Någon som vågat sig på att testa Harald Nyborgs betongskruv för karminfästning?

De är ju jäkligt mycket billigare än Fischers variant, men risken är ju att snålheten bedrar visheten här.
 
tacho skrev:
Någon som vågat sig på att testa Harald Nyborgs betongskruv för karminfästning?

De är ju jäkligt mycket billigare än Fischers variant, men risken är ju att snålheten bedrar visheten här.
Köpte en gång på HN dock inte de du länkade till. De var kassa och gick sönder i skallen, stora krafter när man drar i betong. De skriver karmskruv men tänk på att det inte är karmskruv i den bemärkelsen. Skall man skruva fast en karm med dessa så måste man klossa upp karmen och justera in den och sen skruva fast den.
 
Jo, jag har ju för avsikt att använda karmhylsor. Vad jag förstår är det den typen utan huvud som gäller för att fästa in hylsorna. Får väl köpa ett paket och testa, det är ju inte så mycket pengar vi talar om.
 
tacho skrev:
Jo, jag har ju för avsikt att använda karmhylsor. Vad jag förstår är det den typen utan huvud som gäller för att fästa in hylsorna. Får väl köpa ett paket och testa, det är ju inte så mycket pengar vi talar om.
Betongskruv passar inte i hylsorna. Det är andra skruv till det.
 
Okej, tack för den upplysningen. Det är alltså inte den typ av betongskruv utan huvud som jag länkade ovan?

Där jag köpte hylsorna hade de nämligen motsvarande träskruvar för montage av hylsorna och de ser väldigt lika ut (bortsett från den borrande spetsen).
 
På jobbet tror jag att vi har kört Hylsor i snart 10 år eller nått.

Har kört med både Essves och med Adjufix.

Den sistnämnda är fin tycker jag. Lite mer grovgängad, så det går lite fortare att justera.
http://lkbbygghandel.se/noxshop/bilder/bild703-s.jpg

Sätter man massiva ekkarmar så gör några droppar matolja susen :)
 
En fundering bara. De anpassade skruvarna är mellan 6-8mm i dia. Hur stort är hålet i hylsans bas? Finns det någon styrning för skruven inne i hylsan innan den fäster i regeln/tegel/betong eller styr den bara längst uppe på halsen när den skruvas i botten? Om man t.ex. fäster skruven lite snett i hylsan och sedan drar in skruven borde ju detta kunna flytta karmen lite, eller tänker jag fel där?
 
Hålet i hylsan är koniskt, så det brukar inte vara några problem med att den drar snett.
 
Bör man köra med deras skruv eller duger vilken vanlig försänkt träskruv som helst?
 
Det går att köra med vilken skruv som helst, bara den går in helt i hylsan..
 
Redigerat:
vojma vojma skrev:
Ett tips när ni jobbar med karmhylsor är att även köpa brickorna som ska användas vid lättbetongmontage även om det ska monteras i trä.

Dessa brickor snäpps fast i hylsan utifrån efter att man skruvat in den i karmen. Genom att brickan sitter där får man en större anliggningsyta samt att om regeln lutar något så vandrar inte hylsan när man spänner an den.
Lyfter tråden lite...

Ska sätta två dörrar (krypgrundsluckor egentligen) i leca, och tänkte använda karmhylsor. På Beijer kan man plocka styckevis, vilket är bra när man behöver 8 och de säljs i 6-pack annars...

Det här Essve Induprog-verktyget man använder, är det några särskilda udda mått/format på grejorna eller kan man inte bara köra egna bits/insexnycklar? Inte så sugen på att köpa ett verktyg för 400 spänn bara för två luckor.

Bra beskrivning förresten på:
http://www.bygma.se/PIMIMPORTFILES/TRYGGMEDIA/PB/1110417.pdf

(montaget verkar ju iofs busenkelt)
 
Inte helt
A Alko skrev:
Lyfter tråden lite...

Ska sätta två dörrar (krypgrundsluckor egentligen) i leca, och tänkte använda karmhylsor. På Beijer kan man plocka styckevis, vilket är bra när man behöver 8 och de säljs i 6-pack annars...

Det här Essve Induprog-verktyget man använder, är det några särskilda udda mått/format på grejorna eller kan man inte bara köra egna bits/insexnycklar? Inte så sugen på att köpa ett verktyg för 400 spänn bara för två luckor.

Bra beskrivning förresten på:
[länk]

(montaget verkar ju iofs busenkelt)
Inte helt hundra på vilket verktyg du menar för 400:-. Jag använder Essves eget universalverktyg som har en torx 30 i ena änden och en 10mm sexkant i andra kostar 139:- på Bauhaus. Innan körde jag med lösa bits i förlängare och det funkade fint det med, bara jobbigt att hålla reda på två saker .

https://www.bauhaus.se/induprog-uni...JT8KUDMEjmH-xbMKCzZXgLlUTEwZSwK5OzBoCHenw_wcB

Du kanske menade Karmfix-verktygen? De är väl till för att förenkla montaget samt skapar ett litet styr hål för skruven för att förhindra att karmhylsan vandrar när man spänner åt. Inte värt för bara två karmar om du frågar mig, de är dessutom för trä vad jag kan se.
 
Perfekt, tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.