[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Misstänk på du
Det var inte meningen att låta spydig när jag skrev ”misstänker”.
Men jag vet att det inte är så enkelt att Systemet Fortnox själv sköter Rotansökan, bokför delinbetalning och slutbetalning.

Men helt klart är det betydligt smidigare med dagens system. Inget snack om den saken.
 
B ByggPlankan skrev:
Vet inte om du läst från början? Ts rörmokare ska utföra ett arbete hos Ts via ett uppdrag rörfirman fått vis Ts anlitade entreprenör.

Om rörfirman ska ta detta uppdrag direkt till Ts och Ts dessutom vill ha rotavdrag så behövs minst 2 Tim debitering om företagets kostnader skall kunna täckas.

Det handlar alltså inte om någon form av girighet utan att få betalt för sina kostnader.
Ringer du tex. En vitvarureparatör kommer du högst troligt upptäcka att dom vill ha en högre debitering för första timman. Det är också en väg att gå.
Fast, det där är ju bara larvigt att ta betalt för RUT/ROT.
 
B ByggPlankan skrev:
Vet inte om du läst från början? Ts rörmokare ska utföra ett arbete hos Ts via ett uppdrag rörfirman fått vis Ts anlitade entreprenör.

Om rörfirman ska ta detta uppdrag direkt till Ts och Ts dessutom vill ha rotavdrag så behövs minst 2 Tim debitering om företagets kostnader skall kunna täckas.

Det handlar alltså inte om någon form av girighet utan att få betalt för sina kostnader.
Ringer du tex. En vitvarureparatör kommer du högst troligt upptäcka att dom vill ha en högre debitering för första timman. Det är också en väg att gå.
Jag har läst från början och vad jag kan se har TS aldrig ens nämnt ROT?

Du verkar mest se problem med kunder som vill beställa någon timme extra. Tråkigt om du har den erfarenheten - de hantverkare vi bett har sett det som något positivt och ordnat det på ett enkelt sätt. Jag har aldrig bett om ROT på småjobb men flera gånger fått det ändå och ingen har någonsin fakturerat två timmar för tio minuters jobb "för att det är så besvärligt med ROT".

Det har också gjort att jag sedan anlitat dem direkt på "lite större" uppdrag. Det gäller såväl snickare, elektriker, vvs, markarbeten mm. Har då aldrig heller betalat något extra för att få ROT.

/Krille
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har läst från början och vad jag kan se har TS aldrig ens nämnt ROT?

Du verkar mest se problem med kunder som vill beställa någon timme extra. Tråkigt om du har den erfarenheten - de hantverkare vi bett har sett det som något positivt och ordnat det på ett enkelt sätt. Jag har aldrig bett om ROT på småjobb men flera gånger fått det ändå och ingen har någonsin fakturerat två timmar för tio minuters jobb "för att det är så besvärligt med ROT".

Det har också gjort att jag sedan anlitat dem direkt på "lite större" uppdrag. Det gäller såväl snickare, elektriker, vvs, markarbeten mm. Har då aldrig heller betalat något extra för att få ROT.

/Krille
Ja skulle en timmes jobb (som egentligen ät tio minuters jobb) kosta två timmar med ROT är det ju bättre att avstå ROT. Kunden har större utrymme för andra projekt samma år, hantverkaren slipper extraarbetet (som är så jobbigt att det kanske tar ännu mer än en timme extra?).

Ska inte hantverkaren föreslå det som är mest fördelaktigt för kunden? Alltså utan ROT om det tar dubbla tiden.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har läst från början och vad jag kan se har TS aldrig ens nämnt ROT?

Du verkar mest se problem med kunder som vill beställa någon timme extra. Tråkigt om du har den erfarenheten - de hantverkare vi bett har sett det som något positivt och ordnat det på ett enkelt sätt. Jag har aldrig bett om ROT på småjobb men flera gånger fått det ändå och ingen har någonsin fakturerat två timmar för tio minuters jobb "för att det är så besvärligt med ROT".

