P Proffstyckaren skrev:
Vilken dörr? Sin egen?
Som vanligt sitter Daniel 109 och trollar strunt för att sabba alla trådar...
Mitt råd, skit bara i hans tramsande och blocka honom. Föd inte trollen
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På byggnaden med okänd ägare.
En brygga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Andra ordet i tråden är ”Byggnad” det går nog att förutsätta att en byggnad har en dörr. Skulle den saknas kan lappen appliceras på annan plats.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Som vanligt sitter Daniel 109 och trollar strunt för att sabba alla trådar...
Mitt råd, skit bara i hans tramsande och blocka honom. Föd inte trollen
Vad menar du.
Det är ju en i alla anseenden bra åtgärd i detta fall.
 
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
är det en flytebrygga övergiven och oanvänd så kanske det skulle gå att köra en fuling genom att kontakta polisen och anmäla de som upphittat föremål (islossningen kan ju ha gjort så den slitit sig och strandat på din mark) och sedan säga till polisen att hör igen ägare av sig med en förlustanmälan kan jag gärna ta hand om den
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är timrade stenkistor. Bedrevs en verksamhet där men den lades ned för 11 år sedan. Bryggan är oanvänd sen dess.
Vattenområdet tillhör en fastighet jag har i närheten, men inte i anslutning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är timrade stenkistor. Bedrevs en verksamhet där men den lades ned för 11 år sedan. Bryggan är oanvänd sen dess.
Vattenområdet tillhör en fastighet jag har i närheten, men inte i anslutning.
Jag förstår inte riktigt problemet. Huruvida rivning är din önskan. Det är ju bara att börja bruka byggnaden, och eller bryggan. Det är ju väldigt mycket svårare för en motpart att hävda att du använder "deras" byggnad. Frågan blir ju: "och vad i helsike gör din byggnad på hans tomt"?
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
Ägde du fastigheten när bryggan uppfördes? Finns bygglov? Vad vill du göra med bryggan?
 
Ja vi har ägt fastigheten i många år innan. Har innan inte haft ngt intresse av den platsen, men nu funderar jag på om man inte skulle kunna fixa till och hyra ut lite båtplatser. Står ju bara och förfaller som det är nu
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Äger du strand och vatten, eller bara vatten där bryggan är? Om bara vatten finns undantag för strandfastigheten att få ha brygga på ditt vatten. (7§ 2 kap. Lag med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet)

Men som någon var inne på tidigare krävs förstås ändå strandskyddsdispens och anmälan om vattenverksamhet vid uppförandet.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo hade en tråd om det tidigare, ”är bryggan min?”. Verkade inte så lätt. Till historian hör att svenska kyrkan hyrt ut mitt vattenområde då dom bara äger landområdet……
Äganderätt över vattenområden är inte lika entydigt som landområden. Du kan tex aldrig hindra en båt att åka på "ditt" vatten. Inte heller att ankra. När vi kommer till bojar blir det mer gråzon... Ägande av vatten har historiskt mest handlat om rätt till fiske, så lagstiftningen speglar det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men du äger marken huset står på? Eller bara vattnet?
Hur kommer det sig att det står en bygnad där från första början? Någon måste ha godkänt det
.tänk på att du kanske behöver ansöka om att få bygga en brygga...
 
Man får bygga en enkel brygga på annans vattenområde. Men detta är en stor rackare. Och man får absolut inte bedriva kommersiell verksamhet på annans vattenområde, vilket det tidigare gjordes.

Vi har inte ens blivit tillfrågade då man byggde.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Någon måste ha godkänt det
Jag skulle vilja hävda att de flesta byggnader och bryggor utom detaljplanerat område inte har "Godkännande" eller bygglov (nya bostadshus har det oftast men komplementbyggnader, bodar och garage brukar byggas fritt och utan inblandning av myndigheter)
 
Hur vet du att det inte är din brygga då ... ? Du kanske jagar din egen svans. En bryggaed stenkistor lär ju ha varit där från början.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.