Köpte en villa under förra året och flyttade in 1/10. 1½-plan 149 kvm totalt byggt -73, direkt-el, L/L och en kamin.
Elförbrukningen skulle vara 13800 kwh enligt säljare och mäklare som dubbelkollat. Vi bytte ut den gamla 70-tals plåtkaminen mot en ny i täljsten och även alla 70-tals radiatorer till nya.
Från 1/10 till 28/2 har vi förbrukat 15600 kwh och kollar lite med elbolaget som bekräftar 13800 men det var självavläst, alla tidigare år hade de legat på mellan 20500 och 25000. Vi har varit i kontakt med både säljare och mäklare och de bekräftar bara att det stämde med 13800. Nu hör det till saken att tidigare ägare var utomlands vid två tillfällen om totalt 7 veckor under vinterhalvåret där de förmodligen ställt ner temperaturen rejält.
Vid självavläsningen blev preliminärdebiteringen sänkt till den nya förbrukningen och vid elbolagets kontroll 2 månader senare (maj) så höjdes den med 2000 kwh och den sista sep höjdes den igen med 2500 kwh.
Vad gör man i ett sånt här läge, alla grannar förbrukar mellan 19500 och 25500 kwh. Vi känner oss lurade av säljaren då han inte uppgett en normal förbrukning utan en ganska så onormal och förmodligen felavläst.
 
Jag är tveksam om det kan gå som dolt fel. Så jag tror inte ni kan göra så mycket. Frågelistan skall ju inte tas på så stort allvar pga att den inte är juridiskt bindande. Vilket jag tycker är konstigt, men så är det.

Man får int euppenbarligen ljuga, men det verkar ju som att er säljare har läst av "fel", om det nu är fel - det är troligtvis rätt pga vinterresorna ni beskriver.
 
Hoppas att jag inte strör salt i såren, men en förbrukning på 13 800kwh i ett hus från 1973, på 149 kvm är helt orimligt lågt, framförallt i västerbotten.

Dvs det kan nog gå att komma dit om man uteslutande kör med kaminen. Visserligen fanns de ju en LL pump också om jag förstår det hela rätt.

Det man möjligen kan ha synpunkter på här är mäklaren, han borde ha insett att siffran omöjligen kan vara korrekt.
 
Visst är det så.. medvetet eller inte.... Men han hävdar i sten att huset inte har en större energiförbrukning än så, 72kwh/kvm och år mot nyproducerade hus som ligger på 120. Vi har kopior på förbrukning de sista 10 åren där de aldrig någon gång har legat under 20500 vilket även det är ganska ok... Vi ska träffas nu på fredag och se om vi kan lösa det här. Klart är ju att han inte har uppgivit en normal förbrukning som man ska göra vid en försäljning och mäklaren har inte dubbelkollat ordentligt...
 
Jag skulle tro att säljaren kommer att säga något i stil med att han inte har funderat så mycket över årsförbrukningen tidigare. Att frågan kom upp i samband med försäljningen, och att han då barta tittade på vad det stod på senaste elräkningen.

En sådan historia skulle tom. kunna vara sann. Jag personligen har visserligen koll på ungefär vad vårt hus drar just de senaste 2 åren, för vi håller på att bygga om värmesystemet. Men åren innan det hade jag noll koll, visste bara att det var drygt 35 000kwh 1989 ( vi igger på ca 38 000kwh).

Vårt förra hus var byggt 1984, 116 kvm, parhus (dvs en yttervägg mindre). Hade en värmeväxlaråtervinning på ventilationen., men ingen värmepump eller liknande. Här i Stockholm drog det ca 20 - 22 000kwh. Misstänker att det skulle dragit minst 5000 kwh ytterligare om det låg i norrland.
 
Frågan är väl vad du skulle gjort om du vetat den verkliga förbrukningen. Köpt ett annat hus? Prutat? Bott kvar i lägenhet? Troligen hade du köpt huset i alla fall.

Värmeförbrukningen beror på så många livsstilsbetingade saker, innetemperatur, varmvattenförbrukning (skulle tro att vi duschar för närmare 10 000 per år), hur många rum som är uppvärmda på vintern, semestrar som sagt, osv.

Kan du klämma säljaren på något så är det väl bra, men jag skulle personligen knappast ha varit upprörd i din situation.
 
Bara någon grad högre temperatur inomhus gör ett flertal % högre uppvärmningskostnad. Särskilt vid direktvärme.
Vrid ner elementen, o elda mer,, Det kanske var så de tidigare ägarna gjorde.
Tyvärr så kommer du inte se så mycket om det gör resultat, det blir ju bara varmare o varmare nu.
 
Varje grad ger 5% har jag hört.

Tror inte du har något case men det skadar ju inte att försöka ;)
 
fresve skrev:
Bara någon grad högre temperatur inomhus gör ett flertal % högre uppvärmningskostnad. Särskilt vid direktvärme.
Vrid ner elementen, o elda mer,, Det kanske var så de tidigare ägarna gjorde.
Tyvärr så kommer du inte se så mycket om det gör resultat, det blir ju bara varmare o varmare nu.
De tidigare ägarna var bägge två sjuka så de hade enligt de själva aldrig under 24 grader och eldade ca 2 kubik ved / år. Vi har termostaterna ställda på 19 grader och har eldat sedan vi flyttade in 1/10 ca 6 kubik ved...
 
mycke_nu skrev:
Frågan är väl vad du skulle gjort om du vetat den verkliga förbrukningen. Köpt ett annat hus? Prutat? Bott kvar i lägenhet? Troligen hade du köpt huset i alla fall.