Det har också gjort att jag sedan anlitat dem direkt på "lite större" uppdrag. Det gäller såväl snickare, elektriker, vvs, markarbeten mm. Har då aldrig heller betalat något extra för att få ROT.

/Krille
Det är lätt att bli missförstådd och att folk sätter orden i munnen märker jag.

1) I min lilla värld rekommenderar jag att man ställer frågan om extrajobb till den man har avtalet med. Av flera anledningar kontaktar man inte en Ue direkt. Särskilt inte dagen innan arbetet ska utföras. Jag har dock stor respekt för att man som konsument inte förstår detta. Därför försöker jag förklara min åsikt som givetvis inte är någon sanning. Men en sanningen är att våra UE som vi anlitar alltid skulle kontakta oss ifall en fråga om extra jobb uppkom. Det finns flera anledningar till detta. En viktig anledning är att konsumenten helt plötsligt övertar arbetsmiljöansvaret då olika entreprenörer anlitas på samma arbetsplats. Allt finns att läsa på arbetsmiljöverkets hemsida för dom som är intresserade. En annan anledning är att det är vår kund och vår kundrelation. Då vill vi inte att massa småavtal och extrabeställningar skall uppkomma utan att vi har kännedom om detta.

2) Jag har aldrig påstått att arbetet tar 10 min. I inlägg #24 skrev någon att dom skulle troligen debitera 1 Tim för detta arbete. Då skrevs det inlägg att det var för mycket för 10 min arbete.

3) OM en NY kund vill ha Rotavdrag för ett jobb som företaget tänkt fakturera 1 Tim för behöver ett företag enligt mig fakturera minst 2 Tim för att täcka sina kostnader. Väldigt många företag har en minimidebitering på minst 2 Tim oavsett om jobbet på plats tar 1 min. Det finns en anledning till det.
Av samma anledning jobbar många företag som gör mycket småjobb med en högre debitering för första timman.

Det kommer alltså högst troligt bli svårt för en konsument att hitta företag som är villiga och registrera en ny kund, skriva en beställning, utföra ett arbete, för att sedan fakturera för 1 Tim, evt. Med rotavdrag.
Att sedan några i tråden dessutom tycker att 1 Tim är för mycket för ”10 min” jobb kommer inte göra saken enklare att hitta ett företag som är villiga att utföra något extra arbete.

”Jag har aldrig bett om ROT på småjobb men flera gånger fått det ändå”
Rotavdrag är ingenting man bara får. Det är något som företag ansöker om ÅT DIG hos Skatteverket.

Men det är kul att läsa att du hittat flera hantverkare som du anlitat och är nöjd med. Det är faktiskt inte så ofta man läser det på ett forum som detta!
 
B ByggPlankan skrev:
3) OM en NY kund vill ha Rotavdrag för ett jobb som företaget tänkt fakturera 1 Tim för behöver ett företag enligt mig fakturera minst 2 Tim för att täcka sina kostnader. Väldigt många företag har en minimidebitering på minst 2 Tim oavsett om jobbet på plats tar 1 min. Det finns en anledning till det.
Av samma anledning jobbar många företag som gör mycket småjobb med en högre debitering för första timman.
Nu jobbar jag visserligen på en liten ort, men vi har tom en grundavgift på 30min jobb som vi fakturerar 375:- ink moms för inom 'stan' (tex kanalsökning på en tv, eller det klassiska, starta om en router). Kund kan tom få RUT på den tiden, utan extra kostnad.
Det ger nöjda kunder som inte behöver betala 2 timmar för en skitgrej, och som dessutom kommer rekommendera oss till sina vänner. Jäkligt billig marknadsföring (y)
 
B ByggPlankan skrev:
Det finns inga jobb som tar 10 min.
Det är bara i fantasin det fungerar. Om vi bortser från det faktum att Ts inte ens har en direktrelation med Rörfirman och istället tänker att han har det och denna fråga kommer upp dagen innan rörmokaren anländer skulle jag säga följande.

