På första bilden är det ganska mycket golv som saknas och även behöver förlängas som det ser ut på bilden.
Och så var det den icke fernissade delen, ska den vara kvar och tillhöra golvet eller ingår den inte i golvytan?
Visst kan man behålla golvet, men det kräver en stor arbetsinsats och det bör då vara utifrån ett stort affektionsvärde.
Rent ekonomiskt blir det säkert billigare att lägga ett nytt furugolv och behandla så det ser "gammalt" ut.
 
Jag undrar om det verkligen är ett undergolv. I vårt hus har jag stött undergolv i några av rummen, men då har de golven legat ca 10 cm under tröskelns nivå. Här ser det ju ut att ligga strax under tröskeln...

Jag hade hyrt in en golvslip över en dag och slipat det trärent, då är det mycket lättare att se om golvet kan bli fint igen. Risken är samtidig att det kommer fram en massa skavanker som gör att du hellre lägger ett nytt golv.
 
Vi slipade ett golv som iaf garanterat inte var undergolv från 1920 men då var det hela plank och inte lappat osv.. Konstigt att lappa sådär på ett golv som ska synas om det inte var ett fattigt torp eller liknande då användes ju vad som helst
 
Vad som är snyggt är i och för sig individuellt. Men enligt mig är det där enbart ett vanligt spontat golv. Inte särskilt gammalt heller, 30-40- tal gissningsvis. Charmen sitter oftast i skadorna på gamla golv, det ser helt enkelt gammalt och slitet ut. Men det här golvet är för dåligt. Enda sättet är att slipa ner golvet helt, varpå "charmen" också försvinner. Det går att göra nya skador, för att få tillbaka den gamla stilen. Men det går även att göra på helt nytt material.
 
AG A skrev:
Vad som är snyggt är i och för sig individuellt. Men enligt mig är det där enbart ett vanligt spontat golv. Inte särskilt gammalt heller, 30-40- tal gissningsvis.
Spontat användes väl redan före förra sekelskiftet? Om lacken är krackelerad lär det vara kokt linolja som var ganska vanlig vid 1900-talets början.
 
arneri68 skrev:
Spontat användes väl redan före förra sekelskiftet? Om lacken är krackelerad lär det vara kokt linolja som var ganska vanlig vid 1900-talets början.
Ja, spontat användes redan i slutet på 1800-talet. Linolja och lack kan också få lack att krackelera. Dock syns samma fenomen på golv, från 50-talet också. Men 1800-talsgolv brukar främst vara tjockare, men även se lite mer "handarbetade" ut.
 
Det oljade delen har alltså varit under trappan. Det är inte lagat utan original men obehandlat.
 
Fel ofernissade/ooljade delen
 
Huset i övrigt har många delar från slutet av 1800-talet samt 30-talet då det renoverades omfattande.
 
Ut fra bildene ser jeg bare en planke som må byttes ut. Ellers ser jeg bare småhakk og annen slitasje. Rundt murstokken skal det vel heller ikke ligge treverk, men murbruk. I hvert fall er det slik det er gjort i mitt hus. Jeg ville byttet den ene planken, pusset gulvet og så bestemt meg. Siden jeg er veldig glad i gamle detaljer ville jeg nok blitt fornøyd og fernisset gulvet på nytt. Lykke til gafia. Huset ditt er heldig med deg som eier.
 
Du måste återkomma med resultatet av golvrenoveringen och vad som avgjorde valet av renovering.
 
Den delen med fris lär väl knappast ha varit ett undergolv?
 
AndersS skrev:
Du måste återkomma med resultatet av golvrenoveringen och vad som avgjorde valet av renovering.
Det skall jag försöka komma ihåg. Känns som en evighet just nu men tror att det borde bli i slutet av mars.
 
Just nu lutar det åt att behålla :-D
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är nu delvis omlagt och blir kanonbra. Tom snickarna är förvånade. Är så glad att vi bestämde oss att rädda golvet!
 
  • Gilla
stice och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.