Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tänkte mer på marken än på brygga och byggnad. Huruvida en brygga är lättare att ta över ägandet låter jag vara osagt. Men jag tror inte det är så stor skillnad.
Nu vet jag inte om jag riktigt hänger med på vad du är ute efter... Men av ditt senare inlägg att döma misstänker jag att du far efter att TS nog inte ens äger området som bryggan är uppförd på?
 
F Falckman skrev:
Nu vet jag inte om jag riktigt hänger med på vad du är ute efter... Men av ditt senare inlägg att döma misstänker jag att du far efter att TS nog inte ens äger området som bryggan är uppförd på?
Han äger inte marken, oc markägare har rätt att uppföra bryggor på vatten även om markägaren inte äger vattenområdet. (Förutsatt att de har dispens från strandskyddet och/eller att det inte gällde vid tillfället eller i området)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänk va enkelt allt blev
Nej ts kan inte göra något åt byggnaden
Ts kan inte bygga någon brygga.
Men det går alldeles utmärkt att söka bygglov (varför man nu.vilö göra det?)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Om man vänder på det då. Ligger en gammal brygga på mitt vattenområde, jag vill bygga en ny brygga. Den gamla är övergiven, finns inga tillstånd öht. Handräckning från kronofogden?
 
Larsa Larsa skrev:
Om man vänder på det då. Ligger en gammal brygga på mitt vattenområde, jag vill bygga en ny brygga. Den gamla är övergiven, finns inga tillstånd öht. Handräckning från kronofogden?
Kronis kommer fråga vems byggnad, om dom inte kommer fram till eller hittar ägaren, kan dom agera ?
 
M
Har inte läst hela tråden, men om det står något bygge på min mark olovligen så blir ju jag ansvarig om nån anmäler det till byggnadsnämnden. Att det inte skulle finnas nån motpart och att ingen därmed skulle agera är väl långsökt. Blir ju lite som när byggnadsnämnden kommer på besök, -är det ditt 250m2 stora garage som är uppfört utan bygglov? -Nä jag har ingen aning vems det är. -Okej, då släpper vi ärendet.:thinking:
 
M Markarbetaren skrev:
Har inte läst hela tråden, men om det står något bygge på min mark olovligen så blir ju jag ansvarig om nån anmäler det till byggnadsnämnden. Att det inte skulle finnas nån motpart och att ingen därmed skulle agera är väl långsökt. Blir ju lite som när byggnadsnämnden kommer på besök, -är det ditt 250m2 stora garage som är uppfört utan bygglov? -Nä jag har ingen aning vems det är. -Okej, då släpper vi ärendet.:thinking:
Handlar om en övergiven brygga på mitt vattenområde. En stor rackare med stenkistor så inget man bara tar bort. Finns anslutning till allmän mark några meter bort. Äger inte stranden. Vet inte hur länge bryggan funnits, men minst 20 år. Familjen har alltid ägt vattenområdet men inte riktigt haft koll på alla områden..
 
Alltid = minst 60 år :D
 
M
Larsa Larsa skrev:
Handlar om en övergiven brygga på mitt vattenområde. En stor rackare med stenkistor så inget man bara tar bort. Finns anslutning till allmän mark några meter bort. Äger inte stranden. Vet inte hur länge bryggan funnits, men minst 20 år. Familjen har alltid ägt vattenområdet men inte riktigt haft koll på alla områden..
Är den platsbyggd är den väl ditt ansvar. Har den flutit dit så är det väl kronkalle.
 
Larsa Larsa skrev:
Om man vänder på det då. Ligger en gammal brygga på mitt vattenområde, jag vill bygga en ny brygga. Den gamla är övergiven, finns inga tillstånd öht. Handräckning från kronofogden?

Sitter den fast i marken? Äger du marken? Vatten är speciellt, sitter den fast i marken och någon annan äger den är det dennes brygga så tillvida att det är en normal brygga
 
Jag har läst hela tråden men blir inte riktigt klok på vad du vill uppnå. Vill du ta över den befintliga bryggan? Renovera den? Eller riva bryggan och bygga en ny?

Som många sagt tidigare, äger du inte stranden har du tyvärr inte rådighet utan tex ett nyttjanderättsavtal med kyrkan. Det skulle dock kunna vara en väg att gå.

Glöm inte att du behöver anmäla om vattenverksamhet för åtgärder i vatten!
 
G Genomklok skrev:
Jag har läst hela tråden men blir inte riktigt klok på vad du vill uppnå. Vill du ta över den befintliga bryggan? Renovera den? Eller riva bryggan och bygga en ny?

Som många sagt tidigare, äger du inte stranden har du tyvärr inte rådighet utan tex ett nyttjanderättsavtal med kyrkan. Det skulle dock kunna vara en väg att gå.

Glöm inte att du behöver anmäla om vattenverksamhet för åtgärder i vatten!
Helst skulle jag vilja renovera bryggan och fixa båtplatser eller ngn form av verksamhet. Kan fixa en spång från ”allmän mark” (några meter till ångbåtsbrygga)
 
Larsa Larsa skrev:
En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
och här såg jag framför mig någon som satt upp ett skjul att brygga öl i.. inte i stor skala såklart utan medel.
 
M MsTake skrev:
och här såg jag framför mig någon som satt upp ett skjul att brygga öl i.. inte i stor skala såklart utan medel.
Jo vi borde ta en bärs tillsammans när våra vägar korsar….
 
Larsa Larsa skrev:
Jo vi borde ta en bärs tillsammans när våra vägar korsar….
:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.