Absolut Minsta debitering 1 Tim.
Om kund vill ha Rotavdrag 2 Tim.

Kulventilen ska köpas in antingen före eller efter utfört arbete.
Den direkta arbetstiden ska räknas in. Någon på kontoret ska sammanställa fakturan. Pratar vi rotavdrag så blir det ännu mer administrativ tid som ska läggas ner.

Det finns självfallet tillfällen då man kan ”bjuda” på jobbet. Men att räkna med det som konsument är direkt girigt.

Jag hade aldrig betalat för ett påslag på en timme för rotavdrag, det är något som innefattar MAX två minuters extraarbete mot en vanlig faktura. Och tog då jobbet 10 minuter, då har du 50 minuter på dig att fakturera, klarar en inte det så kanske en inte ska driva företag.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu jobbar jag visserligen på en liten ort, men vi har tom en grundavgift på 30min jobb som vi fakturerar 375:- ink moms för inom 'stan' (tex kanalsökning på en tv, eller det klassiska, starta om en router). Kund kan tom få RUT på den tiden, utan extra kostnad.
Det ger nöjda kunder som inte behöver betala 2 timmar för en skitgrej, och som dessutom kommer rekommendera oss till sina vänner. Jäkligt billig marknadsföring (y)
Den här billiga marknadsföringen är inte så billig för kund. 750kr/ Tim inkl moms eller 600kr/ Tim exkl moms är ganska bra betalt och då finns det givetvis utrymme att erbjuda Rut- eller Rotavdrag.

Men det gäller att ha ganska tätt mellan kunderna om man bara ska fakturerar 30 min hos varje kund. Tar det 15 min och åka dit, arbetet 30 min, 15 min till nästa kund så låter det inte som en lysande affärsidé.
 
B ByggPlankan skrev:
Den här billiga marknadsföringen är inte så billig för kund. 750kr/ Tim inkl moms eller 600kr/ Tim exkl moms är ganska bra betalt och då finns det givetvis utrymme att erbjuda Rut- eller Rotavdrag.

Men det gäller att ha ganska tätt mellan kunderna om man bara ska fakturerar 30 min hos varje kund. Tar det 15 min och åka dit, arbetet 30 min, 15 min till nästa kund så låter det inte som en lysande affärsidé.
Jag skrev faktiskt 375:- för en grundavgift, och då tar vi bara det betalt för en enkel skitsak som tar 10 min. Tar det en timme, ja då tar vi betalt en timme. Skrev också att det är inom stan, och att det är en liten ort. Det tar alltså 5 min att köra igenom.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D discokapten skrev:
Jag hade aldrig betalat för ett påslag på en timme för rotavdrag, det är något som innefattar MAX två minuters extraarbete mot en vanlig faktura. Och tog då jobbet 10 minuter, då har du 50 minuter på dig att fakturera, klarar en inte det så kanske en inte ska driva företag.
Intressant! En till som gör Rotavdrag på 2 min.

I inlägg #41 finns en lite beskrivning på hur Rotavdrag går till. Och nej. Det tar inte 2 min.

Det tar oftast betydligt mer tid än 2 min att ens få kundens personnummer och fastighetsbeteckning. Sen tar det kanske 2 min att knappa in dom. Uppgifterna i systemet.

En vacker dag kanske du driver ett företag. Då kommer du snabbt upptäcka att det inte finns några jobb som faktiskt bara tar 10 min av företagets resurser.
 
B ByggPlankan skrev:
Det är lätt att bli missförstådd och att folk sätter orden i munnen märker jag.

