8 794 läst · 41 svar
9k läst
41 svar
Kan man dra värmeledningsrör i krypvinden?
i mitt hus har jag på ett ställe rör på vinden, då det inte var praktiskt möjligt att nå ett badrum & ett strot lekrum annars.
rören går upp på vinden, där tog jag bort all isolering, mer till takstolsbjälkarna. på dessa spila jag dit plankor som sen rörena klamdades fast på (körde med presol rör) på så sett vart rören raka o fina utan att skapa luft fickor.
på mitten av denna sträcka rren går uppe på vinden så satte jag ett T-kors, men öppningen uppåt, därifrån går det rör tilbaka till garaget, där jag kan lufta (satte ingen luftnippel utan an vanlig kulventil, så det blir lite fart på vattnet)
det har aldrig varit problem med luft i systemet.
när jag la tillbaka isoleringan så la jag på extra mycke över den del rörena ligger på.
hela vinden till läggs siolerades med 20cm extra & här vart det 20 cm till där rören ligger
rören går upp på vinden, där tog jag bort all isolering, mer till takstolsbjälkarna. på dessa spila jag dit plankor som sen rörena klamdades fast på (körde med presol rör) på så sett vart rören raka o fina utan att skapa luft fickor.
på mitten av denna sträcka rren går uppe på vinden så satte jag ett T-kors, men öppningen uppåt, därifrån går det rör tilbaka till garaget, där jag kan lufta (satte ingen luftnippel utan an vanlig kulventil, så det blir lite fart på vattnet)
det har aldrig varit problem med luft i systemet.
när jag la tillbaka isoleringan så la jag på extra mycke över den del rörena ligger på.
hela vinden till läggs siolerades med 20cm extra & här vart det 20 cm till där rören ligger
Jag vet åtminstone ett system som delvis motbevisar det du säger. Vårat radiatorsystem är från 1940-50, exp vid taknock, och shuntning mellan exp och panna/tank. Det är visserligen grova rör (troligen en gång byggt helt för självcirkulation) men vi har då inga problem med avluftningen eller expansion.Matss skrev:
Men vad jag verkligen inte förstår är teorin som du bygger ditt resonemang på. Som jag ser det, OM expanderande vatten skulle bygga ett övertryck och shunten är stängd, vad hindrar då att trycket pressar ut vatten nertill på acktanken och bakvägen in i radiatorsystemet och till expkärlet den vägen?
Den enda gång jag kan tänka mig problem är vid installation av ett helt nytt system, med massor av syre att koka bort om man samtidigt inte har shunten öppen. Men det är väl bara att koppla ur shuntstyrningen och elda på för fullt med fönstrena öppna?
Expkärlet sitter ju som högsta punkt i hela systemet och är byggt utan några konstiga knixar upp/ner lite varstans. Den lösning som Skånepåg skulle vilja ha är just den som vårt 1940-50tals system har. Upp högt, öppet exp, sen via kattvinden fördela ner i radiatorerna. Om vattnet står stilla, så går bubblorna uppåt, till expen. Om det roterar så fastnar de på vägen upp.
När det gäller trycksatta system så finns det regler att följa, det är dessa regler jag baserar stigande 28-rör på. Expansion ska även ta hand om ånga om pannan skulle tokkoka. Vad som händer om den möter en stängd shunt och tvingas gå via returen och möter en stäng termostat kan man ju fantisera om.stedevil skrev:Jag vet åtminstone ett system som delvis motbevisar det du säger. Vårat radiatorsystem är från 1940-50, exp vid taknock, och shuntning mellan exp och panna/tank. Det är visserligen grova rör (troligen en gång byggt helt för självcirkulation) men vi har då inga problem med avluftningen eller expansion.
Men vad jag verkligen inte förstår är teorin som du bygger ditt resonemang på. Som jag ser det, OM expanderande vatten skulle bygga ett övertryck och shunten är stängd, vad hindrar då att trycket pressar ut vatten nertill på acktanken och bakvägen in i radiatorsystemet och till expkärlet den vägen?
Den enda gång jag kan tänka mig problem är vid installation av ett helt nytt system, med massor av syre att koka bort om man samtidigt inte har shunten öppen. Men det är väl bara att koppla ur shuntstyrningen och elda på för fullt med fönstrena öppna?
Expkärlet sitter ju som högsta punkt i hela systemet och är byggt utan några konstiga knixar upp/ner lite varstans. Den lösning som Skånepåg skulle vilja ha är just den som vårt 1940-50tals system har. Upp högt, öppet exp, sen via kattvinden fördela ner i radiatorerna. Om vattnet står stilla, så går bubblorna uppåt, till expen. Om det roterar så fastnar de på vägen upp.
Det finns massor av mer eller mindre felbyggda system som "fungerar" men jag försöker ge profesionella råd.
slutet kärl ska du väl ha... gösses... . syre kommer ju in vid öppet också dessutom.
kopparn har blivit så billig nu jämfört med tidigare så det är inte så dyrt längre, är din röris bra så kommer han fixa rördragning så du får luftning i elementen, det räcker med en mycket svag lutning på rören upp mot elementen.
kopparn har blivit så billig nu jämfört med tidigare så det är inte så dyrt längre, är din röris bra så kommer han fixa rördragning så du får luftning i elementen, det räcker med en mycket svag lutning på rören upp mot elementen.
Hos oss skulle ångan då evakueras via övertrycksventilen.Matss skrev:
Dessutom, är shunten stängd för mer värme är den ju fullt öppen "bakvägen", så även om returen skulle vara hindrad av termostater så är ju vägen till expen fri via utgående.
1dl parafin löser syresättningsproblemet.Boan skrev:
Men visst, slutet är bättre. Både 2x större kärl och dyrare konstruktion. Ja, bättre för försäljaren då, inte kunden.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Byggde så i huset i Malmö. Så länge elementens högsta punkt är över rördragningen så är det inga problem med luftning via dem. Och som sagt det finns luftningsventiler för vanliga rör oxå om du är tvungen att göra en skum dragning.
Isolera rören ordentligt bara.
Isolera rören ordentligt bara.
Tja, jag vet ju att det har byts ut både järn och kopparör i mitt hus för det har inte hålt (72 år). Kanske dags att pröva något nyttstedevil skrev: