Esitteetjaohjeet/YDM_karasiirrin.pdf
Måttskiss finska yale doorman.
Teknisk ritning av Yale Doorman lås med måttangivelser i millimeter från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.yale.fi/fi/yale/etusivu...oorman-aiempi/tarkista-lukon-sopivuus-oveesi/

Den svenska måttskissen för dörrmått som jag är osäker på om den fortfarande stämmer eller ej.
Teknisk ritning som visar minimått för dörrinstallation med Yale Doorman lås, inklusive mått för ut- och insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan det fungera med ett mindre frigående mått än 3mm men det beror på dörrens konstruktion, upphängning (gångjärn) samt öppningsriktning (en inåtgående dörr kräver inte samma mått).
Som sagt är jag lite osäker men kan inte fysiskt kontrollera och mäta ett doorman V2N just nu då det kanske är tätningen som ger måttskillnad men då borde även höjden skilja på ritningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
123abc Utförligt och föredömligt! Mätte vårt V2N nyss och det stämmer naturligtvis med måtten på svenska ritningen. Dock fick jag jacka ur cirka 4 mm ur vår gamla dörrkarm, annars kunde jag inte stänga dörren... Dörren är från -70 talet och ska som sagt bytas till en Kaski 86 mm "Skärgårdsdörr". k1B7tA4GwPUb343p9Blir i värsta fall likadant på nya dörren :cry:

Jag såg på finska Alboys sida att de har en grunka som förskjuter innerdelen. Kan den passa på svensks V2N tro? Ska gå in till låssmeden i Örebro och sondera lite. https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/karasiirrin-yale-doorman
 
  • Yale låsenhet med handtag på en urjäckad gammal dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Det är vad som krävs ibland för att montera, bra att du la upp en bild.
Det finska adaptern flyttar endast trycket vilket är tillräckligt för finska yale doorman medan svenska även kräver att även medbringaren flyttas då nödöppningen använder den funktionen.
Däremot kan man undra varför det inte finns någon adapter till svenska yale doorman, dra iväg en e-post till assa och efterfråga en sådan så får du se vad de svarar.

Jag har kontrollerat måtten och det är fortfarande 35mm som gäller då det är gummipackningen som tillkommit i bredd (packning 2,5+64+2,5=69).
Jag har varit i kontakt med ASSA som skulle förtydliga vad som avses.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Jag drar iväg ett mail till Assa så får vi se vad de svarar. Kan ju vara fler som har samma problem med karmen och låset... Tack för dina inlägg och hjälp! Uppdaterar tråden med Assas svar samt när Kaskidörren är på plats med låset och vad som krävdes för åtgärder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.