Hejsan!

Jag bor just nu i en hyresrätt tillsammans med min sambo. Varken jag eller min sambo har någonsin renoverat något och vi har nu lagt ett bud på ett hus - med kraftigt renoveringsbehov.
Vissa säger: Oj, ni har tagit er vatten över huvudet. Andra säger: Spännande, kul med renovering.

Jag har hängt här på forumet i ca två års tid och läst mig till väldigt mycket kunskap. Sidan är fantastiskt lärorik.

Min verktygspark är föga imponerande. Den består endast av en hammare, jättebilliga skruvmejslar, fogsvans och en skruvdragare med slagborrsfunktion. Jag ägde en billig för 299kr som det inte ens gick att borra hål i väggen när jag skulle hänga upp min TV. Jag läste på detta forumet och investerade till slut i en Makita BHP452. Otroligt stark. Efter att jag borrat hål och hängt upp TV:n, monterat div. möbler kände jag att Makitan ändå inte fått spänna musklerna. Då gav jag mig ut i skogen och borrade ner en björk - utan några som helst problem. Riktigt bra!

Efter att ha läst igenom DEN HÄR tråden kom jag fram till att mitt nästa inköp lutar åt en Kap- och gersåg. (Eller ska jag vänta och istället köpa en cirkelsåg, wera bits och ett extra batteri till makitan?)

Jag har en tänkt budget på maximalt 3000kr. Men eftersom jag aldrig ens hållt i en Kap- och gersåg tidigare är frågan - Behöver jag en så dyr? Eller blir det som med skruvdragaren - att jag börjar köpa en billig och när jag lärt mig hur den fungerar vill man ha en bättre?

Jag är en van internethandlare och kan tänka mig beställa från hela världen.

Bosch PCM 8 S har jag läst mycket gott om. Den finns för 2999kr på Tool AB.
I nästan samtliga trådar nämns DeWalt 777 som ligger något över budget på 3395 hos Lindarn Webshop.

Sen har jag sett att värstingen GCM 10 finns att beställa från Tyskland för 314 euro (ca 2900kr) LÄNK
Har någon erfarenhet av denna? Är den mer för "proffs" och inte en hemmabruksamatör som jag?

Eller duger Julas maskiner fullgott för exempelvis såga till reglar för att sätta upp en vägg, och på sikt bygga staket mm...

Mycket onödig text, men ville att ni skulle ta min kunskapsnivå och snickarerfarenhet i beaktande beträffande verktygsvalet.
 
Äger själv en Bosch PCM 8 S som min första kap&ger såg... Är mycket nöjd med den. Dock kan jag inte argumentera dess fördelar mot de andra, men den känns som en mycket gedigen och stabil maskin. Har använt den till allt från att gera frigolit taklister till att inreda en vind (reglar etc) samt byggt en altan.
Lasern och lampan i den är inte mycket att ha, men har dock inte sett nyttan med dem heller.

Men som slutstats tycker jag det är mycket "bang for the buck", iaf som en nybörjar maskin.
Vill minnas att jag sett den för under 2999kr hos de större byggfirmorna (Bauhaus eller Hornbach och Jula?).
 
Eftersom jag inte har jättebråttom med sågen kanske jag ska invänta kampanjpris hos något av de större företagen? För närvarande ligger 8an på 3199kr hos Jula.

Tilläggsfråga:
Måste man köpa en ställning till sågen? Ser att ställningen kostar som 50% av maskinen... Kan man inte bara ställa den på ett bord? Eller fördelar med ställningen?
 
Visst kan du ställa den på ett bord el. likn. Blir ju mer mobil på det sättet.
En ställning är smaksak. Man får en bra arbetsställning, stöd för långa brädor/reglar etc...
 
Jag har under 2 års tid haft mina kap & gersågar sittande i en B&D workmate, funkar kanon att bara klämma fast sågen i den.

Inte så flashigt men väldigt smidigt i kombination med en vanlig sågbock.
 
