B BSOD skrev:
Om det är för bostadsändamål, så ska den ha ett eget elabonnemang.

För va, så är det många kommuner som tar ut en extra avgift om man bygger attefall på tomten. Precis som om man skulle bygga till 6 lägenheter och belasta VA mer än en villa normalt gör. Inget konstigt.

Men jag tror de flesta bara ansluter, och låter bli att betala de där avgifterna. Upptäcksrisken är nog rätt låg, och konsekvensen likaså. Blir man påkommen får man väl rätta till det och be om ursäkt...
Japp, kommunen skall ha en avgift.

Jag skickade in ansökan som komplementbyggnad, ej komplementbostad…
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Dåså. Då kan du fortsätta flyga under radarn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja vi får väl hoppas på att ingen rabiat kommuntjänsteman råkar se denna tråd och känner igen ritningarna. 😢
 
  • Gilla
Henok12
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dåså. Då kan du fortsätta flyga under radarn
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vi får väl hoppas på att ingen rabiat kommuntjänsteman råkar se denna tråd och känner igen ritningarna. 😢
Nej vi är helt innanför reglerna. Det blir ju gäststuga och ett ställe där ungarna kan hänga.

Från Boverket.se

”En komplementbyggnad kan användas som gäststuga men den får inte användas som en självständig bostad varken som fritidshus eller permanentbostad”

”Enbart byggnadens storlek, vilka funktioner som finns eller byggnadens standard bör dock inte vara tillräckliga skäl för ett ifrågasättande. Fritidshus och gäststugor får exempelvis ha både kök och badrum utan att de blir en permanentbostad.”
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kommunen kan, som sagt var, ha egna regler. Så här skriver t ex Roslagsvatten:

"Komplementbyggnaden räknas som en lägenhet/bostad ur VA-synpunkt om det finns kök/pentry och toalett. Om komplementbyggnaden räknas som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan."

Det spelar alltså ingen roll om det är byggt som komplementhus eller komplementbostad...

Men allt sånt borde ju kommunen ha tagit hänsyn till när du gjorde bygganmälan.
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
N nybyggarn3 skrev:
Fattas det något i takkonstruktionen? Tycker det ser ut som att väggarna skulle kunna tryckas ut och takstolarna gå ner i splitt om det blir mycket last.
Henok12 Henok12 skrev:
Vi får hoppas att Deromes konstruktionsprogram har sett till att det inte blir nån split.
Funderade i samma bana som @nybyggarn3 eftersom man inte ser några bjälkar tvärs huset som håller ihop väggarna på långsidorna. Ett flackt sadeltak ger alltid sidokrafter på väggarna som det vilar på, eftersom gravitationen vill trycka det neråt.

Men sedan kollade jag på ritningen och då ser man att det ska vara ett loft på ena halvan, då kommer det bjälklaget att ta hand om sidokrafterna från taket förutsatt att du fäster golvbjälkarna ordentligt i hammarbandet/regelväggen. Men den andra halvan av huset har ingen sidofixering, så håll koll på att dom väggarna inte börjar dra utåt från huset. Tror inte det kommer att hända, men värt att hålla lite koll på :) Om det börjar splitta så är det bara att snabbt få dit en extra bjälke mellan hammarbanden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henok12 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Funderade i samma bana som @nybyggarn3 eftersom man inte ser några bjälkar tvärs huset som håller ihop väggarna på långsidorna. Ett flackt sadeltak ger alltid sidokrafter på väggarna som det vilar på, eftersom gravitationen vill trycka det neråt.

Men sedan kollade jag på ritningen och då ser man att det ska vara ett loft på ena halvan, då kommer det bjälklaget att ta hand om sidokrafterna från taket förutsatt att du fäster golvbjälkarna ordentligt i hammarbandet/regelväggen. Men den andra halvan av huset har ingen sidofixering, så håll koll på att dom väggarna inte börjar dra utåt från huset. Tror inte det kommer att hända, men värt att hålla lite koll på :) Om det börjar splitta så är det bara att snabbt få dit en extra bjälke mellan hammarbanden.
Fi fan, hemska tanke. Frågade faktiskt konstruktören om loftet var tvunget att komma upp innan pannor etc lastas på, men det va lugnt sa dom då.

Får väl kvicka på med att få upp bjälklaget…
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
R
Henok12 Henok12 skrev:
Fi fan, hemska tanke. Frågade faktiskt konstruktören om loftet var tvunget att komma upp innan pannor etc lastas på, men det va lugnt sa dom då.

Får väl kvicka på med att få upp bjälklaget…
Eller så sätter du upp tillfälliga stag..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Eller så sätter du upp tillfälliga stag..
Bra idé!
 
R
Henok12 Henok12 skrev:
Bra idé!
Om du kapar den efter måttet du har vid golvnivå väg till vägg på insidan så ser man om väggarna har gett sig utåt, har dom det så går det enkelt att spänna in dom med tex. Ett spännband för att sedan skruva dit den kapade stöttan…
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om du kapar den efter måttet du har vid golvnivå väg till vägg på insidan så ser man om väggarna har gett sig utåt, har dom det så går det enkelt att spänna in dom med tex. Ett spännband för att sedan skruva dit den kapade stöttan…
Kunde inte hålla mig, mätte. De har inte gett sig av 🤙🏻
 
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Riktigt rolig läsning!
Bra kämpat, jag önskar att jag hade möjligheten att göra samma resa.
 
