pelpet skrev:
Jag skulle tro att du får ett golv som upplevs varmt genom att bara lägga en nålfiltsmatta, eller annat textilt golv som andas, direkt på betongen.
För att få det ännu lite varmare/behagligare så kan man lägga Bergoplattor (eller liknande) under nålfiltsmattan.
I den inglasade balkongen vi hade i bostadsrättslägenheten så låg det nålfilsmatta på golvet, det var kallt. Jag köpte några paket Bergoplattor och lade under nålfiltsmattan, det blev lite varmare att ha fötterna på golvet plus att det luftade golvet lite mer än bara nålfilsmattan gjorde.
 
@ David_Berglund:
När det kommer till din kommentar om isoleringen förstår jag dock inte. Varför skulle EPS-skivorna inte göra någon nytta i detta fallet?
Om uppvärmd luft (rumstempererad) strömmar under platonmattan mot plattan så värms ju plattan upp mot rumstemp pss som utan isolering. I vilken utsträckning beror på luftflödet, dvs hur stor värmeöverföringskapacitet flödet har. Min ursprungliga tanke var att rumstempererad luft konstant flödar längs plattan => Trum på ovansidan av plattan. Vilket man också har med golv direkt på plattan, dvs utan isolering.

Viss nytta gör isoleringen så tillvida att golvvärmeslingorna håller en något högre temp än rummet, samt om flödet inte klarar att överföra lika mycket värme som med Trum direkt mot plattan. Så, nu efter att ha tänkt ett varv till så är det nog riktigt att ha lite isolering mellan golvvärmeslingor och platonmatta. Isoleringseffekten blir dock mindre än om isoleringen legat dikt an plattan, utan ventilering. (Någon som har koll på sin termodynamik i sådana här sammanhang kan säkert räkna ut storlekseffekterna.)

@ Mikael_L:
Mina synpunkter:
När värmen slås av finns det risk att marken under blir varmare än plattan när plattan har svalnat. Och då blir ångtrycket i riktning mark -> platta.
Här känner jag mig skeptisk. Enda fallet där detta kan ske är om plattan håller uteluftstemperatur på vintern. Min erfarenhet av en ouppvärmd källare på sommaren är att den håller runt 15C, (kan sträcka mig till att en riktigt gammal sunkig och fuktig källare kanske ligger runt 10C). Marktemp 1-2 m ner ligger gissningsvis någonstans mellan 4-8C. Om mina estimeringar stämmer så kan plattan aldrig bli kallare än marken under.

Dock temporärt om man antar att avsvalningstiden för plattan är kortare än för den underliggande marken. Men, man slår väl inte av golvvärmen om inte källaren klarar att hålla en dräglig temp, (vilket för mig indikerar >15C)? Har man golvvärme i källaren så är det väl för att den används på ett annat sätt än en ouppvärmd, även på sommaren?

Några synpunkter på detta?
Har jag tänkt rätt nu?
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Om uppvärmd luft (rumstempererad) strömmar under platonmattan mot plattan så värms ju plattan upp mot rumstemp pss som utan isolering. I vilken utsträckning beror på luftflödet, dvs hur stor värmeöverföringskapacitet flödet har. Min ursprungliga tanke var att rumstempererad luft konstant flödar längs plattan => Trum på ovansidan av plattan. Vilket man också har med golv direkt på plattan, dvs utan isolering.

Viss nytta gör isoleringen så tillvida att golvvärmeslingorna håller en något högre temp än rummet, samt om flödet inte klarar att överföra lika mycket värme som med Trum direkt mot plattan. Så, nu efter att ha tänkt ett varv till så är det nog riktigt att ha lite isolering mellan golvvärmeslingor och platonmatta. Isoleringseffekten blir dock mindre än om isoleringen legat dikt an plattan, utan ventilering. (Någon som har koll på sin termodynamik i sådana här sammanhang kan säkert räkna ut storlekseffekterna.)
Den stora skillnaden blir att det ju inte "gör något" att luften i spalten faller under önskvärt Trum till skillnad mot om det hade varit luften ovanför ytgolvet. Och det är först när den cirkulerande luften blir lika kall som plattan som den inte längre har någon funktion mer än att ventilera. Och eftersom man ändå "måste" ventilera enl. de givna förutsättningarna för detta resonemang kan jag inte annat än att se synergieffekter.

Huruvida denna "effekt" överträffar effekten av att bara lägga 10mm extra isolering istället för en platonmatta vet jag inte men som sagt, om man ändå måste ha en en luftspalt så.

Dessutom drivs denna mekaniska golvventilation av samma fläktar som övrig ventilation och man slipper ha driftskostnad på ytterligare en fläkt med unikt ändamål. Visserligen blir totala tryckfallet så klart högre men inte så att det överväger effekterna av 2st fläktar gissar jag.

Ang. funktionen av EPS ovanpå platonmattan.
EPS-skivan skall ju isolera den deltaT som du önskar ha mellan inomhusklimatet och genomsnittstemperaturen på undersidan platonmattan/i luftspalten. Om detta utrymme åtminstone delvis hålls uppvärmt "gratis" av överskottsvärmen i frånluften får du ju ett lägre deltaT för den ovanliggande isoleringen att hantera jämfört med att bara ligga direkt på betongen.

Enda möjliga bristen i resonemanget som jag ser det är att jag underskattar hur snabbt den varma luften kommer att kylas av på sin väg genom luftspalten, och att den väldigt fort når samma temperatur som plattan. Då är alla effekter utom ventilationen borta, och EPS-skivan borde göra precis lika bra jobb uppepå platonmattan som den gjort om den legat direkt på betongen. Vilket inte är aktuellt eftersom vi vill ha ventilerad luftspalt.

Eller tänker jag fel? biggrin.gif

Oldboy skrev:
Här känner jag mig skeptisk. Enda fallet där detta kan ske är om plattan håller uteluftstemperatur på vintern. Min erfarenhet av en ouppvärmd källare på sommaren är att den håller runt 15C, (kan sträcka mig till att en riktigt gammal sunkig och fuktig källare kanske ligger runt 10C). Marktemp 1-2 m ner ligger gissningsvis någonstans mellan 4-8C. Om mina estimeringar stämmer så kan plattan aldrig bli kallare än marken under.

Dock temporärt om man antar att avsvalningstiden för plattan är kortare än för den underliggande marken. Men, man slår väl inte av golvvärmen om inte källaren klarar att hålla en dräglig temp, (vilket för mig indikerar >15C)? Har man golvvärme i källaren så är det väl för att den används på ett annat sätt än en ouppvärmd, även på sommaren?

Några synpunkter på detta?
Har jag tänkt rätt nu?
Om hela plattan har hållit 35 grader under vintern för att klara av att hålla uppe innetemperaturen i en dåligt isolerad/överventilerad källare så kan ju den fuktiga jorden under plattan ligga på 20. Om man då tvärt stänger av och får 15 grader i källaren borde du under en kort period kunna få omvänd fuktvandring tills dess att jorden under plattan svalnat.

De som råkat ut för faktiska problem med detta vittnar väl om att det gått jättefort, i stil med från en vecka till en annan. Vad som händer med fuktgenomträningen bygger så klart på golvlösning. Väl ventilerad luftspalt så torkar det väl snart och så händer inget mer.

Dock är väl mitt exempel ganska fiktivt och jag håller med i ditt sista stycke.
 