1) I min lilla värld rekommenderar jag att man ställer frågan om extrajobb till den man har avtalet med. Av flera anledningar kontaktar man inte en Ue direkt. Särskilt inte dagen innan arbetet ska utföras. Jag har dock stor respekt för att man som konsument inte förstår detta. Därför försöker jag förklara min åsikt som givetvis inte är någon sanning. Men en sanningen är att våra UE som vi anlitar alltid skulle kontakta oss ifall en fråga om extra jobb uppkom. Det finns flera anledningar till detta. En viktig anledning är att konsumenten helt plötsligt övertar arbetsmiljöansvaret då olika entreprenörer anlitas på samma arbetsplats. Allt finns att läsa på arbetsmiljöverkets hemsida för dom som är intresserade. En annan anledning är att det är vår kund och vår kundrelation. Då vill vi inte att massa småavtal och extrabeställningar skall uppkomma utan att vi har kännedom om detta.

2) Jag har aldrig påstått att arbetet tar 10 min. I inlägg #24 skrev någon att dom skulle troligen debitera 1 Tim för detta arbete. Då skrevs det inlägg att det var för mycket för 10 min arbete.

3) OM en NY kund vill ha Rotavdrag för ett jobb som företaget tänkt fakturera 1 Tim för behöver ett företag enligt mig fakturera minst 2 Tim för att täcka sina kostnader. Väldigt många företag har en minimidebitering på minst 2 Tim oavsett om jobbet på plats tar 1 min. Det finns en anledning till det.
Av samma anledning jobbar många företag som gör mycket småjobb med en högre debitering för första timman.

Det kommer alltså högst troligt bli svårt för en konsument att hitta företag som är villiga och registrera en ny kund, skriva en beställning, utföra ett arbete, för att sedan fakturera för 1 Tim, evt. Med rotavdrag.
Att sedan några i tråden dessutom tycker att 1 Tim är för mycket för ”10 min” jobb kommer inte göra saken enklare att hitta ett företag som är villiga att utföra något extra arbete.

”Jag har aldrig bett om ROT på småjobb men flera gånger fått det ändå”
Rotavdrag är ingenting man bara får. Det är något som företag ansöker om ÅT DIG hos Skatteverket.

Men det är kul att läsa att du hittat flera hantverkare som du anlitat och är nöjd med. Det är faktiskt inte så ofta man läser det på ett forum som detta!
Du skrev: "Exakt så.
Jag får ta betalt för det som är skäligt. Blir inte speciellt svårt att försvara 2 Tim fakturering för ett arbete som tagit 10 min på plats."

Jag har aldrig stött på ett företag som vill ta två timmar betalt för att de gjorde ett extra jobb på tio minuter när de ändå var på plats. En timme är naturligtvis ok men att ta en extra timme till för administration och ROT har jag aldrig stött på.

Samma sak gäller ROT - jag skickar alltid kontaktuppgifter inkl personnummer innan jobbet och de företag jag anlitat har då oftast skött ROT utan att jag bett om det även på mindre jobb.

Möjligt att jag haft turen att anlita företag som gör lite extra för sina kunder och litar på att medarbetarna kan hantera extrajobb på ett smidigt sätt.

/Krille
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skrev faktiskt 375:- för en grundavgift, och då tar vi bara det betalt för en enkel skitsak som tar 10 min. Tar det en timme, ja då tar vi betalt en timme. Skrev också att det är inom stan, och att det är en liten ort. Det tar alltså 5 min att köra igenom.
:rofl:

Då hinner ni alltså 2 kunder/ timma på små skitsaker som tar 10 min. Ni drar in 750kr/ timma på småjobb. Har ni tur kanske ni t.o.m hinner med 3 kunder på en timma ibland.

I er grundavgift har ni alltså bakat in en administrationskostnad.
Inga konstigheter med det. Väldigt vanligt förekommande bland företag som sysslar med servicejobb.

