Under några decennier har det funnits muntliga överenskommelser mellan tidigare ägare av min industrifastighet och en intilliggande industrifastighet att min fastighet har kunnat användas för in- och utfart till en större väg. Med tiden har transporterna börjat ske oftare och med större och tyngre fordon och grunden för tidigare överenskommelser finns inte längre. Den asfalterade vägremsan har börjat falla sönder. Planer finns på en expansion som innebär en tillkommande form av frekventa tunga transporter. Vi talar om 2-3 mycket tunga lastbilar i timmen dagligen under flera år. Marken vilar på lera och är inte byggd för sådana transporter. När tunga fordon passerar i närheten klingar det från glas i skåpen och man känner hur marken rör sig.

Jag vill inte att företaget utgår ifrån att min fastighet är given för deras framtida behov och expansion utan ser till andra möjligheter för sina tunga transporter. Jag har egna planer på verksamhet som kommer att störas, rentav omöjliggöras av deras tunga transporter och det minskar värdet betydande för min fastighet.
De har försökt pressa mig till försäljning av min fastighet, alternativt utfärda avtalsservitut och hotar med att söka officialservitut hos Lantmäteriet. De anser att de har rätt att nyttja min fastighet genom ”laga kraft vunnen hävd”, men vad jag förstår av dialog med Lantmäteriet finns inga sådana rättigheter. Det är först om jag ingår ett avtalsservitut eller om Lantmäteriet utdömer ett officialservitut som rätten vinner laga kraft.

Detta var bakgrunden och nu till min fråga. Vad jag förstår kan jag förbjuda motortrafik över min fastighet. Förbudet får inte omfatta cykeltrafik och fotgängare p.g.a. allemansrätten. Jag behöver även ge blåljusfordon möjligheter att passera min fastighet, men för dessa finns en fullgod alternativ möjlighet.
Vad har jag rent praktiskt för stöd i rättsordningen för att stänga av passagen över min fastighet?
Kan jag utan risk för legala påföljder ställa upp ett hinder, t.ex. en betongsugga som hindrar passage för alla motorfordon och/eller reducerar vägens bredd för att hindra breda lastbilar?
Vad har ägarna av den intilliggande fastigheten för legala möjligheter att undanröja ett sådant hinder?

Finns andra legala tvångsåtgärder för motparten än att ansöka om officialservitut? Skulle en domstol kunna ge tillstånd att färdas över min fastighet och/eller handräckning av kronofogden för att avlägsna hindret?

Som ni förstår är detta inte ”mammas gata” för mig. Jag är utsatt för press från den intilliggande verksamheten och de tar ingen hänsyn till mina intressen och förutsättningar att nyttja min egen fastighet. Motparten skulle kunna erbjuda en skälig kompensation, alternativt köpa min fastighet till ett värde som är skäligt för mig. Istället tar de för givet att de har rätten på sin sida.
 
Om det är en industrifastighet borde ingen ha rätt att passera. Du kan med andra ord stoppa all trafik. Med reservation för att jag inte har en aning om hur platsen ser ut.

Om det inte finns några andra rimliga alternativ för den andra fastigheten kan de tvinga till sig ett officialservitut. Men det låter ju inte så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Om dom genar över din fastighet av lättja så är det bara att stänga av, men om det är enda vägen så är det inte lika lätt. Enklast är nog att göra en tight chikan av några betonghinder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vad är din fastighet klassad som?
Är det industri så gäller inte allemansrätt och du kan stänga ute de helt och hållet. Vi har det så på vårt jobb att vi kan avvisa allmänheten om vi anser att de inte kan vara på fastigheten på ett säkert vis.

Men det låter inte som det är industri.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är relativt smala vägar (4m) med 72 - 90-graders kurvor från en annan väg och det klarar inte långtradare med släp. Passagen över min fastighet gör att de långa fordonen kan köra rakt in på deras fastighet.

Min och grannens fastigheter är klassade som industrimark. Mellan oss finns även bostadsfastigheter som gränsar mot grannens väg. Nu finns även andra fastigheter i omgivningen som är avstyckade från den aktuella grannfastigheten. Där har det tidigare funnits en väg från grannfastigheten som skulle kunna återuppföras för att lösa transportbehoven. Situationen där är att vägen passerar tre andra fastigheter, varav åtminstone två är bostadsfastigheter. Den vägen finns alltså men behöver anläggas om för att klara krav på bärighet och kanske breddas något.

