vojma skrev:
Ett tips när ni jobbar med karmhylsor är att även köpa brickorna som ska användas vid lättbetongmontage även om det ska monteras i trä.

Dessa brickor snäpps fast i hylsan utifrån efter att man skruvat in den i karmen. Genom att brickan sitter där får man en större anliggningsyta samt att om regeln lutar något så vandrar inte hylsan när man spänner an den.
Testade ditt tips om brickorna idag när jag monterade en ny förrådsdörr (skurvad i tegel). Brickorna underlättar montaget ytterligare!
 
  • Gilla
cc71
  • Laddar…
Det är år 2013, vem använder ens karmskruv?
Hylsor is the shit.
 
Den ända nackdelen med Essves hylsor är när man ska montera EN dörr då är man tvungen att köpa två pkt med 6st hylsor eller 100st hylsor... Och nu till det som stör mig mest, Essve säljer skruv till träreglar i 8st per pkt. Varför inte samma paketstorlek på dessa produkter då man använder dom tillsammans.
 
Jag handlar hylsor styckevis hos både Beijer och Woodys.
 
phl skrev:
Jag handlar hylsor styckevis hos både Beijer och Woodys.
Samma här, på AB Karl Hedin.
 
Jag använder fortfarande Essves karmskruv. Jag monterar bara dörrar i träreglar, och det fungerar bra för mig. Jag har aldrig sett någon anledning att byta ut ett väl fungerande system till ett annat, förmodat väl fungerande system.

Den stora förbättringen jag har gjort för att få det att fungera utan trassel är att svarva till en centreringshylsa i aluminium, så att jag kan förborra för karmskruven. Så är arbetar jag:

1. Skruva ihop karmen
2. Sätt in karmen i öppningen och lägg in underlägg så att överstycket hamnar i våg.
3. På gångjärnssidan, bestäm var det är viktigast att karmen linjerar med den färdiga väggen. Uppe eller nere. Stoppa in centreringshylsan och förborra.
4. Skruva in en karmskruv i det förborrade hålet.
5. Tag långpasset och loda in karmen. Borra nedersta hålet (eller översta om du valde det nedersta i moment 3) och montera en karmskruv.
6. Montera resten av karmskruvarna på gångjärnssidan.
7. Justera karmskruvarna så att gångjärnssidan blir rak och i lod i alla riktningar. Karmen skall vara ungefär centrerad i hålet.
8. Montera dörrbladet och lägg in tröskeln.
9. Stäng dörren och se till att den stänger "tätt". Sätt en kil precis vid överstycket och längst nere vid tröskeln.
10. Öppna dörren försiktigt och använd centreringshylsan för att förborra det översta hålet. Montera karmskruven.
11. Eftersom den nedersta kilen nu troligen har rört sig, upprepa moment 9. Montera resten av karmskruvarna och justera in dörren.

Det här har tagit längre tid att skriva, än vad det tar att utföra momenten. Jag är övertygad om att man kan jobba på ett liknande sätt med hylsorna, men jag vet inte vad hylsorna skulle göra bättre eller snabbare vid ett montage mot träregel.

Om man använder dubbelgips eller har plywood (motsv) bakom gipsen, kan det (=oftast) vara nödvändigt att borra nya hål i den tjockare delen av karmen.
 
  • Gilla
Zxcvb
  • Laddar…
Har du någon gång dragit av skruven i karmskruven? Det har jag gjort mer än en gång, även med märkesskruv. Det tror jag aldrig kommer hända med skruven som passar till hylsorna.
 
mattiasp, vad är kilarna uppe och nere till för?
 
Jag har nog dragit i strax under 50.000 karmskruv och möjligtvis lyckats dra sönder 2 skruv. Jag är inte så stor vän av karmhylsor pga att många gånger blir man överraskad i gamla hus att ställplatsen är för stor och hylsan inte räcker till. Sen finns det ju smidiga verktyg som karmdubb när man använder karmskruv då blir både kuddar och kilar helt överflödiga och montaget får en helt annan fart. Skruvar man i två fönster om året spelar ju inte tiden någon större roll. Man skall dock veta att vissa tillverkare kräver karmhylsor vid montage av tunga sidohängda produkter, montaget blir något stummare som sagt tidigare pga av glappet som kan finnas i en karmskruv.
 
Har jag förstått det rätt att karmhylsor skruvas i karmen utifrån och justeras sedan så att de passar precis i öppningen?
 
phl skrev:
Har du någon gång dragit av skruven i karmskruven? Det har jag gjort mer än en gång, även med märkesskruv. Det tror jag aldrig kommer hända med skruven som passar till hylsorna.
Innan jag kom på att man skall förborra med Ø5 mm borr, hände det en gång att jag drog sönder den inre delen (utvändig sexkant) på karmskruven. Efter åtskilliga svordomar kom jag på att man kunde tvinga på en liten hylsa från en hylsnyckelsats och sedan backa ut karmskruven. Med förborrning går allt som smort.

@Costanza: Eftersom hela paketet bara sitter i gångjärnssidans karmskruvar, måste man tillfälligt fixera trycke-sidan av karmen mot öppningen, innan man borrar med centreringshylsa och skruvar fast den med karmskruvarna. Jag påstår att min metod är idiotsäker.
 
Nyfniken skrev:
Har jag förstått det rätt att karmhylsor skruvas i karmen utifrån och justeras sedan så att de passar precis i öppningen?
Ja, dom monteras innan för att sen passas in och låsas med en speciell skruv.
 
Jag ska montera en dörrkarm i lättbetong (~70mm tjock). Jag har tidigare använt Essve och deras lättbetongskruv som skrruvas direkt utan plugg, men när jag var på Beijer så hade de inte den, utan rekommenderade ett kit från Adjufix istället. Det är med hylsor, tryckfördelningsbrickor, plugg (som går genom hylsan) och skruv.
Det jag reagerat på är att hylsorna är längre än de jag hade från Essve, så de sticker ut på insidan av karmen om man skruvar i dem helt. Det känns som att man behöver ha ett ganska stort dörrhål om man ska kunna skruva ut dem såpass mycket att man får i täckpluggen, särskilt i fallet med lättbetong, då tryckfördelningsbrickorna bygger några millimeter ytterligare. Mitt dörrhål är cirka 71 cm (för 7M-karm) och det känns som det kan bli tight. Får se hur det blir när jag monterar, i värsta fall får jag väl borra av lite av hylsan från insidan med 14mm-borr...
 
  • Gilla
johanh913
  • Laddar…
Mikael_L
Du får väl mäta lite först och kolla om dom passar eller annars hur mycket för långa dom är och sen ta fram bågfilen. :)
 
Ja, jag funderar på det, men då måste jag skruva ur dem igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.