En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
 
Du kan inte bara ta över den. Du kan kontakta kronofogden för att få gjälp med handräckning för att få bort den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att det inte finns någon motpart. Finns ju ingen ägare dokumenterad någonstans eftersom den svartbyggts på min fastighet.
 
Då kanske iofs ett sätt att hitta ägaren är att "ta över den".
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Jo hade en tråd om det tidigare, ”är bryggan min?”. Verkade inte så lätt. Till historian hör att svenska kyrkan hyrt ut mitt vattenområde då dom bara äger landområdet……
 
Larsa Larsa skrev:
En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
Invaderar bryggan på nåt strandskydd? Då antar jag att du riskerar straffavgifter för såväl svartbygge som för ingrepp på strandskydd?
Prova söka tillstånd för bryggan med hela historien om kyrkans hyresgäst och därmed okänd byggare...?
Kyrkan måste väl veta vem de hyrt ut till. Även om kyrkan inte kan/får ge deras namn till dig, en privatperson, så måste de uppge det till myndighet vid förfrågan från dem.
Såå, chansa på att få nåt retroaktivt byggtillstånd? ...eller.... göra en polisanmälan angående ditt svartbyggda fynd...??
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
Finns det ingen tydlig motpart och den är på din mark så kanske den i praktiken är din ?

Om du använder den, eller tom i framtiden säljerfastigheten så ölär väl ingen då göra anspråk på den ?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Finns det ingen tydlig motpart och den är på din mark så kanske den i praktiken är din ?

Om du använder den, eller tom i framtiden säljerfastigheten så ölär väl ingen då göra anspråk på den ?
Nej, det är att betrakta som övergivet gods i så fall. Den som hittar får endast ta under vissa omständigheter, se begreppet Res derelicta, annars blir det stöld (eller i det här fallet möjligen egenmäktigt förfarande). Sakens värde och omständigheterna kring dess övergivande måste bedömas i det enskilda fallet, men som tumregel är det så att ju mer värdefullt något är, desto svårare är det att anse att godset är övergivet. Ett klassiskt exempel från doktrin på området är att en tidning någon glömmer på ett tåg i princip omedelbart är att betrakta som övergivet och att ett laga fång kan göras av den som hittar tidningen. En kvarglömd guldklocka å andra sidan anses ha ett så högt värde att godset i fråga mer eller mindre aldrig är att betrakta som övergivet och ett laga fång kan därför sällan göras av den som hittar klockan ifråga.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej, det är att betrakta som övergivet gods i så fall. Den som hittar får endast ta under vissa omständigheter, se begreppet Res derelicta, annars blir det stöld (eller i det här fallet möjlige egenmäktigt förfarande). Sakens värde och omständigheterna kring dess övergivande måste bedömas i det enskilda fallet, men som tumregel är det så att ju mer värdefullt något är, desto svårare är det att anse att godset är övergivet. Ett klassiskt exempel från doktrin på området är att en tidning någon glömmer på ett tåg i princip omedelbart är att betrakta som övergivet och att ett laga fång kan göras av den som hittar tidningen. En kvarglömd guldklocka å andra sidan anses ha ett så högt värde att godset i fråga mer eller mindre aldrig är att betrakta som övergivet och ett laga fång kan därför sällan göras av den som hittar klockan ifråga.
Rent juridiskt har du nog rätt....men i praktiken ?
Om ingen finns (kvar) som skulle göra anspråk på brygga ås kommer det ju inte vålla några problem att bara helt enkelt nyttja den.
Den står ju dessutom på TS mark så det borde mkt till om ngn utomstående skulle klaga ?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Sätt en lapp på dörren med en uppmaning att kontakta dig. Du bör ju göra vad du kan för att gå tag i ägaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rent juridiskt har du nog rätt....men i praktiken ?
Om ingen finns (kvar) som skulle göra anspråk på brygga ås kommer det ju inte vålla några problem att bara helt enkelt nyttja den.
Den står ju dessutom på TS mark så det borde mkt till om ngn utomstående skulle klaga ?
Ah du tänkte så, ja men visst, så länge ingen klagar finns ju inget problem egentligen :)
Det blir väl lite som den filosofiska frågan om ett träd faller i skogen och ingen hör det, har det då gett ifrån sig ett ljud?

Så visst, TS kan nog vara rätt lugn med att nyttja byggnaden i fråga, däremot hade jag varit försiktig med att investera i den i någon större omfattning. Det vore ju typiskt att precis som TS plöjt ned några hundratusenlappar i byggnaden dyker det upp en ägare och börjar kräva sin rätt. Finns strandskyddsproblematik skulle jag vara än mindre benägen att göra annat än att nyttja den, om jag inte hade pengar över jag kände att jag kunde chans alite med.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
En byggnad har uppförts på min mark utan mitt medgivande (brygganläggning, storlek medel). Är oanvänd idag. Finns ingen ägare att kontakta. Jag vill ta över den, alternativt låta dem ta bort den (vilket inte kommer ske). Hur gör man i detta läge?
Vad innebär "ta över"? Om du kommer fram till att du kan ta över bryggan, vad tänker göra då? Hängna in den på något vis, göra en båtplats vid den eller bara använda den?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sätt en lapp på dörren med en uppmaning att kontakta dig. Du bör ju göra vad du kan för att gå tag i ägaren.
Vilken dörr? Sin egen?
 
  • Gilla
  • Haha
Hammenfors och 5 till
  • Laddar…
På byggnaden med okänd ägare.
 
D Daniel 109 skrev:
På byggnaden med okänd ägare.
Var lite klurigt, men TS skrev "Brygganläggning" - är lite oklart om det bara är en brygga, och då har den nog ingen dörr :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.