Har en gassvets men flaskorna är gamla.
Får man pant för dem fortfarande.
Har för mig de kostade 5000kr eller nått för 20 årsedan. Kan man byta in dem till nya?

Gammal, använd gasflaska med ventil och märkning SYRGAS. Slitage synligt. Grå, vit och guldtoner dominerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd gasflaska med ventil, markerad "5,9 KG" och "15 AT", möjligtvis för gaslagring eller distribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wachira Prompakdee
  • Laddar…
Du får ingen pant om du vill lämna in dem . men de kan bytas in mot fyllda.
Dock är det annan ventil på dagens Acetylen
 
Men jag kan alltså lämna in dem och få nya 5liters? Utan att betala något extra?
 
Vad är det för fabrikat? Ser inte ut som AGA/Linde tuber på nåt vis. Men oavsett vad så ska det inte vara nå problem att byta in dem. En synpunkt dock, du måste ha de gängade hattarna på. Annars är det tvärstopp direkt.......De får inte transportera dem utan hattar/ventilskydd. Observera också att du måste ha 5liters i inbyte om du vill ha nya 5liters. Tycker det ser ut som syrgastuben är större.........
 
Jo jag hade en gammal gasflaska och den ville ingen gasdepå befatta sig med.
Sen blev det tvärnit även på återvinningen eftersom det är ett "tryckkärl".
Fick ett skämtsamt råd att låta en jägare skjuta hål på flaskan så klassas den som skrot.
 
  • Haha
Nilstyko
  • Laddar…
Om du gängar av ventilen så kan du hantera den som vanligt skrot.
 
Det brukar att gå att få tag på nya hattar där man lämnar in flaskorna fast då gäller det att de passar.
 
Nya hattar? Varför skulle det finnas? Man använder inte ens hattar idag. Nuförtiden är det skydd som är fast i flaskan.
 
  • Gilla
statiker
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för fabrikat? Ser inte ut som AGA/Linde tuber på nåt vis. Men oavsett vad så ska det inte vara nå problem att byta in dem. En synpunkt dock, du måste ha de gängade hattarna på. Annars är det tvärstopp direkt.......De får inte transportera dem utan hattar/ventilskydd. Observera också att du måste ha 5liters i inbyte om du vill ha nya 5liters. Tycker det ser ut som syrgastuben är större.........
Syrgasen är på 7.5.
Hur jag transporterar ska inte någon annan bry sig om.
Din uppfattning är alltså att det inte går byta in?

Svårt nät det kommer så olika svar
 
Många flickgissningar i helt olika riktning.
Ingen som vet om man kan yta in AGAs äldre flaskor
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Det handlar inte om hur du transporterar utan Gasdepåns vidare hantering i burarna. Det får inte finnas tuber utan skydd i dem för de som kör farligt gods får absolut inte transportera dem så.
Det lättaste är att du kollar fabrikat och sen kontaktar närmaste depå hos dig och pratar med dem. Det är de som avgör.

Och nej jag flickgissar inte. Jag har haft tuber själv i många år och även bytt in 5liters många ggr. Dock enbart AGA/Linde
Det ska även poängteras att jag pratar om 5liters tuber. Har aldrig sett nån 7.5 liters och ventilen ser inte riktigt ut som aga har använt så andra storlekar och fabrikat uttalar jag mig inte om.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du gängar av ventilen så kan du hantera den som vanligt skrot.
Gäller det acetylenflaskor också?
 
Gamla hattar brukar gå att hitta om det är problemet.
 
Har bytt in gamla flaskor utan hatt utan problem på gasdepå för lindegas. Det var Ahlsell.
Man betalar för gasen. Senast jag gjorde det var förra året, flaskorna hade jag köpt på en garageloppis. Gissar att olika depåer eller olika personer bedömmer det olika....

och jag vet att man inte får transportera flaskan utan hatt eller fast skydd. Men det här är min erfarenhet
 
Transportskydd osv.
Man skrattar så man gråter.
Är som sotare som inte får klättra på stegar i det sjuka Sverige 2023
 
  • Gilla
  • Arg
Daniel Schullström och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.