Redigerat:
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Jag köpte 1993 ett gammalt hus med en källare med betonggolv och en oljepanna samt unken lukt. Oljepannan kastades ut och jag satte in en vedpanna och tank.
Tvättstuga, duschrum med bastu gjordes i ordning med vattenburen golvvärme(30m2). Golvvärmen gjordes med platonmatta och ventilerad sockel och ovanpå lades spårad ECOPrim isolering(slutna celler)30mm. Ovanpå detta lades dubbel golvgips samt klinkers. Efter 18år är resultatet följande: En mycket god luftkvalitet och tvätten torkar över natten. Det behövs inga tofflor när man går på golvet. Självdragsventilationen är bra med 4st kanaler i skorstenen samt 3st ventiler i ytterväggarna. Om jag haft behov av mer sovrum skulle jag inte tvekat att göra ett i källaren.
 
Du säger alltså att betonggolv och platon med cellplast funkar bra med golvvärme? Inga problem i andra rum? Jag har platon+50mm cellplast och har funderat på att spåra in golvvärme i ett par rum nämligen.
 
Man bör tänka på att enskilda unika erfarenheter kan vara både mycket goda och mycket dåliga trots att de teoretiska förutsättningarna tyder på något annat.

I ett fall som ovan med positiva erfarenheter kan man tänka sig att det är god kapilärbrytande funktion under plattan och att materialet där är snustorrt. Då har man inte mycket större bekymmer än energieffektivitet i ev. läckvärme och det är ju svårt att ha en uppfattning om, om man inte har något att jämföra med.

Jag själv har ju för egen del svårt att se att inte 30-50mm cellplast skulle vara i sammanhanget så pass mycket isolering så att det blir en bra kompromiss. Men man skall inte lyssna för mycket på mig jag är rookie i sammanhanget. :)
 
Satt nyss i ett längre samtal med en "teknisk expert" på Isola (Platon).

Man får så klart ha med i beräkningarna att han är part i målet men jag tyckte ändå han gav en ofärgad teknisk respons på det jag ville diskutera.

Och han rekommenderade till att börja med att alltid sätta mekanisk/forcerad ventilation av luftspalten när man installerar platonmatta. Har man inte det kommer man så klart ändå skydda golvet eftersom man får ett diffusionstätt skikt, men man går miste om en del av vinsterna och det är "korkat" att inte ha ventilation om man ändå bygger då det handlar om lite tilläggskostnader vid installation och hyfsat billig drift, runt 30W kontinuerligt. Man kan även om man är hysteriskt ekonomisk köra den intermittent på timer även om de flesta brukar låta den gå konstant menar han.

Luftflödet genom ett golv på min yta (80kvm) bedömde han skulle ligga på ca: 4l/s, alltså ganska små flöden. Tryckfallet är dock ganska stort över ett platongolv och att som jag tänkt använda FTX-aggregat till detta gjorde att man riskerade att behöva använda en ganska stor del av aggregatets totala kapacitet till att ventilera golvet vilket skulle driva upp aggregatets dimensionering och därmed göra det oförsvarbart ekonomiskt.

Istället menade han att så litet flöde som det handlar om här sällan stör FTX-funktioenn nämnvärt, och skulle man ha ett extremt tätt hus så kan man ju ställa in difftryckte över FTX-aggregatet för att ta hänsyn till det läckage som platonfläkten ger.

När det kommer till min idé mer "servicegången" som jag kallar det ovan så tyckte han det lät som en utmärkt idé. Det var rent av så att de alltid vid nybyggnation rekommenderade att ha alla innerväggar uppdistanserade eller rent av uppe på mattan för att ha så lite komponenter som möjligt som stör flödet.

Verkar alltså som att min fråga hänger på huruvida jag skall ha FTX-agget eller en separat fläkt för att ventilera golvet.

När det kommer till värmegolv uppepå platonmattan var han väl ganska tydlig. Så länge du har en god ventilation av platonmattan har du ju inga eller väldigt små problem med ev. fuktvandring upp ur plattan och du kan istället fokusera på att dimensionera isolering helt med hänsyn till hur energieffektiv uppvärmning du har istället för att fokusera på fukten. Komfortvärmen i ett klinkersgolv kanske är tillräckligt intressant för att leva med att effektbehovet per kvm är lite högre just i det rummet.

