T Troberg skrev:
Gersåg är suveränt, sedan jag skaffade den så använder jag bara cirkelsågarna till skivor och demolering.

Jag har en rätt billig, och den har fungerat utmärkt.

Några saker att tänka på:

* Du vill ha en som kan kapa 45 mm tjocka reglar i 45 grader, dvs ungefär 65 mm.

* Har du ont om plats så vill du inte ha en som skenorna sticker ut baktill. Har du en vägg bakom så stjäl det lätt 40 cm utrymme. Ryobi har några rätt prisvärda som jag suktar efter, där de går framåt istället: Ryobi EMS216L Kap- och geringssåg 1500 W | Clas Ohlson och Kap- och geringssåg Ryobi EMS254L | Clas Ohlson

* Lägg en slant på ett bra ställ, om du inte tänker bygga en bänk själv. Om du tänker bygga en bänk själv, lägg en liten slant på ett billigt ställ, så att du har något när du bygger en bänk själv.

* Mjukstart. Min har inte mjukstart, och jag måste ha tröga säkringar (om det är automatsäkringar) eller gamla hederliga diazed för att den inte ska poppa säkringen vid uppstart.

* Klinga. Om du inte jobbar på ackord, köp en fintandad klinga. Det går aningen långsammare, men den ger ett så mycket finare snitt.

* Hörselkåpor och skyddsglasögon. Sätt dem på en krok vid maskinen, och använd dem alltid, utan undantag. Inget "bara ett snabbt snitt", använd dem alltid.

* Laser. Många gersågar har laser. Jag använder aldrig den. Det blir exaktare med måttstock/linjal. Kanske att den kan vara bra om man typ bygger en brygga där en halv millimeter hit eller dit inte spelar roll, men det är inte en finess värd att lägga pengar på om det i övrigt är likvärda maskiner.

* Kapar du flera identiska bitar, mät en, och använd sedan den som mall för alla de andra.

* Ha en reservklinga hemma. Det är så irriterande när man är mitt i ett projekt, det nyper och helt plötsligt har man en klinga som saknar fem tänder, och alla butiker har stängt. True story...

Tack! Mycket bra input! :) Uppskattas!

Gällande Ryobi, så känns det som att prismässigt kan man lika väl köpa en Bosch eller Dewalt för samma pengar? Eller missar jag något här?


/Jocce
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Microkatten
Bosch 8 gcm sjl klarar 70 mm enligt spec. Jag har själv sågen men inte testat 70mm då jag inte haft behov. Däremot har det långa bordet (gta 3800) åtminstone för mig varit ett givet val.

Du kan ju få sågen plus kort bord för 5690 kr på NetonNet just nu, så klarar du dig med kort bord är väl det ett hyfsat pris, även om det säkert (kanske, priserna kan ju fortsätta uppåt...) går att få lite billigare under Black Friday.
 
boschkenta
Slår också ett slag för GCM 8 SJL - bygger just nu 80m2 altan med den. Större stolp får man snitta från två håll eller använda en (större) cirkelsåg eller tigersåg beroende på precision.

Nämnvärt är dock att den inte är lämplig (i min åsikt) att placeras mot en vägg, då den sticker ut nästan 1 meter. Men ska man ha den på sågbord och utomhus osv är den galant!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Gällande Ryobi, så känns det som att prismässigt kan man lika väl köpa en Bosch eller Dewalt för samma pengar? Eller missar jag något här?
Ska du ha utan "utstick" bak så är det 3-4 gånger så dyrt med dem. Ryobi är ett OK märke, vi hade snickare hemma för ett större jobb, och han använde bara dem och älskade dem. Typ som gröna Bosch, bara aningen under DeWalt och Milwaukie.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Enda nackdelen jag ser spontant är att jag gärna skulle ha glidstängerna "integrerade", men vet inte hur mycket det gör i praktiken, men borde göra sågen lite mer "kompakt" och lättplacerad?


