Flyttade till hus för ett år sen och köpte då cirkelsåg. Vilken jag använt mer än jag trodde.

Har dock konstaterat att vid vissa moment skulle en kap och gersåg underlätta väldigt mycket. (T.ex vid uppkapande av flera likadana bitar känns det som det skulle gå betydligt snabbare / smidigare)

Har inga stora projekt inplanerade just nu, men till nästa säsong blir det troligen att bygga ut altanen och till hösten blir det troligen att bygga ny spång uppe i fjällstugan.
Detta gör ju att det skulle underlätta om sågen var lite mindre / kompaktare vid flytt, samt även vid förvaring.

Har idag Makitas 18V-system på dragare osv men känner att denna bör man ha nätansluten och märket spelar ingen roll.

Då jag har noll koll på vad man ska kika efter gällande specifikationer etc söker jag därför råd här.

Bör man satsa på en bra / dyrare, eller räcker det med en billigare från Biltema/Jula eller liknande, som då kan bytas ut när den så småningom pajat (alternativt få en ny på garanti då dessa varuhus brukar vara väldigt generösa där ...)
Vilken prisklass och vilka modeller ska man kika på?

Även öppen för begagnat men vad ska man kolla på så man inte köper något som pajar direkt ?


/Jocce
 
Redigerat:
Jocce81 Jocce81 skrev:
Flyttade till hus för ett år sen och köpte då cirkelsåg. Vilken jag använt mer än jag trodde.

Har dock konstaterat att vid vissa moment skulle en kap och gersåg underlätta väldigt mycket. (T.ex vid uppkapande av flera likadana bitar känns det som det skulle gå betydligt snabbare / smidigare)

Har inga stora projekt inplanerade just nu, men till nästa säsong blir det troligen att bygga ut altanen och till hösten blir det troligen att bygga ny spång uppe i fjällstugan.
Detta gör ju att det skulle underlätta om sågen var lite mindre / kompaktare vid flytt, samt även vid förvaring.

Har idag Makitas 18V-system på dragare osv men känner att denna bör man ha nätansluten och märket spelar ingen roll.

Då jag har noll koll på vad man ska kika efter gällande specifikationer etc söker jag därför råd här.

Bör man satsa på en bra / dyrare, eller räcker det med en billigare från Biltema/Jula eller liknande, som då kan bytas ut när den så småningom pajat (alternativt få en ny på garanti då dessa varuhus brukar vara väldigt generösa där ...)
Vilken prisklass och vilka modeller ska man kika på?


/Jocce
Låter som en såg med 8" (~216mm) klinga skulle passa då du vill använda den både hemma och i stugan. Ju större klinga desto större såg.

Prisklass, hur känner du själv där, ungefär hur mycket är du beredd att investera? Det är alltid roligare att arbeta med bra verktyg och maskiner. (y)
 
Jag skulle nog inte vilja påstå att de är särskilt kompakta egentligen? Inte jämfört med cirkelsåg med skena.
Men jämför jag svärfars Meec med den Bosch gsr8 jag har så är det en viss skillnad på stabiliteten (hade det inte varit det hade jag varit upprörd) och handhavandekänslan. Men är det "bara" spångbygge ute vid stugan så låter det som ett ypperligt tillfälle att hitta en hyffsad men halvbillig maskin som kan få bo där och sedan köpa en till att ha hemma när du vet vad du saknar? Och framförallt, det betyder att du har två maskiner till istället för en. Och det är ju viktigt för vissa.
 
P
Detta med kompakt gersåg. Om du väljer en som inte har utstickande stänger bakåt så blir den mindre.
Jag har en gammal DeWalt 707 som är rätt 'enkel' att flytta. Tror den heter 777 idag. Den har 216mm klinga.

Är rätt säker på att du kommer uppskatta de lite dyrare maskinerna på sikt.
Har inte provat just mecc kapsåg men väl andra maskiner som har varit sådana "mycket sällan använda" men när man väl ska använda dem så havererar det.....
Och Idag så har alla dessa maskiner bytts mot något annat.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Funderat lite över helgen och när man kikar på de billiga (Var i annat ärende både på Jula och Biltema) så känns dom inte så prisvärda längre. Känns inte som dom är "tillräckligt billiga" för att motivera.

Men frågan är vart man skulle behöva lägga sig budgetmässigt för en vettig maskin, med bord?

Vore trevligt om man klarade att kapa 70x70-reglar, det är väl inget orimligt krav?

Räcker 5000 kr (ink moms) för en vettig maskin med bord?


/Jocce
 
FredrikR FredrikR skrev:
Låter som en såg med 8" (~216mm) klinga skulle passa då du vill använda den både hemma och i stugan. Ju större klinga desto större såg.

Prisklass, hur känner du själv där, ungefär hur mycket är du beredd att investera? Det är alltid roligare att arbeta med bra verktyg och maskiner. (y)
Se mitt svar jag la nu efter helgen.

Klarar man sig med 5000 kr ink bord tro?


/Jocce
 
VidarH VidarH skrev:
Jag skulle nog inte vilja påstå att de är särskilt kompakta egentligen? Inte jämfört med cirkelsåg med skena.
Men jämför jag svärfars Meec med den Bosch gsr8 jag har så är det en viss skillnad på stabiliteten (hade det inte varit det hade jag varit upprörd) och handhavandekänslan. Men är det "bara" spångbygge ute vid stugan så låter det som ett ypperligt tillfälle att hitta en hyffsad men halvbillig maskin som kan få bo där och sedan köpa en till att ha hemma när du vet vad du saknar? Och framförallt, det betyder att du har två maskiner till istället för en. Och det är ju viktigt för vissa.
Tror inte jag kommer investera i 2 maskiner, bygger inte så pass mycket i stugan + ont om förvaring.
Dock är väl risken att maskinen blir för stor för att släpa med upp ändå, så det blir cirkelsågen som får gå där ändå...


