Matss skrev:
Vad är det för shunt??

Kan du rita upp hur du menar :)
En vanlig ESBE, kopplat såhär. :)

panna.th.png
 
-MH- skrev:
Tja, jag vet ju att det har byts ut både järn och kopparör i mitt hus för det har inte hålt (72 år).
Pratar vi slutna värmesystemsrör eller tappvattenrör nu? Framförallt vad det är som har tagit död på dina kopparrör i ett slutet värmesystem skulle vara intressant att få veta.
 
stedevil skrev:
En vanlig ESBE, kopplat såhär. :)

[bild]
Då får du det tråkiga fenomenet att panna och tankar töms via returröret om det kokar och shunten är stängd. Ingen koppling man gör om man vill vara professionell...
 
Koka vill man ju iofs inte att det ska göra i vilket fall. Men hur skulle du bygga, backventil i returröret och dubbla expkärl?
 
Nej det vill man ju inte men man får väl bygga så att det klarar ett kok. Jag skulle inte sätta ett expansionsystem på radiatorkretsen utan ansluta det till panna/tank direkt via ett 28 mm kopparrör.
 
Matss skrev:
Nej det vill man ju inte men man får väl bygga så att det klarar ett kok. Jag skulle inte sätta ett expansionsystem på radiatorkretsen utan ansluta det till panna/tank direkt via ett 28 mm kopparrör.
Skulle inte funka alls här eftersom det dessutom finns en 3m3 oljetank i en tillbyggnad vars högsta punkt ligger >1m över taket i pannrummet. Utesluter både öppet och slutet exp i källaren.
 
stedevil skrev:
Pratar vi slutna värmesystemsrör eller tappvattenrör nu? Framförallt vad det är som har tagit död på dina kopparrör i ett slutet värmesystem skulle vara intressant att få veta.
Kopparröret var tappvatten, järnrör var uppe på vinden vid expansionskärlet (klassiker).
 
stedevil skrev:
Skulle inte funka alls här eftersom det dessutom finns en 3m3 oljetank i en tillbyggnad vars högsta punkt ligger >1m över taket i pannrummet. Utesluter både öppet och slutet exp i källaren.
Jag menar inte att sätta expansion i källaren, men dra ett separat rör dit. Det är så det normalt görs.

Sen går det faktiskt att ha öppen expansion lägre än tanktoppen. Jag tycker att det är mindre pul än att ansluta det på radiatorkretsen.
 
Matss skrev:
Jag menar inte att sätta expansion i källaren, men dra ett separat rör dit. Det är så det normalt görs.
Ja det är förståss en bra ide. Lite bökigt att genomföra här då rören är inbyggda i en låda vid väggen i våningen mellan källare och vind och har en 90 graders böj på vägen. Men vid näst renovering kan man kanske passa på att riva och dra in ett extra rör.

Fast frågan är ju om det är meningsfullt då väl ångröret vid pannan ändå borde öppna och släppa ut trycket om det skulle koka.

Sen går det faktiskt att ha öppen expansion lägre än tanktoppen.
Mjo, men man tappar ju samtidigt delvis "luftar sig själv" fördelen med öppet exp om den sitter lågt. 3m3 tanktoppen har iofs egen avluftning då den går via kulvert, men det skulle nog sluta med att någon klant glömde stänga expen när tanken ska luftas eller glömma öppna expen efteråt. :D
 
stedevil skrev:
Fast frågan är ju om det är meningsfullt då väl ångröret vid pannan ändå borde öppna och släppa ut trycket om det skulle koka.
D
Om du menar säkerhetsventilen på pannan så öppnar den tex vid 1,5 bar, det betyder att så länge det finns en någorlunda öppen väg ut via din radiatorkrets så kommer ångan att gå den vägen, med de nackdelar det innebär.

stedevil skrev:
Mjo, men man tappar ju samtidigt delvis "luftar sig själv" fördelen med öppet exp om den sitter lågt. 3m3 tanktoppen har iofs egen avluftning då den går via kulvert, men det skulle nog sluta med att någon klant glömde stänga expen när tanken ska luftas eller glömma öppna expen efteråt. :D
Expansionen ska aldrig stängas, då är det ingen öppen expansion längre. Det funkar ändå!

Och självavluftning blir det också.
 
Matss skrev:
Om du menar säkerhetsventilen på pannan så öppnar den tex vid 1,5 bar, det betyder att så länge det finns en någorlunda öppen väg ut via din radiatorkrets så kommer ångan att gå den vägen, med de nackdelar det innebär.
Jag har räknat med att om det börjar koka så är volymökningen så snabb & kraftig så det lokalt (pga tröghet) blir tillräckligt tryck för att säkerhetsventilen öppnar. Men jag tänker kanske fel där? Borde kanske trimma ner öppningstrycket till bara 0,7-0,8bar (lika med vattenpelaren i systemet) för att ångan garanterat ska gå den vägen istället.


Expansionen ska aldrig stängas, då är det ingen öppen expansion längre. Det funkar ändå!
:confused:
Om jag öppnar en kran i en tank som befinner sig 1-2m över ett öppet exp tycker ju jag att det logiskt sett skulle betyda att det suger in luft genom kranen och börjar forsa ut vatten genom det lägre placerade expkärlet.
 
Även om den öppnar så kommer det att gå ånga andra vägen, en säkerhetsventil ger ett stort motstånd även öppen. Men det är väl bara att låta blia att koka :)

Om du ansluter tankens topp till botten av ett exp.kärl som står lägre får du automatiskt luftning och tanken fylld med vatten. Nackdelen blir ett svagt undertryck i tankens delar som ligger över exp.kärlets vattenyta. Du kan lätt experimentera med detta mha två PET-flaskor och en slangbit.

Öppnar du en kran på tankens topp kommer vattnet att rinna ur expansion som du säger, men det finns ingen anledning eftersom luften går ur via exp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.