  • Gilla
Henok12
  • Laddar…
Henok12 Henok12 skrev:
Fi fan, hemska tanke. Frågade faktiskt konstruktören om loftet var tvunget att komma upp innan pannor etc lastas på, men det va lugnt sa dom då.

Får väl kvicka på med att få upp bjälklaget…
Jag skulle direkt sätta dit en regel eller två tvärs över som håller ihop huset. Speciellt så du har rätt mått och ingen bukt när du ska jobba vidare.
 
Väl hemma från en välbehövlig vecka i solen så var det på’t igen.



Hade fått in offert på lösullsisolering i både tak och väggar. Jag HATAR att isolera och kostnaden blev faktiskt inte så mkt högre på att leja bort det.

I alla fall började jag med att sätta luftspalt mot råsponten. Köpte masonitskivor och läkt. Det tog en dag att få upp dem. Som vanligt var jag ensam, och efter ett tag kom jag på att jag kunde använda lite gles som avhåll. Eftersom jag har 90cc mellan takstolarna fick jag ju såga varenda skiva. Stor nytta av bordssågen, vilket jag ivrigt påpekade för frun.



Drog ut slang för el till simslådorna och ut till altanen.

Nu var det dags för ångbroms. Jag hade tidigt valt ångbroms ihop med cellulosa-isolering.

Jag fick riktigt god hjälp av frun med ångbromsen. Vi spände så gott det gick och vi klarade oss fint på 1,5 rulle.

Skarvade mellan reglar och tejpade med 20 cm överlapp.

På Black Friday var det halva priset på kök på Elgiganten, så det blev ett Epoq-kök. Har bara skruvat IKEA-kök innan så det blir intressant. Beställt till i februari.

Sen var det dags att glesa i taket. Jag satte igång ensam en morgon, gick nerifrån och upp och satte glesen på cc30. Detta passade både med takskivorna jag hade sett ut, men det var också kravet från firman som skulle blåsa lösullen.

Hade satt lite över halva ena sidan när det var dags för middag. Vid middagen diskuterade vi tak. Vi hade diametralt olika uppfattning om vilken sorts takskiva vi skulle ha, och givetvis vann frun. Kollade monteringsanvisning för hennes variant. CC28. Kul.

Sex minusgrader i skjulet och bara till att börja riva ner det jag redan lagt halva dagen på att skruva upp. Hon vågade inte annat än att hjälpa mig 😂

När glesen i taket var satt började jag med att sätta installationsskiktet. Vi vill ha liggande panel så tvåtumtvå på stående reglar fick det bli. Men även i väggarna var jag tvungen att ha CC30. Kom över billigt spikband så det la jag horisontellt under reglarna för att hålla inne isoleringen. Det innebar att jag fick gröpa ur varje stående regel på flera ställen. Det tog tid men jag hann klart dagen innan isoleringsfirman kom.

Det gick inte så bra att blåsa cellulosa i väggarna. De var för täta pga de stående reglarna, så det fick bli glasull i väggarna istället. Dock gick det fint med cellulosa i taket.

Hade verkligen hellre haft det även i väggarna då jag förstått att cellulosa buffrar fukten bättre, men tyvärr gick det inte. Fick ta och lätta på reglarna för att de skulle få in glasullen också, även om ullen sprutas med halva trycket.

På dagen blev det lite slack när isoleringskillarna skulle hämta glasull. Tänkte vara effektiv och börja regla upp för simslådan ute. Upp på stegen och började nita fast insektsnät. Rätt var det var så försvann stegen och jag ramlade rätt ner. Nedanför stod mitt kapsågsstativ. Givetvis tog jag emot mig snyggt med revbenet mot stativet så att jag böjde utskjutet. Slutsatsen är att aldrig pallra upp stege på snöiga stenar. Idiotiskt. Hade nog tur som kom undan med lite ont i revbenen och ett skrapsår i knävecket.

På kvällen var det i alla fall isolerat och tätt. Äntligen fick jag dra på värmen. Så jävla gött.

Huset gick rätt snabbt från minusgrader till 16 varma sköna grader. Fick lite kondens ovanpå byggplasten som låg på plattan, men det försvann dygn två.

Idag gjorde vi klart loftet och den bärande innerväggen. Min korslaser är guld värd.

Det fick bli två mojito uppe på bjälklaget för att fira.

Söndag blir vilodag, nästa vecka tänkte jag börja dra el, sätta gles i taket nere, isolera bjälklag och kanske dunka på golvspån på loftet. Tyvärr måste jag till mitt jobb en dag i nästa vecka, det stör mig lite 😂
 
  • Byggarbetsplats inuti, med isolerade väggar, träreglar, fönster, stege och olika verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital rendering av ett minimalistiskt kök med skåp, ugn, mikrovågsugn och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig, reflekterande metallobjekt i ett rörigt garage med verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med träreglar, isoleringsmaterial i väggen, synlig laserlinje. Under konstruktion, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus, trästomme, isoleringsmaterial synligt, verktyg och ställningar, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven och 14 till
  • Laddar…
Någon uppdatering i denna roliga och intressanta tråd? :)
 
  • Gilla
Henok12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.