/Jocce
 
Köp dyrt!
Det är bättre att gråta när man betalar sitt verktyg än att gråta varje gång som man använder det. :)

En populär såg är Bosch GCM 8 SJL. Jag har en själv sedan 10 år och är mycket nöjd. Kombinera den med ett vettigt bord så kommer du att bli riktigt nöjd. Det finns säkert många sågar som tekniskt sett är bättre men den ligger i en bra sweetspot när det gäller pris-prestanda så därför är det många som slår till på den.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket 70x70 tänker du köra egentligen? Det är ju en lite större dimension än vad de "små och smidiga" maskinerna hanterar utan att behöva köra två kap.
Tänker du köra sågen och ett arbetsbord i bilen så är det nog så att ett säte behöver fällas då de är rätt långa. Alternativt ha bordet på taket. Kör du släp så är det mindre av ett problem.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Köp dyrt!
Det är bättre att gråta när man betalar sitt verktyg än att gråta varje gång som man använder det. :)

En populär såg är Bosch GCM 8 SJL. Jag har en själv sedan 10 år och är mycket nöjd. Kombinera den med ett vettigt bord så kommer du att bli riktigt nöjd. Det finns säkert många sågar som tekniskt sett är bättre men den ligger i en bra sweetspot när det gäller pris-prestanda så därför är det många som slår till på den.
Den känns ju vettig, bra pris just nu på NetonNet = prismatch på Bauhaus = ännu billigare.

Enda nackdelen jag ser spontant är att jag gärna skulle ha glidstängerna "integrerade", men vet inte hur mycket det gör i praktiken, men borde göra sågen lite mer "kompakt" och lättplacerad?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Den känns ju vettig, bra pris just nu på NetonNet = prismatch på Bauhaus = ännu billigare.

Enda nackdelen jag ser spontant är att jag gärna skulle ha glidstängerna "integrerade", men vet inte hur mycket det gör i praktiken, men borde göra sågen lite mer "kompakt" och lättplacerad?


/Jocce
Den här var jag sugen på när jag letade såg, just av utrymmesskäl. Tyvärr klarar den bara 65mm.

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-hikoki-c8fshg-1100w

Vad jag köpte? En Bosch GCM 8 SJL :)
 
VidarH VidarH skrev:
Hur mycket 70x70 tänker du köra egentligen? Det är ju en lite större dimension än vad de "små och smidiga" maskinerna hanterar utan att behöva köra två kap.
Tänker du köra sågen och ett arbetsbord i bilen så är det nog så att ett säte behöver fällas då de är rätt långa. Alternativt ha bordet på taket. Kör du släp så är det mindre av ett problem.
Ja, troligen så blir det inte så mycket 70x70, så det är absolut en grej jag kan tänka mig att "rucka" på.

Just nu känns Dewalt 777 som en vettig såg?


/Jocce
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
kapa 70mm på höjden kan vara ett problem.
Du får läsa spec om den maskin du funderar på.
Min DeWalt 707 klarar bara 65mm på höjden med en 216 klinga.
Ser att 777 klarar 63mm
 
P PappasHammare skrev:
kapa 70mm på höjden kan vara ett problem.
Du får läsa spec om den maskin du funderar på.
Min DeWalt 707 klarar bara 65mm på höjden med en 216 klinga.
Ser att 777 klarar 63mm
Ja, tror att 70x70 kanske var lite "overkill" och att jag får backa på det kravet...


/Jocce
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gersåg är suveränt, sedan jag skaffade den så använder jag bara cirkelsågarna till skivor och demolering.

Jag har en rätt billig, och den har fungerat utmärkt.

Några saker att tänka på:

* Du vill ha en som kan kapa 45 mm tjocka reglar i 45 grader, dvs ungefär 65 mm.

* Har du ont om plats så vill du inte ha en som skenorna sticker ut baktill. Har du en vägg bakom så stjäl det lätt 40 cm utrymme. Ryobi har några rätt prisvärda som jag suktar efter, där de går framåt istället: Ryobi EMS216L Kap- och geringssåg 1500 W | Clas Ohlson och Kap- och geringssåg Ryobi EMS254L | Clas Ohlson

* Lägg en slant på ett bra ställ, om du inte tänker bygga en bänk själv. Om du tänker bygga en bänk själv, lägg en liten slant på ett billigt ställ, så att du har något när du bygger en bänk själv.

* Mjukstart. Min har inte mjukstart, och jag måste ha tröga säkringar (om det är automatsäkringar) eller gamla hederliga diazed för att den inte ska poppa säkringen vid uppstart.

* Klinga. Om du inte jobbar på ackord, köp en fintandad klinga. Det går aningen långsammare, men den ger ett så mycket finare snitt.

* Hörselkåpor och skyddsglasögon. Sätt dem på en krok vid maskinen, och använd dem alltid, utan undantag. Inget "bara ett snabbt snitt", använd dem alltid.

* Laser. Många gersågar har laser. Jag använder aldrig den. Det blir exaktare med måttstock/linjal. Kanske att den kan vara bra om man typ bygger en brygga där en halv millimeter hit eller dit inte spelar roll, men det är inte en finess värd att lägga pengar på om det i övrigt är likvärda maskiner.

* Kapar du flera identiska bitar, mät en, och använd sedan den som mall för alla de andra.

* Ha en reservklinga hemma. Det är så irriterande när man är mitt i ett projekt, det nyper och helt plötsligt har man en klinga som saknar fem tänder, och alla butiker har stängt. True story...
 
  • Gilla
Eldräven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.