Hermes skrev:
Kära du, det här golvet du visar på bild är ju helt lappat och lagat, i olika generationer osv, och de äldre delar som syns på dina foton är typ min1m långa, detta är ett undergolv, en del av konstruktionen, tänkt att aldrig ses, för tex parkett/korkmatta osv. Om du vill ha ett trägolv där detta är finns iga skäl till sentimentalitet, bara att riva ut och lägga nytt plankgolv!
Det är inte mitt golv, jag känner inte ens TS.

Jag håller dock med, och som jag också påpekade i mitt inlägg så är det oerhört kostsamt att restaurera ett golv på ett bra sätt. Att göra det med ett undergolv skulle jag aldrig göra, men nu var det ju inte min eller din åsikt som TS frågade om.
 
Hermes skrev:
detta är ett undergolv, en del av konstruktionen, tänkt att aldrig ses, för tex parkett/korkmatta osv.
Jag tror faktiskt att detta är ett riktigt golv pga det är fernissat. Håller dock med om att det är en rejäl utmaning att göra något vackert av golvet. Finns flera trådar på BH där människor är överlyckliga över sina gamla golv som ser ut som drivved. TS kanske vill att golvet skall vara lappat med brädor av olika dimension och nyans?
 
Jag tror dock att det kan bli fint, om det är den stilen man söker. Vill man att det ska se gammaldags och slitet ut och "lagat efter behov" så är det ett ganska enkelt uppdrag. Vill man att det ska se nytt ut i gammaldags stil, så är det både billigare och enklare att lägga ett nytt golv i gammaldags stil.
 
Eftersom TS inte har skrivit något ytbehandling så kan jag bara råda på det uppenbara.
Ja golvet är slitet men det är ju gammalt. Kan bli lite svårt med brädan på första bilden som är flisad. Den blir inte lätt. Ett multiverktyg och kapa loss den i spont och not och lyft ut den.
När den nya ska i kan man limma läkt eller brädor på undersidan av dom andra golvbrädorna så den har stöd efter som det inte går att lägga i en spontad bräda.
Jag hade testat med en exenterslip och ett 40 eller 60 papper och slipat av det lite för att få det trärent. Sen gå över det med ett finare. Om du ska olja golvet kan du ta med bräda du bröt upp och be dom blanda en liten skvätt pigmenterad så du får samma nyans som det andra.
Så hade jag gjort
 
arneri68 skrev:
Jag tror faktiskt att detta är ett riktigt golv pga det är fernissat. Håller dock med om att det är en rejäl utmaning att göra något vackert av golvet. Finns flera trådar på BH där människor är överlyckliga över sina gamla golv som ser ut som drivved. TS kanske vill att golvet skall vara lappat med brädor av olika dimension och nyans?
Jo delar av golvet är fernissat, men om du tittar på sista bilden ser du en stor fristående obehandlad del och där det troligtvis varit en vägg. Är det ett borttaget skåp/garderob? Så golvet verkar bestå av flera gamla golv med skarvar utifrån tidigare och nya ombyggnationer.
Så det finns faktiskt inget gammalt "golv" utifrån hur det byggdes utan ska mera ses som material från huset. Hade det varit mera hela golvbrädor hade jag renoverat, men att försöka renovera ett så stort lappverk kommer bara vissa på hur det blivit ombyggt över tiden. Då är det bättre att göra om med nytt eller om man kan hitta återvunnet material så det inte ser ut som ett lappverk.
 
gafia skrev:
Vi är i färd med att renovera ett hus från 1906. I hallen på övervåningen finns ett "vackert" golv. Snickarna vill helst riva ut det för de menar att det inte kommer gå att få till det på ett bra sätt. Vad tror ni? Finns någonstans jag kan vända mig för att verkligen reda ut om det är helt kört? Fler bilder i kommentarer.
[bild]
Gissar att det finns att göra på det där huset, då skulle jag inte låta mig fastna på en sådan detalj. Finns mängder med nya golv som ser "gamla" ut. Riv och släng in ett nytt.
 
Jag håller med övriga att det inte är något att spara på. Det är en ganska liten yta och ändå lappat och lagat väldigt mycket. Även om ni får samma finish på allt så kommer det se väldigt stökigt ut. Det saknas ju dessutom en hel del mot väggar och dylikt.
 
gafia skrev:
[bild]
Det obehandlade på denna bild är fen en gammal trappavarit. Den har under många år suttit på annat ställe men kommer med största sannolikhet att sätta tillbaka den på ursprungsstället
 
Hermes skrev:
Kära du, det här golvet du visar på bild är ju helt lappat och lagat, i olika generationer osv, och de äldre delar som syns på dina foton är typ min1m långa, detta är ett undergolv, en del av konstruktionen, tänkt att aldrig ses, för tex parkett/korkmatta osv. Om du vill ha ett trägolv där detta är finns iga skäl till sentimentalitet, bara att riva ut och lägga nytt plankgolv!
I verkligheten uppfattar jag inte golvet som lappat och lagat. Man ser även hur det tidigare räcket/staketetrunt trappan sett ut, det birde man väl inte göra på ett undergolv?
 
gafia skrev:
I verkligheten uppfattar jag inte golvet som lappat och lagat. Man ser även hur det tidigare räcket/staketetrunt trappan sett ut, det birde man väl inte göra på ett undergolv?
Nu tillförde du ny information ;)
Kan du inte ta en helhetsbild på ditt golv och markera vilken del du avser då den obehandlade delen såg ut att vara del av golvet som jag uppfattar inte kommer att synas. Stämmer det?
Det blir lite rörigt med de olika bilderna och delar som inte är del av golvet, du själv ser det annorlunda än vi som enbart utgår från bilder.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.