Dessutom, i linje med vad Oldboy skriver ovan, är det ju troligtvis extremt sällan förhållandena är så extremt ogynnsamma så att man får någon större omvänd fuktvandring att tala om.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
David_Berglund skrev:
han rekommenderade till att börja med att alltid sätta mekanisk/forcerad ventilation av luftspalten när man installerar platonmatta.
Bra att veta vad de rekommenderar. Samtidigt skriver de i sin broschyr att ett passivt system kan användas "vid renovering när problemen med fukt inte är för omfattande".
 
Jag har precis samma planer, nämnligen att lägga på ca. 100mm EPS (eller dylikt) och sedan golvvärme på vår oisolerade källarplatta (ingen platon, förstår inte varför det skulle behövas).

Det är mycket prat om omvänd fuktvandring men vad jag aldrig fattat är vilken konsekvens det kan få? Har man material som andas både på väggar och golv så spelar det väl ingen roll? Isolerar källarväggar gör man ju utifrån men lite svårare med plattan. Eller är det så att fukten kan vandra långt upp över sockeln in i bjäklaget till övre våningsplan?
 
Vilket golv vill du ha? Om du kan tänka dig heltäckningsmatta får du ett varmt och behagligt golv för fötterna. Arbetskostnaden och tiden att lägga den måste anses bra i jämförelse med att lägga platon alternativt nivellsytemet. En förutsättning är dock att golvet måste vara jämt och inte någon ojämn betongplatta.

Vårt hus är från 1969 med oisolerad platta i källaren. I källaren fanns det "källardoft". När vi köpte huset var det i gillestugan ett uppreglat trägolv med nedgjutna reglar i plattan, vilket jag tog bort och gjöt på ny betong för att få det jämnt. I övriga rum i källaren var det slipad betong. En mattläggare fick lägga dit en syntetmatta från EGE som han för övrigt fick lägga dit i 2 källarrum till. Mattan ligger "löst" och är inte fastlimmad.

Golvet i källaren upplevs nu varmare än parkettgolven på övervåningen, så det är finfin komfort. Källarlukten är borta. Mattan har nu legat där i sju år och är fortfarande lika fin. Mattan var väll inte den billigaste, tror att den kostade runt 300-400 kr kvadraten, men kvaliteten är toppen.
 
Läser gamla trådar om golv i källare och har källare på makadam. Plattan har värmt källaren med de 12mm kopparrör som distribuerar värmen mellan elementen. Trots att elementen aldrig varit påslagna annat än första vintern är det drygt 20 grader på vintern (20-22 i övriga huset) och kanske något svalare på sommaren. Plattan är minst 20 grader och kallaste vintern nästan 30 grader i stråk där värmerören ligger.

Plattan blir säkert fuktig på sommaren men under 35 år har inga problem dykt upp av den fukten i källaren i uppreglade väggar. Dock var det fukt under plastmattan i bad och bastudelen när den togs bort.

Att fukten skulle ställa till det i husets träkonstruktion kan jag inte tänka mig. Det är långt dit från källargolvet. Då ska hela källarväggarna vara under jord och ha ordentliga fuktgenomslag.

I våtavdelingen tänkte vi vattenburen golvvärme och få den att värma lite mindre neråt. Samtidigt vill vi inte stoppa fuktvandringen från plattan i klinkerfogarna. Hur tät är EPS?

Lite tveksam till att ha plast också. Hur fungerar den om 30 år? Finns det ingen keramisk golvvärmelösning? Keramik som tegel isolerar, är hårt och åldersbeständigt..

Vilka problem kan jag få om jag lägger ut tegelstenar och drar värmerören i mellanrummen t.ex. Flytspackel ovanpå. Fukten bör inte påverkar golvet och det blir bärigt för klinker. Med små mellanrum mellan teglet får jag möjlighet att ventilera golvet aktivt om jag vill. Går att ansluta till befintlig ventilation.

En åldersbeständig konstruktion eller tänker jag fel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.