Värmeförbrukningen beror på så många livsstilsbetingade saker, innetemperatur, varmvattenförbrukning (skulle tro att vi duschar för närmare 10 000 per år), hur många rum som är uppvärmda på vintern, semestrar som sagt, osv.

Kan du klämma säljaren på något så är det väl bra, men jag skulle personligen knappast ha varit upprörd i din situation.
Hade vi vetat sanningen så hade vi inte köpt det...
 
hempularen skrev:
Jag skulle tro att säljaren kommer att säga något i stil med att han inte har funderat så mycket över årsförbrukningen tidigare. Att frågan kom upp i samband med försäljningen, och att han då barta tittade på vad det stod på senaste elräkningen.

En sådan historia skulle tom. kunna vara sann. Jag personligen har visserligen koll på ungefär vad vårt hus drar just de senaste 2 åren, för vi håller på att bygga om värmesystemet. Men åren innan det hade jag noll koll, visste bara att det var drygt 35 000kwh 1989 ( vi igger på ca 38 000kwh).

Vårt förra hus var byggt 1984, 116 kvm, parhus (dvs en yttervägg mindre). Hade en värmeväxlaråtervinning på ventilationen., men ingen värmepump eller liknande. Här i Stockholm drog det ca 20 - 22 000kwh. Misstänker att det skulle dragit minst 5000 kwh ytterligare om det låg i norrland.
Han hade stenkoll då han själv, säger han, arbetat som "energijägare" på landstinget och sparat massor av energi åt dem... Han hade dessutom gjort massor av energisparande åtgärder i det här huset... bl.a metallfolie bakom bröstpanelen som spara massor, nu vet jag att det är bara snack alltihop men nog sade han sig ha koll i alla fall
 
Har varit i kontakt med Villaägarnas jurist idag och de tror nog att vi har stora möjligheter att få någon slags kompensation för "bedrägeriet". Vi ska göra en reklamation till både säljare och mäklare eftersom de säger att mäklaren har brustit också... Vi får se vart allt leder...
 
Jag tror faktiskt att du kan ha större möjlighet mot mäklaren. Uppgiften är så uppenbart orimlig att mäklaren borde ha påpekat detta. Självklart så kan ju inte mäklaren stå och säga att säljaren ljuger (såvida han inte har bevis), men han borde påpekat siffran låter osannolik eller något åt det hållet.

Skulle vara kul att veta om hans energijägande på landstinget hade lika mycket substans....
 
D
Har precis för mig att jag läst om något liknande rättsfall där uppgiven driftskostnad baserade sig på utlandsvistelse och den "normala" driftskostnaden blev mycket högre? Kommer bara inte ihåg var och hur utgången blev... :) Skall prova att googla lite...
 
Micke_vb skrev:
Från 1/10 till 28/2 har vi förbrukat 15600 kwh och kollar lite med elbolaget som bekräftar 13800 men det var självavläst, alla tidigare år hade de legat på mellan 20500 och 25000. Vi har varit i kontakt med både säljare och mäklare och de bekräftar bara att det stämde med 13800. Nu hör det till saken att tidigare ägare var utomlands vid två tillfällen om totalt 7 veckor under vinterhalvåret där de förmodligen ställt ner temperaturen rejält.
Tveksamt, de har ju angivit deras faktiska kostnad från föregående år, vilket är det som uppgifterna ska syfta på. Om man då räknar på detta sätt (Medelvärdet av den "vanliga" årsförbrukningen / 52 veckor så får vi fram hur mycket den "normala" förbrukningen är per vecka. Sedan tar vi denna summa * 7 veckor så får vi en förbrukning på ca 3000 kwh mer) Vilket alltså gör en årsförbrukning på 16800, vilket motsvarar vad ni gör av med på ett halvår. Så det ni egentligen kan yrka på är en kostnad på ca 4000 kr/år.

Jag skulle vilja säga att de förbrukningskostnader som anges i prospekten ska ta med en väldigt nypa salt. Allt beror på hur den tidigare familjen har levt, saker som har förändrats under de tidigare ägarnas tid i huset.

Jag kan säga som så att vår familjs hushållsel är ganska så hög ca 11 000 kwh, medans vattenförbrukningen under förra året var rätt så låg. Detta berodde på att barnen duschade så ofta de kunde hos pappa för vårt"badrum" bestod av en duschkarbin i källaren, där det blev översvämning titt som tätt. Så att titta på våra siffror skulle kunna slå väldigt snett.

Edit: Kom just på att 3000 kwh mer är snarare baserat på noll energiförbrukning under dessa 7 veckor, vilket självklart inte är fallet. Så snarare handlar det om 2000 kwh / år. Allvarligt talat så ska du kanske gå en kurs hos honom :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.