/Jocce
Jag har en DeWalt (774 kanske? oklart) med glidstängerna som sitter fast i själva ställningen och därmed inte sticker ut bakåt. Innan jag köpte denna egna såg lånade jag en kompis Makita när det behövdes. Den har stänger som sticker ut. Inomhus där det är trångt och lätt blir rörigt och mycket grejer är DeWalten guld på det sättet. Utomhus spelar det ingen roll.
Tycker också att DeWalts markering med lampor på vardera sida av klingan som ger en skugg-linje blir ruggigt exakt om man jämför med Makitas laser-linje som antingen kommer i mitten av, vänster eller höger om klingan (men man minns ju aldrig var så man måste ändå mäta noga med klingan om det ska bli exakt..)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Bosch 8 gcm sjl klarar 70 mm enligt spec. Jag har själv sågen men inte testat 70mm då jag inte haft behov.
[...]
GCM 8 SJL tar 70mm stolpar utan problem.

Som någon annan var inne på så kan det vara värt att oavsett såg köpa en fintandat klinga för lister och finsnickerier. För reglar och liknande är standardklingan bäst så att man kommer igenom utan att få långtråkigt. :)
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Har fortfarande bara en gammal GCM10 som jag kör med men en erfarenhet jag har är att även om man innan hårdläser specar osv så är det extremt otroligt att volymen snitt kommer vara annat än på 2" grovt virke. Att kapa enstaka stolpar som kräver att man vänder biten för att komma igenom skulle jag inte ha som uteslutande faktor. Prio ska snarare ligga på generell ergonomi på det som oftast kommer gå i sågen.

En förmåga att ta grövre grejer ser jag snarare som en ev bonus (eller för att man tycker det är coolt :cool:) på all annan användning. Detta om man verkligen inte vet med sig att man ska bygga något i uteslutande grövre stoplvirke, limmträ osv.

Skulle jag välja om såg idag skulle jag garanterat valt något med mindre klinga än 254mm då släpbarheten och inomhusanvändningen skulle varit så mycket bättre och övervägt de få gånger jag fått vända på virkesbiten en extra gång
 
Jag använder min sänksåg mer och mer. Enda gången jag använder kap/ger-sågen är när det inte är så noga. Bordssågen (med anhåll) använder jag för finlir där jag måste se vad jag gör. Sänksågen använder jag gärna då jag kan klämma ihop allting så att det verkligen blir rätt. Den är dessutom fantastisk för att såga igenom delar av godset med samma djup hela vägen. Enda nackdelen med sänksågen är att man måste ha ett arbetsbord/arbetsyta att ha materialet på.
 
  • Gilla
Ro Ba
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Som någon annan var inne på så kan det vara värt att oavsett såg köpa en fintandat klinga för lister och finsnickerier. För reglar och liknande är standardklingan bäst så att man kommer igenom utan att få långtråkigt. :)
Du menar att det tar 4 sekunder istället för 3?
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Jocce81 Jocce81 skrev:
Se mitt svar jag la nu efter helgen.

Klarar man sig med 5000 kr ink bord tro?


/Jocce
Man brukar kunna hitta en metabo eller Bosch 8' med bord för dom pengarna
 
Jag har haft min Dewalt 707 (eller vad den nu kan heta) i 8 år och den fungerar klanderfritt. Ny klinga 3 ggr.
Sågbordet (stativet) köpte jag på Biltema, då 599:-, nu 799:- Klockrent. Sågan man grövre prylar får man vända lite, inga som helst problem.
Kan inte annat än rekommendera.
Har lagt över 100 kvm parkett i 45 graders vinkel, trall på 140m2 (45 gr). Varför lägga allt rätvinkligt när man kan lura ögat ;-)
 
  • Gilla
Simz
  • Laddar…
Metabo har en prisvärd såg. Har en i sommarstugan sen ett antal år och funkar fint. Hittade tipset i ngn tråd här inne.

Hemma har jag en gcm 8. Den är ju en dröm, men metabon är bara snäppet under
 
En sak att tänka på med DeWalt 777 är att du inte kan såga ur halvt i halvt då glidstängerna lutar tillsammans med sågen. (eller kan och kan, inte utan extra efterarbete då)
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
S Strontus skrev:
En sak att tänka på med DeWalt 777 är att du inte kan såga ur halvt i halvt då glidstängerna lutar tillsammans med sågen. (eller kan och kan, inte utan extra efterarbete då)
Hur menar du med halvt i halvt ?


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.