Jag nämnde tidigare att vitvaruservice ofta har liknade upplägg. En snabb Googling tog mig till detta företag:
http://www.sydsvenskvitvaruservice.se/priser-31482464

Där kostar första 30 min 982 kr vid hembesök. Blir det 1 Tim landar kostnaden på 1405 kr enligt deras hemsida.

Så uppläggen hur man tar betalt av kund är många. Småjobb är oftast dyrare för kunden än större arbeten.
 
B ByggPlankan skrev:
:rofl:

Då hinner ni alltså 2 kunder/ timma på små skitsaker som tar 10 min. Ni drar in 750kr/ timma på småjobb. Har ni tur kanske ni t.o.m hinner med 3 kunder på en timma ibland.

I er grundavgift har ni alltså bakat in en administrationskostnad.
Inga konstigheter med det. Väldigt vanligt förekommande bland företag som sysslar med servicejobb.

Jag nämnde tidigare att vitvaruservice ofta har liknade upplägg. En snabb Googling tog mig till detta företag:
[länk]

Där kostar första 30 min 982 kr vid hembesök. Blir det 1 Tim landar kostnaden på 1405 kr enligt deras hemsida.

Så uppläggen hur man tar betalt av kund är många. Småjobb är oftast dyrare för kunden än större arbeten.
Men du, hur ofta har man småjobb egentligen? Det handlar om max ett per vecka. Och jag tycker att det är mer skäligt för kunden att betala för 30 min vid ett 10 minuters jobb, än att göra som du förespråkar och ta betalt för 2 timmar, för samma sorts jobb. Undrar vem av oss som kunden vänder sig till nästa gång......
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Ett exempel: En kund har tappat bild från sin Teliabox, IPTV.. Svänger förbi, går in, trycker på a/v knappen på fjärrkontrollen. 5 min. Vi tar betalt för 30 min. RUT på det.
Du tar betalt för två timmar.....så undrar folk varför hantverkare har dåligt rykte......
 
K Krille4 skrev:
Du skrev: "Exakt så.
Jag får ta betalt för det som är skäligt. Blir inte speciellt svårt att försvara 2 Tim fakturering för ett arbete som tagit 10 min på plats."

Jag har aldrig stött på ett företag som vill ta två timmar betalt för att de gjorde ett extra jobb på tio minuter när de ändå var på plats. En timme är naturligtvis ok men att ta en extra timme till för administration och ROT har jag aldrig stött på.

Samma sak gäller ROT - jag skickar alltid kontaktuppgifter inkl personnummer innan jobbet och de företag jag anlitat har då oftast skött ROT utan att jag bett om det även på mindre jobb.

Möjligt att jag haft turen att anlita företag som gör lite extra för sina kunder och litar på att medarbetarna kan hantera extrajobb på ett smidigt sätt.

/Krille
”Du skrev: "Exakt så.
Jag får ta betalt för det som är skäligt. Blir inte speciellt svårt att försvara 2 Tim fakturering för ett arbete som tagit 10 min på plats."

Ja, så skrev jag. Därför att det rent juridiskt inte blir svårt att försvara 2 Tim fakturering till en ny kund där arbetet tagit 10 min på plats. Med eller utan Rot.
Detta var en diskussion som egentligen har med §36 Ktjl att göra.

Personligen skulle jag dock INTE fakturera 2 Tim för 10 min jobb om jag inte informerat kunden om detta innan. Å andra sidan skulle jag aldrig starta att arbete innan jag och kunden har ett tydligt avtal. Är det någon annan som har avtalet från början skulle jag vänligt men bestämt hänvisa alla frågor om extra arbeten till det företag som har avtalet med kund. Förklaringen till detta har jag skrivit i tidigare inlägg till dig.

En stark rekommendation till konsumenter är att alltid se till så det finns en avtal innan något arbete eller extra arbete startar. Om man ska anlita flera entreprenörer själv till en och samma arbetsplats gäller det verkligen att vara påläst och veta vad man gör som konsument. Kan bli väldigt dyrt om olyckan är framme annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.