Jag får nog lägga min röst på ett stativ ändå. Efter att ha använt alla möjliga saker som stativ. Bord, arbetsbockar, workmate, bänkar, golvet o.s.v så är det fruktansvärt skönt att bara kunna smälla upp stativet, knäppa fast sågen och ha en perfekt arbetsplats precis där man behöver det. Dessutom jag ganska ofta fått användning av stoppet på stativet när man vill köra ett gäng bräder eller vad det nu må vara i samma längd (panel, staket o.s.v).

[Edit]
Provade ett tag med ett vanligt rullstöd upptill (när jag inte hade stativet), men det var för klumpigt och jobbigt att ställa in. Speciellt för mig iaf som haft mycket jobb utomhus (det är ju aldrig plant och så fort det ska flyttas måste det justeras in igen).
 
Redigerat:
Är du säker på att det verkligen är PCM och inte GCM8 du läst gott om?
GCM är den blå Boschen, PCM den gröna.
GCM8s brukar finns runt 3500:-, skiljer det inte mer än 500:- så hade jag inte ens tänkt tanken på den gröna. :)
 
Vad andra säger om ditt ev. projekt ska du inte fundera på så mycket. Det första jag brukar säga till våra gäster är att de är välkommna om de inte säger "gud vad mycket jobb"? Det är inte det man behöver höra när man har fullt upp av roliga saker på gång.

Vad gäller verktygsinköp. Fundera ur detta prespektivet i stället; du säger att ni ska köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Vad uppskattar du kostnaden till om du skulle ta in en hantverkar för att få jobbet gjort? Vad skulle materialkostnaden hamna på om du vill göra jobbet själv? En del av denna mellanskillnad kan du ju använda för att köpa verktyg ;-)

I början köper man verktyg mest hela tiden, men det avtar sakta men säkert ju mer komplett uppsättningen blir.

Själv har jag köpt på mig en hyfsad uppsättning av maskiner från Festool och blåa Bosch. Men jag är oxå glad varje gång jag tar fram dem och jobbar med dem ;-)

Lycka till

/PC
 
Hur ser det första projektet ut? Min första såg var en sticksåg, en Bosch GST 85 PE. Den kan man göra mycket med och den går aldrig sönder. Det skulle nog vara mitt förstahandsval. Därefter en handcirkelsåg med skena eller rätskiva och en hemmabyggd raksågningsmojäng. Men det är lite för pyssligt att såga lister med den. Sedan en kap/gersåg.
 
Mikael_L
Varför en kap/ger ?

Om man inte har vissa arbetsuppgifter i sikte tycker jag en handcirkelsåg av god kvalla och en sågskena är ett betydligt bättre val som första verktyg.
Mer universal helt enkelt.
Det är en massa saker du inte kan göra med en kap/ger. Allt du gör med en kap/ger kan du göra med handcirkeln, däremot ofta inte lika fort (i alla fall med samma precision).

Jag vet inte hur ofta jag hävdat detta och tipsat om detta. Men en OK såg och sen denna hemgjorda skena:
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
Sen denna såga rakt i 90°-mojäng.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html

Jag har byggt bägge och kan intyga att dom funkar rätt bra.

Som såg tror jag inte att du behöver upp över 2000:-
Hitachi C6BU2 har jag själv (fast egentligen har jag föregångaren C6BU), bra såg för rimliga pengar som alltid ramlar ner som köptips om frågar folk och byggare.
Hitachi har en ny modell med samma klingdiameter men lite mer sågdjup som också ser intressant ut.
Men t.ex. Bosch, Makita och andra kända bra märken gör rätt fina cirkelsågar.
Skil har åtminstone förr om åren gjort ganska vettiga sågar i låg-budgetklass, hur det står till på den fronten idag vet jag inte riktigt. Fast det verkar som att Skil har tagit bort klyvkniven på snart alla sina sågar, och då går det ju bort som köp rekommendatio.

Ja det är något jag vill hävda, köp aldrig en cirkelsåg som inte har klyvkniv, det gäller både handhållna som stationära maskiner.
 
