Hej!

Håller på att dra vattenledning från borrad brunn och stött på lite berg som hindrar mig från att komma till frostfritt djup på vissa ställen.

Är det risk fritt att ta bort lite berg med snigeldynamit nära huset? Eller bör jag ta dit någon sakkunnig?

Mvh
 
  • Gröna gräsmattor med utgrävningar nära ett rödmålat hus, med stenar och jordhögar, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baserat på din bild har jag svårt att se några som helst problem. Det är ju som du säger "snigeldynamit" dvs väldigt försiktig bergspräckning av begränsade delar av det som kan utgöra din grund i huset, och verkar dessutom ligga en bit utanför grund.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Baserat på din bild har jag svårt att se några som helst problem. Det är ju som du säger "snigeldynamit" dvs väldigt försiktig bergspräckning av begränsade delar av det som kan utgöra din grund i huset, och verkar dessutom ligga en bit utanför grund.
Okej tack! Tog lite mer bilder nu så ser man berget i relation till huset.

Rädd att man skapar sprickor o berget som huset står på och att man får sättning m.m.

Vad tror du om avstånd till husgrunden på dessa två ställen?
 
  • En utgrävd jordlig grop nära en röd husvägg med synligt berg, omgiven av gräsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt dike nära ett rött hus med synliga jord- och bergslag. Verktyg och en planka ligger i diket, där grävor verkar pågå i den gräsbevuxna trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser spontant ut som om dit hus inte står på berg och att det du vill spräcka är en stenbumling.
 
  • Gilla
JBardun och 11 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ser spontant ut som om dit hus inte står på berg och att det du vill spräcka är en stenbumling.
Ja du har nog rätt, dessa bumlingar/berg går in under huset men huset står ju inte dikt an utan det finns lager jord mellan.

Vad tror du, fritt fram med snigel dynamit?
 
Hur kraftigt du än laddar, så kommer du inte att flytta huset.
Du kan väl ge dig på bumlingen till vänster i bilden.
 
  • Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
Är det knotan till vänster på sista fotot så är det bara att knäcka den. den är inbäddad i jord och har inte med huset att göra.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det knotan till vänster på sista fotot så är det bara att knäcka den. den är inbäddad i jord och har inte med huset att göra.
Tack för input, jag kör på! 😎
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det knotan till vänster på sista fotot så är det bara att knäcka den. den är inbäddad i jord och har inte med huset att göra.
Alright, jag kör på! Tack för inputen :)
 
När du sedan borrar hål för snigeldynamiten kommer du via vibrationerna känna om det du borrar i är berg eller en lös bumling.
 
  • Gilla
johanknutson och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske du redan tänkt på det men ett tips är att lägga i en extra tomslang och eventuellt ett tomrör för el eller annan kanalisation. Det kan kanske komma till användning i framtiden.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
När du spräckt så kan du även isolera vattenslangen där det är lite grundare som extra säkerhet! Speciellt mot berget/stenen då den kan dra åt sig rejält med kyla om den är ytlig och få kylan att vandra nedåt. Så lokalt kan tjälen gå djupare
 
  • Gilla
Freddan054 och 4 till
  • Laddar…
Jag har nog Sverigerekordet för snigeldynamit, 1.4 ton totalt i 400 borrhål som privatperson. Om man borrar för många hål nära befintligt hus och hela huset står på berg så kan du spräcka berget under huset med. Men i ditt fall verkar det vara en sten och inte berggrunden och även om det är berget så ligger den en bit bort.
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Maalox
Drömmen hade ju varit om detta var en projektråd med titeln: ”Trött på grannen — anläggning av vallgrav!”

Jokes aside, många kloka råd ovan. Vill bara tillägga att om du vid någon del känner dig lite osäker så är min erfarenhet att man kan styra spräckningen väldigt detaljerat med djup, vinkel och form på borrhålen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med övriga att det bör vara lugnt att använda snigeldynamit på stenbumlingen. Men personligen skulle jag ha valt att spräcka stenen med spräckkilar, det går mycket snabbare.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.