Jätteintressant tråd, och tack för att du delar med dig! Kul med alla detaljer och bilder.
Vet inte om jag missat detta i all info, men undrar vad du har för uppvärmningssystem i huset? Vad är egentligen vettigast att ha i ett Attefallshus?
 
  • Gilla
Henok12
  • Laddar…
M Martini2 skrev:
Jätteintressant tråd, och tack för att du delar med dig! Kul med alla detaljer och bilder.
Vet inte om jag missat detta i all info, men undrar vad du har för uppvärmningssystem i huset? Vad är egentligen vettigast att ha i ett Attefallshus?
😀

Det är nog olika beroende på vilka förutsättningar man har tänker jag?

Jag tänkte köra en luftvärmepump. Ett tag funderade jag på att dra in golvvärme från från bergvärmepumpen vi har i bostadshuset. Dels blev det ganska dyrt, och sen passar det bättre med en reaktiv uppvärmning istället för en konstant för oss.

Det blir elektrisk golvvärme på den lilla toaletten, resten får LVV-pumpen ta hand om.

Ha det fint!
 
  • Gilla
Martini2 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Fattas det något i takkonstruktionen? Tycker det ser ut som att väggarna skulle kunna tryckas ut och takstolarna gå ner i splitt om det blir mycket last.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hej bor du på landet eller?
Fått höra att i vissa fall kräver
både komun och elbolag ny installation
man får inte använda stamfastighetens el/vvs.
 
  • Gilla
Solweig Chramer Hjorth
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
får inte använda stamfastighetens el/vvs.
Är det verkligen någon avstyckning inblandad här?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det har inget med avstyckning att göra.
Ellagen och Förordningen om nätkoncession kräver att bostadshus har egna elanslutningar.
Kommunerna har lite olika regler, men grundprincipen är att ytterligare ett bostadshus på tomten innebär ytterligare en anslutning med de avgifter det innebär.
 
useless useless skrev:
Det har inget med avstyckning att göra.
Ordet ”stamfastighet” har väldigt mycket med avstyckning att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jo, men oavsett om komplementbostadshuset står på en egen (ny, eller gammal) fastighet så är det samma regler för el- och VA-anslutning.
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Det har inget med avstyckning att göra.
Ellagen och Förordningen om nätkoncession kräver att bostadshus har egna elanslutningar.
Kommunerna har lite olika regler, men grundprincipen är att ytterligare ett bostadshus på tomten innebär ytterligare en anslutning med de avgifter det innebär.
Jag har två bostadshus plus ytterligare tre byggnader. Alla med el. Allt på ett abonnemang/anslutning.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt jobbat!
Fattas det något i takkonstruktionen? Tycker det ser ut som att väggarna skulle kunna tryckas ut och takstolarna gå ner i splitt om det blir mycket last.
😀

Vi får hoppas att Deromes konstruktionsprogram har sett till att det inte blir nån split.

Vad grundar du det på? Genuint nyfiken.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har två bostadshus plus ytterligare tre byggnader. Alla med el. Allt på ett abonnemang/anslutning.
Ja, det är väl det vanliga på gamla fastigheter. Det betyder dock inte att det är rätt vid nybyggnation.

Sen är det väl den regel som flest Svenskar skiter i näst efter 30 km/h utanför förskolan...
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej bor du på landet eller?
Fått höra att i vissa fall kräver
både komun och elbolag ny installation
man får inte använda stamfastighetens el/vvs.
Jag bor i detaljplanerat område. Har inte hört talas om att man inte får använda stamfastighetens el/va.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det har varit så i flera decennier, men som sagt var är det väldigt många som skiter i det eller inte har någon aning. Elbolagen brukar inte vara så aktiva på att jaga fuskare heller direkt.

Grundregeln är att bara det elnätsbolag som har koncessionsrätt i området får dra elledningar. Sen finns det ett antal undantag beskrivna här: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...7215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215/

T ex får man dra kablar mellan "byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus". Så det går bra att ansluta garaget och friggeboden på husets el, men inte ett nytt bostadshus.
 
B
Henok12 Henok12 skrev:
Jag bor i detaljplanerat område. Har inte hört talas om att man inte får använda stamfastighetens el/va.
Om det är för bostadsändamål, så ska den ha ett eget elabonnemang.

För va, så är det många kommuner som tar ut en extra avgift om man bygger attefall på tomten. Precis som om man skulle bygga till 6 lägenheter och belasta VA mer än en villa normalt gör. Inget konstigt.

Men jag tror de flesta bara ansluter, och låter bli att betala de där avgifterna. Upptäcksrisken är nog rätt låg, och konsekvensen likaså. Blir man påkommen får man väl rätta till det och be om ursäkt...
 
  • Gilla
Henok12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.