EddieHansson
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undvek att ta det förslaget eftersom tvättmaskin kommer att gå upp över underkanten av fönstret men om det inte gör något så tycker jag det är mycket bra. Nu börjar det dock bli så mycket skåp att det är svårt att få plats med badhanddukar ;)

Möjligen att det blir svårt att komma åt TM/TT som är närmast fönstret om dess dörr är högerhängd.
Haha ja. jo, men förvaring har man ju alltid för lite av! Ritade upp alla skåpen mest för att se hur det kan bli. Kan ju nöja mig med 2 skåp och ha nån handdukstork och något annat där.

Det är ju inte optimalt att TM kommer i fönstrets nederkant, men det är inte ett stort problem tror jag. Men man kan ju göra en TM/TT stapel också.
 
EddieHansson
BirgitS BirgitS skrev:
Möjligen att det blir svårt att komma åt TM/TT som är närmast fönstret om dess dörr är högerhängd.
Ena maskinen är vänsterhängd och den andra högerhängd, så det går ju att välja. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T twoody skrev:
Snälla ge ej råd om tätskikt om du ej har kunskap i frågan
Att säga att någon inte har kunskap om något och utfästa sig själv som någon expert är inte bra, du har inte en aning om vad som finns bakom en person på forumet. Så var lite försiktig med att kasta ut pekpinnar, det kan straffa sig framöver i någon tråd som du skriver i.
 
@twoody och @jonaserik
Vi verkar ha nått ett dödläge här, där ni båda utger er för att veta mer än den andre om ämnet. Jag ser tre alternativ:
1. Lägg upp valda delar av era CVn inom området för att lägga lite tyngd bakom era påståenden.
2. Ladda upp foton på er själva med dasen i hand, så avgör vi vem som har störst.
3. Skit i det hela och gå vidare. Ni kommer aldrig övertyga den andre och vi utomstående har redan tappat bort vem av er som sagt vad.
 
  • Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
OK Men jag har inte så mycket lust med smågnabb. Hellre lite inspiration!

Vad sägs om den här varianten?

Skiss av ett badrumsinredningsförslag med dusch, toalett, handfat och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Då har du problemet igen med att duschen kommer nära dörren och att det är risk för vatten på det ömtåliga fönstret.
 
EddieHansson
BirgitS BirgitS skrev:
Då har du problemet igen med att duschen kommer nära dörren och att det är risk för vatten på det ömtåliga fönstret.
Inte så orolig för fönstret. Du ska ju spraya 2 meter bort då ju :)

Tror ändå att av alla förslag hittills är det bästa alternativet. Tänkte ha en vikbar duschvägg så att när man inte duschar är den inte i vägen. Hittade inte någon sån duschvägg i planeringsverktyget.

Hur tycker du att jag ska göra?
Ritning av badrum med måttangivelser, inklusive placering av toalett, dusch och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Översiktsplan över ett badrum med duschkabin, badkar, toalett och handfat, samt förslag på en utfälld vikbar duschvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-schema av badrum med toalett, handfat och öppen duschplats nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det insyn från fönstret? Alltså - kan någon stå där och se på när du duschar?
 
EddieHansson
Dalbotant Dalbotös skrev:
Är det insyn från fönstret? Alltså - kan någon stå där och se på när du duschar?
Nej. Skog :) Skulle vara älgarna då!
 
BirgitS
Räcker utrymmet framför LLVP för service och utbyte?

Det blir inte 2 m till fönstret när man står en halvmeter framför duschblandaren och använder handduschen.

Planera in plats för handdukar också.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Tänkte ha en vikbar duschvägg så att när man inte duschar är den inte i vägen. Hittade inte någon sån duschvägg i planeringsverktyget.
Bra, det gör badrummet luftigare.
 
J jonaserik skrev:
Att säga att någon inte har kunskap om något och utfästa sig själv som någon expert är inte bra, du har inte en aning om vad som finns bakom en person på forumet. Så var lite försiktig med att kasta ut pekpinnar, det kan straffa sig framöver i någon tråd som du skriver i.
Var skriver jag att jag skulle vara expert?
Men jag vet bättre än att ge råd som är totalt FEL. Du ger råd till ts som är helt fel.
Om det nu skulle ” straffa” säg att rädda ts från att göra fel i sitt badrum så är jag villig och ta chansen.
 
Hep Hep skrev:
@twoody och @jonaserik
Vi verkar ha nått ett dödläge här, där ni båda utger er för att veta mer än den andre om ämnet. Jag ser tre alternativ:
1. Lägg upp valda delar av era CVn inom området för att lägga lite tyngd bakom era påståenden.
2. Ladda upp foton på er själva med dasen i hand, så avgör vi vem som har störst.
3. Skit i det hela och gå vidare. Ni kommer aldrig övertyga den andre och vi utomstående har redan tappat bort vem av er som sagt vad.
Finns inget dödläge. Då jag vet med 100% säkerhet att man inte kan rädda fel i ett badrum med extra tätsmörja.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D
EddieHansson EddieHansson skrev:
Svårigheten är att få bra plats med LVVP/TM/TT samt lite skåp utan att det blir för trångt. Men tar tacksamt emot förslag!

Ritade upp med aktuella mått (har dragit bort tjocklek för kakel mm).
[bild]
EddieHansson EddieHansson skrev:
Svårigheten är att få bra plats med LVVP/TM/TT samt lite skåp utan att det blir för trångt. Men tar tacksamt emot förslag!

Ritade upp med aktuella mått (har dragit bort tjocklek för kakel mm).
[bild]
Mina enkla förslag, utgående från bilden i inlägget jag citerar nu är:

1 Flytta toalettstolen åt vänster och likaså handfatet, sistnämnda kan vara riktigt nära toalettstolen eftersom handfatet befinner sig bakom en när man sitter på toa. Vips har du

2 Plats för ett 180 (?) cm badkar nedanför fönstret (den ytan är ju helt underanvänd i bilden). Ett till avlopp behövs väl då iofs.

3 Använd en 90 cm vikbar glasdörr som du kan trycka in mot duschen när den inte används. Behöver inte vara delad i två sektioner.
 
EddieHansson
Nu har vi kommit fram till att ha dusch och inte badkar. Som i förslag 4: https://www.byggahus.se/forum/threads/feedback-pa-planloesning-av-badrum.425948/#post-4344784

Den befintliga brunnen är 110cm från höger vägg och duschväggen är 120cm så det blir inte helt optimalt. Tänkte försöka lösa det genom att ta upp en lite större yta, flyttar på rören, förstärka med nya kortlingar (gula rektanglar), sätta in en ny brunn och fylla tillbaka med en större skiva.

Duschutrymmet blir 90x120cm och brunnen tänker vi oss hamnar på 25cm från övre vägg och 60cm från högra väggen (räknat bort 2 lager plyfa+gips+kakel).

Synpunkter eller tips på att göra detta smidigare? Tex hur tar jag bort gamla brunnen till vänster? Mejsla bort och fälla in en golvspånsbit?
Översikt av badrumsgolv under renovering med markerade rördragningar och placering för ny brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urtagen för rören i kortlingarna tänkte jag i stil med:
Skiss av badrumsgolv med markerade golvreglar, kortlingar för rör och vinkelbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.