Även om det skulle vara aktuellt med en väg över min fastighet så behöver den grävas upp och anläggas efter den bärighet som krävs. Det kommer sannolikt att innebära att de vill ha dubbel bredd mot tidigare så att fordon kan mötas. Jag skulle då komma att belastas med vägservitut som totalt utgör 1/4 av min tomts begränsade storlek.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du vill ha bort trafiken är väl bäst att skicka ett brev till företaget och säga upp ert muntliga pågående avtal. Ge en rimlig uppsägningstid, t ex tre eller sex månader. Någon dag efter detta uppsägningsdatum så gräver du av vägen som leder in till företagstomten och anlägger plantering längs tomtgränsen.

(Det låter som att det kommer att bli ett rejält bråk. Vill du ta denna fajt?)
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
S Steinarmannen skrev:
Det är relativt smala vägar (4m) med 72 - 90-graders kurvor från en annan väg och det klarar inte långtradare med släp. Passagen över min fastighet gör att de långa fordonen kan köra rakt in på deras fastighet.

Min och grannens fastigheter är klassade som industrimark. Mellan oss finns även bostadsfastigheter som gränsar mot grannens väg. Nu finns även andra fastigheter i omgivningen som är avstyckade från den aktuella grannfastigheten. Där har det tidigare funnits en väg från grannfastigheten som skulle kunna återuppföras för att lösa transportbehoven. Situationen där är att vägen passerar tre andra fastigheter, varav åtminstone två är bostadsfastigheter. Den vägen finns alltså men behöver anläggas om för att klara krav på bärighet och kanske breddas något.

Även om det skulle vara aktuellt med en väg över min fastighet så behöver den grävas upp och anläggas efter den bärighet som krävs. Det kommer sannolikt att innebära att de vill ha dubbel bredd mot tidigare så att fordon kan mötas. Jag skulle då komma att belastas med vägservitut som totalt utgör 1/4 av min tomts begränsade storlek.
Kommer företaget att betala för slitage och nyttjande av din mark?
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du vill ha bort trafiken är väl bäst att skicka ett brev till företaget och säga upp ert muntliga pågående avtal. Ge en rimlig uppsägningstid, t ex tre eller sex månader. Någon dag efter detta uppsägningsdatum så gräver du av vägen som leder in till företagstomten och anlägger plantering längs tomtgränsen.

(Det låter som att det kommer att bli ett rejält bråk. Vill du ta denna fajt?)
Om du läser vad TS skriver så har han inte avtalat med grannen alls.
Tidigare ägare av hans fastighet hade gett muntligt avtal om att få köra där.
Att skriftligt säga upp ett avtal som inte existerar, varför?
Bättre att meddela, ni får inte köra på min fastighet.
Skylta tydligt.

Polisanmälan vid varje överträdelse.
 
  • Gilla
J89 och 2 till
  • Laddar…
Sätt upp skyltar om privat mark.
All fordonstrafik förbjuden.

Släng ut punkteringsanglar.
 
Finns det en detaljplan för området? Spontant tänker jag att du kan göra enligt ovan, dvs säga upp er muntliga överenskommelse och ge skälig tid. Om de då söker om officialservitut är det bra för dig, då får Lantmäteriet bedöma om det är av väsentlig betydelse för deras fastighet att få servitut. Intrånget får heller inte vara större än vad som krävs. Du får också ersättning för intrånget. Är du missnöjd med Lantmäteriets beslut kan du överklaga det så får domstolen avgöra. Finns det andra lämpliga infarter, som tex innebär mindre intrång, ska något servitut inte beviljas. Det är också den som har nytta av regleringen som står för förrättnkngskostnader, dvs den andra fastighetsägaren.

Ett officialservitut utan överenskommelse kräver en grundlig utredning och även en prövning mot egendomsskyddet, det är inget som beviljas bara hux flux.
 
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Om du läser vad TS skriver så har han inte avtalat med grannen alls.
Tidigare ägare av hans fastighet hade gett muntligt avtal om att få köra där.
Att skriftligt säga upp ett avtal som inte existerar, varför?
Bättre att meddela, ni får inte köra på min fastighet.
Skylta tydligt.