  • Gilla
hasnas
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Varför en kap/ger ?

Om man inte har vissa arbetsuppgifter i sikte tycker jag en handcirkelsåg av god kvalla och en sågskena är ett betydligt bättre val som första verktyg.
Mer universal helt enkelt.
Det är en massa saker du inte kan göra med en kap/ger. Allt du gör med en kap/ger kan du göra med handcirkeln, däremot ofta inte lika fort (i alla fall med samma precision).

Jag vet inte hur ofta jag hävdat detta och tipsat om detta. Men en OK såg och sen denna hemgjorda skena:
[länk]
Sen denna såga rakt i 90°-mojäng.
[länk]

Jag har byggt bägge och kan intyga att dom funkar rätt bra.

Som såg tror jag inte att du behöver upp över 2000:-
Hitachi C6BU2 har jag själv (fast egentligen har jag föregångaren C6BU), bra såg för rimliga pengar som alltid ramlar ner som köptips om frågar folk och byggare.
Hitachi har en ny modell med samma klingdiameter men lite mer sågdjup som också ser intressant ut.
Men t.ex. Bosch, Makita och andra kända bra märken gör rätt fina cirkelsågar.
Skil har åtminstone förr om åren gjort ganska vettiga sågar i låg-budgetklass, hur det står till på den fronten idag vet jag inte riktigt. Fast det verkar som att Skil har tagit bort klyvkniven på snart alla sina sågar, och då går det ju bort som köp rekommendatio.

Ja det är något jag vill hävda, köp aldrig en cirkelsåg som inte har klyvkniv, det gäller både handhållna som stationära maskiner.
Skenan är grymt bra!!!

Använde mig av lite OSB, funker hur bra som helst...

Hälsningar

/PC
 
Du.... borrade ner en björk? :O
 
Får nog instämma i med Mikael_L. Har både cirkelsåg och kap/ger hemma. Kan väl börja med att jag använder kap/ger-sågen bra mycket mer än cirkelsågen, så det är ju ett bra komplement. Men måste jag välja blir det ju helt klart enbart cirkelsåg av ovan nämnda anledningar. Det jag kan kapa med kap/ger-sågen kan jag ju kapa med cirkelsågen också, men omvänt fungerar inte.

Jag skulle alltså klara mig med bara cirkelsågen, även om jag inte skulle gilla det, men jag skulle inte klara mig med enbart en kap/ger.

Får också instämma i lovsången kring de tips som visats med skenor och anhåll ovan. Gjorde 3 skenor själv på ca 80, 150 och 260cm (blev lagom för kapningar av 60, 120 och 240cm skivor, för de som inte redan hade listat ut det :p ) Satte även på gummiremsor på undersidan för bra "grepp" mot det jag kapar, och två limklämmor för att nypa fast när det är riktigt viktiga eller besvärliga kapningar.
 
Och jag håller förresten med ovanstående talare om att en cirkelsåg och sticksåg är viktigare.
Angående klyvkniv så saknar min nuvarande såg det och jag märker ingen skillnad mot den förra som hade en.
Inga hugg eller liknande.
 
Lånar tråden lite:

Själv är jag i liknande situation. Ganska ny på hus och håller på att köpa ihop maskinpark för framtida renoveringar, bla kapa reglar, bygga plank, altan, carport osv. Sneglat lite på Julas http://www.jula.se/kap-ger-klyvsag-216-mm-1400-w-125579 Vad sägs om den?

Jag har redan en vanlig cirkelsåg som jag tyvärr inte hittar på nätet. Vad jag vill åt är enkeltheten med en fast klinga om ni förstår vad jag menar... Dessutom vill jag kunna gira lister etc. Har just monterat upp en fast arbetsbänk i ett källarrum som dedikerats till verkstad och jag kommer hålla till där ganska mycket. Kompressor och pelarborr är annat jag skaffat. Kul med leksaker :)

Men som sagt, jag är ny på hus så jag vet inte riktigt vad jag kommer behöva för verktyg till våren sågmässigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.