Polisanmälan vid varje överträdelse.
Det finns en pågående användning för företagsgrannen baserat på ett avtal med föregående ägare. TS har efter att ha tillträtt fastigheten tolererat användningen, d v s en form av avtal. Rimligt att ge en viss tid mellan meddelande och att ändrade förhållanden träder i kraft. Men visst, vill TS orsaka ännu mer ont blod så stäng av vägen utan att ge någon tid för detta. Blir säkert toppentrevligt men kommer troligen inte att respekteras av grannföretaget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du vill ha bort trafiken är väl bäst att skicka ett brev till företaget och säga upp ert muntliga pågående avtal. Ge en rimlig uppsägningstid, t ex tre eller sex månader. Någon dag efter detta uppsägningsdatum så gräver du av vägen som leder in till företagstomten och anlägger plantering längs tomtgränsen.

(Det låter som att det kommer att bli ett rejält bråk. Vill du ta denna fajt?)
Företaget är extremt nonchalanta och har så varit i flera år, även mot tidigare ägare. Jag har tidigare förklarat att jag inte kommer att ge dem ett avtalsservitut eller sälja till deras bud. De är väldigt säkra på att få ett officialservitut men av någon märklig anledning söks det inte. Det används bara som ”hot” med motivering att jag får sämre betalt om det skulle utdömas ett officialservitut.
De har inte berättat vilka planer de har de kommande åren och hur det påverkar min verksamhet och/eller vägen, utan räknar kallt med att det är bara att köra. De har inte kontaktat mig angående skador som under det senaste året har växt i asfaltsbeläggningen p.g.a. brister i bärigheten.

Skillnaden från förr, nu och framåt är att gå från en långtradare i veckan eller månaden till en mängd tyngre lastbilsekipage som passerar varje dag minst en gång per halvtimme. Utöver det finns vanliga personbilar och mindre lastfordon men de kan ta en alternativ väg som mynnar ut 50m längre bort. Även den över min fastighet men där finns avtalsservitut med en samfällighetsförening.

ingen vill väl ha en rejäl konflikt men det är därför jag undersöker min rättsliga ställning så att jag kan sätta ner foten utan att riskera att hamna i onåd hos rättsmaskineriet… I detta fall tar de sig friheter med armbågarna och jag skulle hellre se en lösning där de gör rätt för sig och försöker kompensera mig och andra grannar för olägenheterna. Ett sätt kunde vara att köpa våra fastigheter men då till pris som gör att man inte hamnar i sämre förutsättningar någon annanstans.
 
S Steinarmannen skrev:
Skillnaden från förr, nu och framåt är att gå från en långtradare i veckan eller månaden till en mängd tyngre lastbilsekipage som passerar varje dag minst en gång per halvtimme.
Detta måste ju i rimlighetens namn vara någon form av "väsentlig förändring"?
Jag hade satt ner fötterna och sagt ett bestämt "nej!" innan denna förändring äger rum, och de måste i rimlighetens namn skapa förutsättningar för denna förändring innan de genomför den. En av dessa förutsättningar är att de har möjlighet till denna trafik, och att ta vägen över din gårdsplan är inte en förutsättning, de tydliga bristerna i bärighet visar detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Steinarmannen skrev:
ingen vill väl ha en rejäl konflikt men det är därför jag undersöker min rättsliga ställning så att jag kan sätta ner foten utan att riskera att hamna i onåd hos rättsmaskineriet…
Du har rätt till din mark, det är solklart. Vill du ha till en överenskommelse sätt en deadline på några månader innan trafiken stoppas så finns förhandlingstid.

Notera, att stoppar du i praktiken inte trafiken när deadline är nådd så har du mellanmänskligt visat att du är en tom tunna som skramlar, hur rätt du än har på den juridiska fronten. Det kommer troligen tolkas som att du bluffade och inte har rätten på din sida.

D v s dagen när trafiken inte längre får ske bevakar du lämpligen din fastighet med några vänner i västar och sätter upp skyltar, väghinder eller gräver helt enkelt av vägen mot företagets tomt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera, att stoppar du i praktiken inte trafiken när deadline är nådd så har du mellanmänskligt visat att du är en tom tunna som skramlar, hur rätt du än har på den juridiska fronten. Det kommer troligen tolkas som att du bluffade och inte har rätten på din sida.
Som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.